Vrihassel i akvarium?

Var på en blomsterbutikk i dag og der hadde de nydelige greiner med mange svinger og krinkelkroker. Tror det er vrihassel men er ikke sikker. Kjøpte med meg 4 stykker for 100 kr og det kan bli mange fine greiner av de. Hadde vært helmax hvis noen vet om de kan brukes i akvarium.? Skal prøve å få tatt bilder av dem senere.
Jeg tror de kan brukes, heter det trollhassel tro?
De må bare være fullstendig tørre (tørket i ett år eller noe) dette fordi kvae i treet kan gi mugg og dritt. Ellers er det bare å fjerne barken og bløtlegge de så dem synker når de kommer i akvariet.
Men skal ikke si 100% sikkert da.
Jeg tror jeg har lest om dette før her på forumet, et søk på vrihassel ga disse treffene og trollhassel ga disse treffene. Det er visst flere som har brukt trollhassel i akvarium.

Det spørs vel litt hvor holdbar hassel er under vann. De vil kanskje få et hvitt soppbelegg i starten, og kan hende de råtner fortere enn andre treslag som selges til akvariebruk. Ting som råtner kan som kjent gi dårlig vannkvalitet fort.

Hvor stort akvarium hadde du planer om å ha dem i?

tenkte å ha de i 270 og 180 litern. Trollhassel og vrihassel er vel det samme tror jeg. Syns jeg har hørt at de kan brukes men fant ikke igjen der hvor jeg hadde lest det.
Trollhassel
...og vrihassel er det samme
Har tenkt tanken på å bruke dette i karret mitt jeg også...
Utrolig dekorativt da
På forrige storauksjon i Bergen solgte man vrihassel til akvariebruk.
Det ble poengtert at kvae ikke er egnet i akvarium, og at man må fjerne barken, og la greinene ligge i vann til restene av kvae er borte. Siden man må skrelle disse kvistene, så bør man jo da høste kvister/greiner som er tjukke nok til at det faktisk er noe igjen av greina når barken er skrelt av.
I følge et innlegg i denne tråden så er vrihassel og trollhassel to forskjellige arter. Det er visst vrihassel som er vanligst å bruke i akvariumsammenheng.
-rettelse.
karianne
...og vrihassel er det samme :) Har tenkt tanken på å bruke dette i karret mitt jeg også... Utrolig dekorativt da:)

Det er IKKE det samme ...

Vrihassel er de greinene som er vridde , den er spiselig
-trollhassel er en busk hvor blomstene er atraksjonen,
vet ikke om den er gifti el ei.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap