Spiser kampfisken min?

Jeg har et akvarium på ca. 80l. og har en del fisk. De fleste svømmer opp når det er mat, men kampfisken min virker ikke intr. i det hele tatt. Ellers virker det som den har det bra, svømmer rundt og viser seg fram så fort noen nærmer seg akvariet.
Men vil dette da si at den bare spiser "bunnslammet" fra foringen? Burde jeg prøve å bytte for? (Bruker natron biofood flak som for)
hei...beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt, men jeg lurer på åssen fisker du har me kampfisken? Har kjøpt meg akvarium selv og har veldi lyst på kampfisk, men vet ikke hvordan fisker som kan være me den....
jeg bruker Tetra Rubin flak for og røde mygglarver.
Kampfisken spiser som bare det.
Kampfisken min er ikke så rask i matfatet så jeg passer på at han rekker å komme seg til maten før de andre spiser opp maten.
Så jeg lokker de andre fiskene i et hjørne så kampfisken får spise i det andre hjørnet.
Hei.
kamfiska ska ikke vere me andre fiska. dei er så agresive, og lika og vere aleine, det kan vere derfor han ikke vil spise, for han kan vere "deppa",
RHG
Hei. kamfiska ska ikke vere me andre fiska. dei er så agresive, og lika og vere aleine, det kan vere derfor han ikke vil spise, for han kan vere "deppa",

kampfisker kan være sammen med andre fisker uten problem..
mange har kampfisker sammen med andre fisker, bl.annet meg,
har alltid hatt kampfisk
og har en nå som går sammen med
gullfisk
platy
cherry barbe
a.cory.
kuhli ål
m.m.

denne spiser som bare det...
er blant de som er først når maten kommer..
favorittmaten er røde mygglarver...
jcam
hei...beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt, men jeg lurer på åssen fisker du har me kampfisken? Har kjøpt meg akvarium selv og har veldi lyst på kampfisk, men vet ikke hvordan fisker som kan være me den....

hvilken fisker har du...?
RHG
Hei. kamfiska ska ikke vere me andre fiska. dei er så agresive, og lika og vere aleine, det kan vere derfor han ikke vil spise, for han kan vere "deppa",

kampfisker kan godt være med andre fisker jo, men det kan ikke være en annen kampfisk-hann, og det bør ikke være noen andre arter med lang "hale", fordi han kan "misstenke" at det er en annen hann og angripe. (er i hvertfall det jeg har lest, og har fått beskjed om av andre)
jcam

selv har jeg to praktbotia'er to scalarer, to sølvhaier, to molly av ulike slag og ti kileflekkrasbora. det går for det meste greit. praktbotiane var ille til å mobbe kampfisken før, men de har sluttet nå. du kan ha det meste sammen med kampfisken fikk jeg beskjed om, men du bør styre unna andre arter med like stor og praktfull hale som kampfiskens, fordi han kan anse det som en annen hann og angripe de. det trenger ikke nødvendigvis skje, men det kan, så vær obs på det. ikke ha mer enn en kampfisk-hann i et akvarium, og hvis du skal ha ei ho sammen med hannen, bør det være god plass så ho får gjemt seg unna litt (det kan faktisk visstnok også hende at ho dominerer han, så da er det han som trenger et sted å gjemme seg)
kampfisk er som regel litt aggressiv mot lange haler ja. men hvorfor har du så mange aggressive arter i ett kar? praktbotiaen er jo en anelse brå mot andre, for ikke å snakke om sølvhaien.
jeg bare beklager for at jeg må si noe for jeg har hatt en del kommentarer om min egen sammensetning i en 75 liter jeg hadde. men du er sjokkerende værre.
der er alt for lite plass til å ha disse fiskene, javisst er de små og søte nå, men de fleste av dem er jo store fisker.
scalaren trenger større plass som voksen, praktbotiaene trenger iallefall større plass og sølvhaien...huff, jeg solgte nettopp 3 stk halvvoksne fordi de ikke lenger hadde plass i min 140 liter...når du kjøper fisk så undersøk litt først for å se om de passer sammen og i de ant liter du har til rådighet, for fisken skal jo trives også.
Jo da:P men noen kampfiska blir det!
sunikol
kampfisk er som regel litt aggressiv mot lange haler ja. men hvorfor har du så mange aggressive arter i ett kar? praktbotiaen er jo en anelse brå mot andre, for ikke å snakke om sølvhaien. jeg bare beklager for at jeg må si noe for jeg har hatt en del kommentarer om min egen sammensetning i en 75 liter jeg hadde. men du er sjokkerende værre. der er alt for lite plass til å ha disse fiskene, javisst er de små og søte nå, men de fleste av dem er jo store fisker. scalaren trenger større plass som voksen, praktbotiaene trenger iallefall større plass og sølvhaien...huff, jeg solgte nettopp 3 stk halvvoksne fordi de ikke lenger hadde plass i min 140 liter...når du kjøper fisk så undersøk litt først for å se om de passer sammen og i de ant liter du har til rådighet, for fisken skal jo trives også.

jeg spurte i butikken, og der sa de at det ikke skulle være noe problem
jeg har ingen fisker enda, men har forelska meg i kampfisk så vil gjerne ha d....er litt vanskeli å finne ut åssen fisker men skal velge egentli for d er så mange som sier en ting og andre som sier annet, men sånn er d jo ang alt
Risika
jeg spurte i butikken, og der sa de at det ikke skulle være noe problem :(

Dessverre nytter det ikke å stole på butikken. De aller fleste er kun opptatt av å selge fisk (les: tjene penger), og bryr seg ikke om hvorvidt fisken får god nok plass og passende akvarie-samboere.

Bruk heller fiskebasen her og les om fiskens krav til vannverdier, akvariestørrelse, temperament (på typiske finnenappere står det ofte oppgitt), samt at du kan klikke på linken til venstre på profilen og se hvilke fisk andre har den sammen med.
jcam
jeg har ingen fisker enda, men har forelska meg i kampfisk så vil gjerne ha d....er litt vanskeli å finne ut åssen fisker men skal velge egentli for d er så mange som sier en ting og andre som sier annet, men sånn er d jo ang alt

Generelt kan du gå ut fra at typiske finnenappere og fisk med slør-aktige haler ikke kan gå sammen med kampfisk. Heller ikke "aggressive" fisk ala ciklider, da disse mest sannsynlig vil barbere kampfisken når de forsvarer egg og unger. Andre, rolige fisk kan gå bra, men her spiller personlighet inn, slik at det ikke går an å gi noe fasitsvar.

En annen ting å tenke på er at kampfisk ikke vil ha mye sirkulasjon i vannet. Lange finner gjør at de ikke er så gode svømmere. Andre fisk må ha mye sirkulasjon, og da blir jo dette et problem også.

Jeg vil alltid anbefale at dersom man planlegger å ha kampfisk sammen med annen fisk, man ha en plan B dersom det ikke fungerer. Da må man ha et nød-kar man kan sette opp og flytte kampfisken til dersom det blir problemer. Ingen fisk fortjener å måtte leve et stressende, vanskelig liv fordi man ikke tok hensyn til fiskens behov ved kjøp
ElinH
[QUOTE=Risika]jeg spurte i butikken, og der sa de at det ikke skulle være noe problem :(

Dessverre nytter det ikke å stole på butikken. De aller fleste er kun opptatt av å selge fisk (les: tjene penger), og bryr seg ikke om hvorvidt fisken får god nok plass og passende akvarie-samboere.

Bruk heller fiskebasen her og les om fiskens krav til vannverdier, akvariestørrelse, temperament (på typiske finnenappere står det ofte oppgitt), samt at du kan klikke på linken til venstre på profilen og se hvilke fisk andre har den sammen med.
som jeg sa tidligere også, for øyeblikket virker det som alle fiskene er fornøyd, men dette vil altså forandre seg ettersom de vokser til? og i såfall, hvem burde jeg kvitte meg med?
det er faktisk veldig vanskeli å svare på med den fiskekomboen du har. skulle sett de inn i øya de som solgte alle de fiskene til deg!
har på følelsen at kampfisken din ikke burde være sammen med seilfinnemollyen, hvis kampfisken skulle få lyst til å tøffe seg vil det være denne han tar. botiaene dine vil mobbe mye på kampfisken siden den er litt treg av seg og de er raske livlige saker, og dette kan bli domt når de blir større, pluss at de trenger et større kar ettersom de blir 15-20 cm tror jeg. når sølvhaiene dine blir litt større, ungdommer vil de bli mer aggressive og tøffe seg, dette vil igjen gå utover den tregeste i karret, pluss at de vil fyke rundt med botiaene og stresse scalaren din, og scalaren har etter min erfaring lett for å bli stressa å da vokser den ikkje så godt. sølvhaiene blir også opptill 20 cm tror jeg og trenger mye plass. scalaren blir rundt 10-15 cm og trenger godt med fri svømmeplass...
det jeg ville gjort var å dra tilbake i butikken som har solgt deg denne komboen, levert inn botiaene og sølvhaiene og scalaren og fått pengene tilbake. evt også seilfinnemollyen fordi jeg tror kampfisken blir til å ta den, men det kan jo gå bra. tror den beste kombinasjonen du har der er kampfiskhannen og stimfiskene dine. de andre er så forskjellige og hører egentli hjemme i iallefall to seperate kar (grupper)
må også si at det er best for vannkvalitetene dine at du tar plantene ut av pottene og tar av vatten som ligger rundt røttene og planter røttene ned i grusen. de skal ikke egentlig stå i pottene. (jeg vet jo ikke om de bare står slik på bildet fordi du ikke hadde plantet dem enda) jeg gjorde faktisk også dette, satte planten oppi med potte og alt fordi det var ingen som hadde fortalt meg annet
sunikol
må også si at det er best for vannkvalitetene dine at du tar plantene ut av pottene og tar av vatten som ligger rundt røttene og planter røttene ned i grusen. de skal ikke egentlig stå i pottene. (jeg vet jo ikke om de bare står slik på bildet fordi du ikke hadde plantet dem enda) jeg gjorde faktisk også dette, satte planten oppi med potte og alt fordi det var ingen som hadde fortalt meg annet :)

takk, ingen har fortalt meg det heller, så det skal jeg rette opp nå
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap