Nytt veggakvarium fra tropehagen

Hei alle der ute som har mye mer peil en meg..

Jeg har akkurat bestillt et veggakvarium fra tropehagen Zoo.

Og er litt usikker vedrørende plantekjøp og fisker.
Jeg vet at det blir mye dvergfisk og små fisk som passer inn da
akvariumet ikke er mer en 15cm dypt. 89 L rommer det.
Det kommer med med lys, filter, temperaturkontroll, luftepumpe, CO2-
system, forautomat. Men hva ville vært ideelt? noen som har noen erfaringer med et slikt akvarium? Noe som jeg bør kjøpe i tillegg?
Føler at nybegynner tråden som forklarer hva du må gjøre før du setter inn fiskene gjelder mer for større akvarium. Hva bør jeg passe på? Hvor lenge skal plantene være planter før jeg kan putte opp de første fiskene?...En uke?Må jeg bytte ut vannet hver uke i 6 uker først?....Må jeg teste vannet også like ofte?

Og evt trenger jeg noen generelle oppstarts råd.

En god bok evt som bare handler om små akvarium?

...

Evt bakgrunner...hva vil være best i et slikt akvarium?
vet ikke helt hva jeg skal gå for... Vil ikke ha mye planter..
Bare stener og noe fargerik fisk..`


alle spørsmålene mine er vell helt på jordet men er desverre helt ny på dette..
Og har alltids vært fasinert av aqvarium fisk og fikk en sjanse til å prøve meg...Så jeg stupte oppi det med NO KNOWLEDGE..!!

håper noen kan hjelpe meg litt på vei..

mange takk




Velkommen til hobbyen. Eneste måten å bli mer kunnskapsrik på er å lese så mye du kan om dette, og spørre her på forumet om de tingene du ikke forstår.

Nybegynnertråden (tenker du på artikkelen som heter "oppstart av akvarium"?) er ikke myntet på verken små eller store akvarium slik at det som står der gjelder uansett. Les gjerne artiklene som ligger under akvarieskolen her på forumet - da vil du lære masse...

Et godt råd i begynnelsen er å være tålmodig. Det tar en drøy måned før karet er klart til å ta i mot fisk og den perioden bør du benytte til å lete i biblioteket etter litteratur, og lese så mye som mulig her på forumet om oppstart. Det er mange som har vært i din situasjon, så mange spørsmål er allerede besvart. Veldig mye kunnskap på dette forumet, for den som leter.
Takk..gleder meg til å virkelig komme i gang..

Ble medlem i dag på dette forumet og har lest litt mer
Og ble litt klokere..

Men trenger noen som kan gi meg litt info om erfaringer med
Veggakvarium...Alt jeg har lest til nå er egentlig bare hat
til veggakvarium...Er det ingen der ute som har et? eller tør
de bare ikke stå frem å tilstå at de har?


De forrige spørsmålene ønskes også besvart
mange takk

Har ikke noe veggakvarium selv, og ikke noe særlig hat til det. Det tror jeg ikke folk flest har heller. Det folk ikke liker er vel at slike kar som oftest reklameres som noe som passer til discus/scalare etc. Men at sanneheten er at disse karene har veldig få arter som passer til karet.

Du sier at karet kommer med co2 system, og du sier at du ikke vil ha så mye planter. Mye ligger jo tilrette for planter for din del Og siden karet ikke passer med altfor mye fisk kan jo plantekar være en ide, med selvfølgelig noe småfisk / reker. Ta en titt på hvor fine godt beplanta akvarium kan være

Ta en titt på dette akvarie f.eks
Planteakvarie
ja det planteakvariumet var kjempe fint..Men jeg som nybegynner kan vel se langt etter å få noe slikt til i nærmeste fremtid...

Men har helst lyst på litt fisk..Skal ikke prøve meg ut på noe avansert før jeg
føler meg sikker på ting...Kan jo ikke drepe alle fiskene bare fordi jeg skal
gjøre mer en jeg klarer...

Men hvor mange små fisk kan jeg putte oppi et slikt akvarium?

og denne co2 pumpen...hvor stor må den være??

tropehagen horten klarte å få tilsendt 138 cm langt akvarium som de prøvde å pakke på meg som 200 cm langt akvarium..Hun som jobbet der ville ikke en gang hente målebånd for å måle.godt jeg var obs på det da...ellers ville jeg nok sittet her med et akvarium som jeg måtte betale dobbelt for siden de sikkert ikke ville trodd på meg etter det som skjedde i butikken...

uansett....må nok vente en uke til





Vanligvis sier en at et akvarium bør være dypere enn høy. Grunnen til dette er for å få en dybdevirkning i akvariet. Hvis du ønsker en bakgrunn, og da en innvendig bakgrunn bygger denne fra 1-3 cm og oppover. I kar som er 200 cm får du bakgrunner som krever at akvariet bør være 70 cm dypt eller mer. Da må du opp akvarium på over 900 liter. En høyde på 60 cm er flott fordi du får en en panoramavindu inn i akvariet med en god følelse av et rom innover i et akvarium.

Veggakvarium er det ekstreme andre veien med målene 198x60x15cm og bare 89 liter. Det skulle egentlig har vært et volum på 178 liter med disse målene. Men sier du at selve akvariet er 140x 40 x 15 stemmer volumet bedre. Tar du da de innvendige målene er volumet ca 60 liter. Trekker du fra bunnlaget osv er du fort nede i 4-5 bøtter med vann i dette veggakvariet. Et 60 liters akvarium får du får godt under 1000kr.


Når man blir servert disse på bilder er det med en enorm dybde i karret, som jeg mener ikke er korrekt. Slik jeg ser det er det ikke mulig å skape dette på under 15 cm. Det vil neppe være mulig å lage en stein formasjon slik bildet viser. Limer du planten fast på bakvegg, eller dekker du den med mose er det nok mulig å få en slik plantevekst som vises på bildene, men jeg kjenner ikke noen planter som kan brukes som vist på bildet.

Selv de minste av stengelplanten blir fort 5 cm i diameter og setter du 3 slike planter har du fylt hele dybden med planter. De veggakvariumene jeg derimot har sett i virkelighet ser ikke ut som på bildene. De er små, meget vanskelig å innrede og ikke spesielt godt egnet for hverken fisk eller planter. Det er ihvertfall ikke mulig å plassere sten som stikker frem Nå skal jeg ikke si at der er umulig å lage noe pent av dette, men jeg tror det er en utfordring få er i stand til å unytte om noen.

Hvis du ønsker å bruke nesten 12.000 kr på et akvarium vil jeg meget sterk anbefale deg å se på kar som er mere egnet. Tropehagen og andre selger meget fine akvarium som er større enn dette i literinnhold, som er mye letter å lage fint og drive mht fisk, planter og det estetiske vakre å se på.

Helt personlig mener jeg at seriøse kjeder ikke bør markedsføre disse akvariene slik som skjer i denne kampanjen.
Beklager min negative holdning til det som kan virke som drømmeakvariet, men ofte er det nettopp slik at vist det er for godt til å vare sant, er det som ofte ikke sant. Kjeden burde være med nykter i sin marknadsføringene av dette akvariet, da spesielt til nybegynner


Heisann!Blir så uendelig trist når jeg leser en sånn optimistisk -jeg gleder meg sånn til eget flott akvarium- og så møtes du med advarsler om at dette går gæli`.Har du sett slike akvarium i butikk eller hjem ,selv?Jeg var helt i ekstase da jeg såg en annonse av dette,men fikk se det i virkeligheten på Moa Storsenter - og fikk sjokk.Har du ingen mulighet til og trekke deg fra denne handelen og heller kjøpe deg et akvarium på 100 liter eller større? Jeg vil ikke være negativ eller støtende,du kan da selge det andre og kjøpe deg et veggakv. når du har fått mer innsikt i dette?Om du fortsatt vil ha veggakv etter en tid med vanlig akv?
Akvaristikk er helt spesiellt om du er nybegynner og jeg er glad jeg fann denne sida,det har spart meg for mye : og jeg er også nybegynner :vet forskjell på kampfisk og kuhlii-ål.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap