Reparere akvarium

Har et 128 liters akvastabil kar som frontglasset sprakk på i går. Hvis jeg skal reperere lønner det seg da og ta av det gamle glasset eller er det bedre og silikonere det på glasset innvendig?
jeg ville bytta ut hele fronten med nytt glass men hørt om mange som bare limer nytt utenpå. men ser jo ikke så sinnsykt fint ut da?
Evolution
jeg ville bytta ut hele fronten med nytt glass men hørt om mange som bare limer nytt utenpå. men ser jo ikke så sinnsykt fint ut da?

Det gjelder vel bunnglass, ikke frontglass? Å lime et nytt utenpå, mener jeg?

Det kunne forsåvidt gått an, om man bare snur akvariet og bruker den ødelagte siden som bakglass istedet.
Skywalker
Har et 128 liters akvastabil kar som frontglasset sprakk på i går. Hvis jeg skal reperere lønner det seg da og ta av det gamle glasset eller er det bedre og silikonere det på glasset innvendig?

I utgangspunket er det mye arbeid å skifte glass i et rammekar. Akvastabil legger først inn bunnglasset, så front / bak glass og til slutt sideglassene. For å få frontglasset inn igjen må du dermed ta ut sideglassene. Dermed må du silikonere om nesten hele akvariet.

Glass hos glassmester er også reltivt dyrt. Ofte lønner det seg å bytte ut hele akvariet heller.

Du kan selvfølgelig også legge ei ny plate innenfor den gamle. Pass på å fjern gammel silikon. Lag det nye glasset slik at du får ca 3 mm fuger mellom sideglassene og bunnplata.
Virker som det er lettere å skaffe seg et nytt kar. Synd det skal være så vanskelig å få tak i akkuratt denne størelsen.
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Ekdahl
Reklame for plussmedlemskap