Guppyens adferd...

Huff spørr mye jeg nå hehe. Men jeg er rimelig fersk i faget og ønsker å lære mye for at fiskene mine skal ha det bra.

Mitt spørsmål nå dreier seg om adferden til guppyen... Mener å huske at guppy skal svømme litt rundt om kring i vannet, Men mine driver bare å svømmer i overflaten. Er det normalt?
Mine Guppyer svømmer i alle høyder i karret. Du bør nok sjekke vann kvaliteten i karret ditt. Bruk dråpe tester og ikke strips.

Lef E
loffa
Mine Guppyer svømmer i alle høyder i karret. Du bør nok sjekke vann kvaliteten i karret ditt. Bruk dråpe tester og ikke strips. Lef E
Har skjekket alt annet en nitritt, det skal jeg få kjøpt tester til i morgen. Ellers er alle verier helt ok. (testet i dag)
Ser du har en del ciklider som holder til i bunnområdet. Kan være så enkelt at de ikke føler seg helt trygge lenger ned i karet.
Tante Astrid
Ser du har en del ciklider som holder til i bunnområdet. Kan være så enkelt at de ikke føler seg helt trygge lenger ned i karet.
åh? Fikk beskjed fra hun i butikken om at de ciklidene jeg har er fredelige av seg...
Joda, de er ganske fredelige til ciklider å være, men disse fine finnene til guppyene kan være vanskelige å motstå og guppyer vil nok holde seg unna om de ser noen blir for interesserte i finnepryden. Ihvertfall når karet er så stort at de har mulighet til det. Hvis de ellers virker friske og fine så ville jeg ikke bekymret meg.
Hos meg holdt guppyene seg i overflata den første perioden fordi det var for lite oksygen i akvariet, da jeg økte luftmengden så begynte de å svømme rundt overalt. Det kan selvfølgelig være noe annet, men kan også være verdt å sjekke
Kjetilv
Hos meg holdt guppyene seg i overflata den første perioden fordi det var for lite oksygen i akvariet, da jeg økte luftmengden så begynte de å svømme rundt overalt. Det kan selvfølgelig være noe annet, men kan også være verdt å sjekke :)
Ja, var nok sikkert bare at de var nyinflyttet, for i dag har de begynt så smått å bevege seg ned i akvariet... Men hvordan vet man om det er luftmangel i akvariet da? Hvordan øker man evt den?
Hvis veldig mange fisk begynner å trekke mot overflaten, også fisk som vanligvis ikke holder til der, eller mallene begynner å stikke opp for å snappe luft oftere enn vanlig, da kan du mistenke at det er lite oksygen i vannet, eventuelt at du har nitritt som gjør at fiskene har problem med å ta opp oksygen. Høy temperatur kan også fortrenge oksygen, det samme med medisinering.

I alle disse tilfellene så er det økt sirkulasjon i overflaten som er svaret (ved nitritt trengs det også vannbytter). Dette skaper du ved å plassere utløpet fra filteret slik at det pisker i vannflaten. Bevegelse i vannflaten kan du også få ved å kjøre en luftpumpe med brusestein. Heldigvis er det til de fleste vanlige akvariefisk ikke nødvendig med så ekstremt oksygenmettet vann, unntaket er blant annet riftsjøciklidene og en del maller. Det er derfor som oftest tilstrekkelig at vannet ikke er helt stillestående, men beveger seg litt rundt i overflaten.

Om du har behov for å få sjekket ut hvordan forholdene er så finnes det faktisk vanntester til å teste ut oksygeninnholdet i vannet også
Er bare guppyene som er der oppe. Men som sakt har de smått begynt å komme ned. Så dem var nok bare beskjedene. SKjekket både PH, GH, KH og nitritt i går. Og alt er helt fint... c",)
Tilfeldig bekjentskap
© Amanda Nagell
Reklame for plussmedlemskap