Sammensetning og generell info om ciklider

Hei! Dette er den første tråden jeg starter her på Akvaforum, og det blir nok en del spørsmål.. Håper det er mennesker her som kan hjelpe meg

Pr. dags dato har jeg en 120L, Juwel Lido. Der bor det en liten gjeng med endlers guppy og en ancistrus. Jeg har engelsk elvegrus 5-7mm, og filteret er "standard"-filteret som følger med. Kullsvampen er fjernet, ellers er alt der. Pumpa er på 600L/min. Karet har gått i 9 mnd, startet det opp i januar 08.

Nå har jeg lyst til å prøve noe nytt. Planen er å flytte akvariet fra stua, opp på rommet mitt. Der har jeg et veldig passende sted som akvariet kan stå, uten noen sjanse for direkte sollys. Kommer til å fjerne elvegrusen når jeg først skal flytte akvariet...

- Hva slags grus skal jeg bytte til? Biltemasand?
- Er filteret mitt bra nok?
- Skal jeg ha torvfiltring? Hvordan får jeg til dette?
- Hva burde jeg ha av planter og innredning?

Jeg har tenkt litt på hva slags fisker jeg vil ha, men er fortsatt åpen for ideer. Ville det gått an å ha et par apisto hoignei eller hongsloi sammen med f.eks. et par borelli i akvariet mitt?

Dette var bare litt av det, mer spørsmål kommer nok etterhvert når jeg får satt meg mer inn i disse nydelige fiskene

Edit: Har selvfølgelig tenkt å kvitte meg med endlersene. Ancistrusen blir muligens boende.
Foreslår egentlig at du søker og leser litt, det er så mye info her allerede. Men jeg vil ikke anbefale to apistogramma arter i akvarie på den størrelsen, det kan bli stygt om noen av dem får yngel

Når det gjelder filtreringen så ville jeg gått for utvendig filter, synes det fungerer mye bedre, reiv ut mitt Juwel filter og veldig fornøyd med det. Mindre vedlikehold nå.
tja ville hatt en sand ja av lys type. biltemasand selges vist ikke lenger da. med mindre du har stående en sekk da. så er den fin og bruke..

er nok kanksje enig med bixen om at ett utvendig filter er bedre enn ett innvendig filter og mindre vedlikehold . men er gjerne ikke det allerførste du trenger, og om du velger og kjøpre det så la det innvendige filteret gå med det evt nye filteret en stund... for og få bakterie kultur i det nye..

trovfiltrering... den er vel med på og senke phen om jeg ikke tar feil. om du velger sør amrekanske ciklider så er det vel greit de skal ha noe lavere ph enn malawi ciklider.

og du bør ikke blande sør amrekanske og malwi cikilder om hverandre. da disse trenger forskjellig typer vann verdier..
så du må velge deg en av sjøene...
Da tror jeg nok at jeg går for borelli, hvis ikke noe annet dukker opp. Leste at disse trivdes bedre med torvfiltring, og at dette var med på å trigge til lek? Hvor lys sand er det snakk om når man sier "lys sand"?

Har masse å lære, og setter stor pris på alle svar
tja for min del så er det i farge som sand strand. meget mulig at torv trigger til lek hos disse. sør amrekanere har jeg liten/ingen erfaring med så de banene skal jeg ikke bevege meg ut på da.. men tror nok at sand gjerlder for dem og.
Noen andre som har meninger om torvfiltring, og hvordan jeg evt. får til dette? Dersom jeg skal ha utvendig filter, hvilket burde jeg satse på å kjøpe? Og hvordan i helsike skal jeg få løs Juwel-filteret?

Noen som har andre forslag enn Apistogramma Borelli? Og hvilke andre fisker kan jeg evt. ha sammen med dem?
Søramerikanske ciklider må ha ph under 7. Dette kan du få til på naturmetoden ved hjelp av røtter, eikeblader og torv. Torva stapper du i mors nylonstrømpe og putter i filteret. Du bør også ha en passe fin sand slik at de kan sile maten fra sanden. Skal du ha dem i lek må du også ha en liten hule. Den kan du lage av en halv kokkosnøtt eller en liten blomsterpotte(terracotta type er fin). Bor et lite hull og pass på at åpningen ligger mot sanden slik at mor kan tette åpningen med sand når far har gjort sitt.
For å trigge lek kan fore fisken godt, gjerne med frossen cyclops el.l noen dager, bytt litt vann(kaldt) og se noen fisker som virkelig koser seg.
Når yngelen er frittsvømmende får best overlevelserate om du forer med levende artemia. Om ikke du kan få tak på dette/ikke gidder å klekke kan liquiefry eller avskallet artemia brukes.
Pga phen må du velge andre fisker som trives i surt vann. Små tetraer som for eksempel smykketetra er et godt valg om du skal prøve på oppdrett. Disse er ikke nevneverdig intersert i yngelen.
Om du over tid ikke får ph ned på ønskelig nivå kan du bruke kjemikalier som f.eks tetra PH minus. Kjøp dråpeteller på apoteket, bland inn en 10-15 dråper i en 10l bøtte og la det stå over natten. Mål med PH dråper el.l. Om verdien er ok bytt vann og se om det hjelper. Hvor lav PH borellien trenger husker jeg ikke i farten, du må bare prøve deg fram. VF Hongsloi som jeg hadde løfta ikke en finger før Phen var nede på 5 tallet. Lykke til.....
artman
Søramerikanske ciklider må ha ph under 7.

Dette var nok litt bastant. Ikke alle, men de fleste foretrekker under 7.
for og få løs inner filteret må du ha en lang tynn kniv. og skjære den løs. begyn oppe så du får vippet den ut til du skal skjære nede. juwle filtrene er festet med 4-5 silkon punkter...
Hvor vanskelig er det å få løsnet filteret, da? Burde akvariet være med eller uten vann? Tenkte at det kanskje er like greit å løsne det når jeg først skal tømme akvariet og flytte det opp, så kan jeg ha det gående i en bøtte med akvarievann e.l., noe som vil gi meg litt lengre tid på å innrede før jeg fyller opp med vann igjen? Eller?

Hva slags algeetere passer sammen med Borelli?

Tusen takk for masse nyttig info
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap