Passer egentlig disse sammen?

Hei

Jeg har Gurami (av ett eller annet slag..) sebrafisk, sverddrage, pansermaller og en annen stor malle.

Passer disse egentlig sammen?

Etter å ha lest på disse sidene så tror jeg kanskje at Gurami ikke passer helt inn her, stemmer det?

Hva er beste temperatur og vannverdier til disse og hvordan kan jeg ellers tilpasse akvariet til disse?

hva er beste grus?

Hvilke andre typer fisk og evt snegler kan jeg ha sammen med disse?

Ellers har jeg en sort hurtigvoksende plante, lange smale stilker som dere ser på bildet (vet ikke hva det er slags sort) og så har jeg en stor rot.

Bør jeg ha huler??

Som dere skjønner så er jeg helt fersk her....

Jeg tror det at det skal gå fint med de fiskene du har. Bare pass på at du får rett ph for alle.

Ha finkornet grus i bunn med sandsnegler som snur og vender på sanden.
Du kan og ha sebrasnegle eller eplesnegle, har selv begge deler og foretrekker mest sebrasneglen, men den legger egg over hele ruta.

Gurami er jo en ganske rolig type fisk. Kan ikke si så mye om den.

Av planter kan du jo ha hurtigvoksende arter, som f.eks vasspest eller hornblad. Er å anbefale å ha en del røtter som skaper skjulesteder. Det er alltid fisker som liker. spesielt mallen. En slags mose er jo dekorativ og den legger nok sebrafiskene egg i. Og vegger av mose er veldig flott.
Her er guramien din. Disse kan faktisk være ganske agressiv så du bør ikke ha mange i karet ditt. Det anbefales en hann til to hunner, for han jager de en god del. Og de bør ha noe plass. (Står jo 100 l. i basen..) Det er også bra å ha noen høye planter etc. som hunnene kan ta en runde rundt evt gjemme seg bak om han jager dem.
Hvis du har Ancistrus så bør de ha en rot å gnage på.
Pansermaller bør ha finkornet sand som de kan rote rundt i uten å skade bartene sine.
Tusen takk for svar begge to. Har nå innsett at jeg da har litt for grov/skarp grus til mine pansermaller, hvilken er bra å benytte?

Ja nå ser jeg at mine guramier er to hunner (i og med at jeg nå vet at de er gullguramier ), og de sloss ikke så det er bra

Hadde vært moro om noe kunne flere avkom, mine sverddrager fikk avkom så jeg har to sverdrager som er avkom av hannen jeg har i akvariet.
Hunnen er død, hun ble syk.

Dette er virkelig moro!! jeg gleder meg til videre dyrking av min ett år gamle hobby, nå skal jeg satse på å få meg mer finkornet grus og noen planter. På lørdag kjøpte jeg en hule som jeg skal sette ned nå

Takk for hjelpen atter en gang
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap