Vanlig sand i akvarie?

Er det mulig å bruke vanlig sand i akvariet? Sånn som man gjerne har i sandkassene? Hvor man sef koker det før man har det i vannet. Tenkte å sile ut sanden, slik at de groveste stenene i sanda blir brukt liksom. Har hørt av ei venninde at det går fint, at dem har gjort det en gang.
Det var bra du spør om det, for det lurer jeg også på!!!
den er ikke noe annerledes den enn feks Biltema sanden, så det går bra.
Ren morenesand er svært godt egnet i akvaium, uansett produsent. Det er viktig at den ikke er tilsatt noe da, slik som antiklumpemiddel, kullbiter, skjellsand, antimugg-middel eller hva det måte være.
Bruker det i mitt akvarium, fiskene liker det veldig godt særlig de som holder til på bunnen.
Bare pass på å sil den sånn at alle planterester og sånn forsvinner
Nå har jeg hatt vanlig sand i. Og det har stått et par dager. Men vannet er like grumsete... Hvor lenge må det stå før det blir blankt, og skal pompa gå i denne perioden?
Hvor lenge det tar avhenger vel egentlig av hvor godt den ble skyllet. jo bedre skylling først - jo kortere tid før det blir klart.

Filteret bør jo stå og gå, ellers må du regne innkjøringstid fra den dagen vannet er klart og du setter på filteret.

Jeg har hatt stort hell med å fylle vann først, og deretter plassere sand på bunnen ved hjelp av et litersmål som jeg tømmer helt nede på bunn. Spørs om ikke sanda blir minst mulig forstyrret da
Hmmmm. Får vel bare smære meg med tålmodighet jeg da. c",)
Det kan lønne seg å slamsuge etter at sanda har lagt seg til ro, det øverste laget vil bestå av veldig fin sand som blir virvlet opp av den minste bevegelse.

Så også et veldig godt tips i en gammal bok om fylling av vann i sandakvarier: Sett en stor bolle eller bøtte på bunn i akvariet og fyll i den, da renner det bare sakte over kanten, og du unngår at vannet spyler bort sanda på bunn
Det kan være smart å ta en ekstra titt på sanden.

Noen sandtyper som strøsand, støpesand og sandkassesand er knust stein, og har masse skarpe kanter. Ikke noe å bry seg med for mennesker, men de sliter på hud/gjeller osv hos fisk som roter i sanden.

Sanden kan også komme fra elv/morene, og har blitt slipt av naturen så de er avrundet og ikke har skarpe kanter. Dvs. de er ypperlige til akvariebruk.
Et annet lite tips fra meg:
Rundt sandtak er det ofte store soner de ikke utvinner lenger, men som fortsatt er like fin morenesand.

For å hente det passer papirposene til Biltema veldig bra, de er gratis og tåler så mye du klarer å bære. Bare vær obs på at de ikke tåler våt sand, så den må være rimelig tørr for at det skal gå. Vanlig fuktig sand gikk heldigvis bra.

Biltemaposene kan brukes til å plassere sanda i akvariet også, de går i oppløsning nesten med en gang man har dem i vannet, og sanda faller ut på bunn rett under.

Er det ingen risk med at slik "uidentifisert sand" f. eks kan inneholde masse kalk?
Jo, men det vil i så fall være lett å finne ut av. Geologien omkring i landet er godt dokumentert sånn at man lett kan finne fram til hva slags sand/stein det er rundt omkring. Et kort googlesøk eller en tur på biblioteket bør kunne fikse det fort.
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap