Øreål ? - erfaringer ønskes!

Vi vurderer å anskaffe 1-2 øreåler (Erpetoichthys calabaricus) og ha i vårt halvasiatiske akvarium på 480 liter (Jada, veit at øreaålen ikke er asiat)

Vil en øreål se på voksen SAE som potensiell mat?

Hva forer andre øreål-eiere fiskene sine med? Jeg ser at enkelte har hatt problemer med foringen av disse? Er matvegring vanlig for dem? Vil de kunne hevde seg i kampen om maten mot kvikke og matglade praktbotiaer, eller er de dømt til å tape i matfatet?

Akvariet har fin sand, anubias og javabregner, en del røtter og steiner samt mange huler. Filtrering og sirkulasjon med Eheim 2260 + Fluval 4 + Aquaclear 70.

Det er uproblematisk å gjøre akvariet rømningssikkert for en øreål, så lenge den ikke klarer å dytte av plater som ligger oppå. Og den klarer vel ikke det, eller?

i 480-literen går det nå Puntius denisonii (godt voksne eksemplarer), praktbotia (medium-large), SAE, værål (små) en stor gibbiceps og en Panaque nigrolineatus.

Planlegging av stor-akvarium er i bakhodet (trolig 1100 liter, da dette fås kjøpt ferdig tillaget) og har stor prioritet når vi kommer i eget hus. Først og fremst fordi vi ønsker et akvarium for vår gruppe med mange praktbotiaer der de kan trives i flere tiår framover Men det kan nok drøye et års tid før dette er en realitet.

Tar gjerne i mot litt synsing om temaet fra øreål-kjennere og interesserte.
Oj.. her var det mye.. kan sikkert ikk svare på halvparten.. men men..
alså.. pass på så det ikk er noen "hull" den kan rømme ut fra.. da forsvinner den.. hehe..
Mine spiser alt fra grønnsaker til flakfor.. og de er ikke skye. kommer frem så fort det er mattid..=)
Ikke har de spist noen andre fisker heller.. men mine er ikke her enn 35-40 cm heller da..
Takk for at du svarte!

HAr skjønt dette at de er flinke til å rømme, ja
De er skye hvis de føler seg utrygge. Jeg hadde en for et halvt år siden. Den døde desverre etter 3-4 uker. Den var lite aktiv og gjemte seg en del. For 2 dager siden tenkte jeg at jeg skulle prøve på nytt. Jeg kjøpte 2 stk (de fleste fisker ønsker å være minst 2), og de er veldig aktive. Morsomt å se hvordan de svømmer. Men de er litt ondsakpsfulle da (uten at de vet det selv). De har en lei tendens til å komme borti mine eplesnegler som har brukt hele dagen på å komme seg oppover veggen. Hehe.

Skal du først ha 1, så kjøp heller 2. Det er mitt råd. De kveiler seg rundt hverandre.

Hvis du ikke har gjørt det ennå, så sjekk her
helt klart en fisk som trives best i stim, og i akvarier med mye gjemmeplasser.
Ville faktisk hatt så mye som 4-5 stk sammen oppi der.
Nydelig fisk som ikke plager andre så altfor mye.
Eneste som skjedde hos meg, var at de renska unna all fisk under 2-2,5cm.
har ikke mye erfaring,
har nylig fått 2 stk dumpende i fanget,
de var tidligere i en 65 liter,
og stortrives i mitt 200 liter, vet de egentlig skal ha større..
de er ett par, disse 2 er kjempeskøye å se på,
hele familien sitter fasinert foran karet når disse kommer fram..
mine er kresne på mat, helst røde mygglarver og kun det..
tenkte å prøve med agurk..
Flott at dere kommer med erfaringer Ser flere av dere nevner dette med at de liker seg i gruppe - så får vel vurdere dét.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap