Kan jeg flytte over kampfisken min allerede nå?

Jeg er temmelig ny på dette med akvarie og slikt.
Har ganske nettopp kjøpt meg ett akvarie på ca. 53 liter. Det har stått til innkjøring i 3 dager og jeg lurer på om jeg kan flytte den lille kampfisken min oppi der? (den bor i en bolle nå stakkars!)
Du kan flytte han over, men da må du holde øye med vannverdier de neste ukene. Filteret i det nye karet er ikke innkjørt og giftstoffer vil derfor hope seg opp og du vil måtte bytte vann ofte.

Men med tanke på at kampfisken er i en bolle nå, uten filter regner jeg med, er det kanskje like greit å flytte han.

Hvis du har mulighet til å få tak i litt filtergugge fra et innkjørt kar hadde det vært det beste.
Det tror jeg at jeg ikke får til... har ikke noe peil på hvordan det gjøres.
Dette er mitt første akvarie så jeg får nok ikke tak i noe filtergugg heller...
Takk for svar!
Hvis du ikke har kjøpt tester til å teste vannverdiene anbefaler jeg at du gjør det Det er et utrolig bra verktøy dersom fisken skulle bli syk en dag, så vet du om det er sykdom eller om det er vannet som må byttes. De koster ikke allverden heller. De viktigste testene er ammoniakk, nitritt og nitrat. De to første skal være på 0, mens nitrat kan gjerne være opptil 25 ppm.

Dersom du ikke har tester kan du flytte fisken likevel, men da må du bytte 30% vann hver dag i 4-5 uker for å være på den sikre siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap