Spørsmål ang nitritt

Har selvfølgelig klart å få litt nitritt (testen var mørk orange, lyse rød)
Har fått kjøpt Sera nitrivec, som jeg har nå bruker. Men i mange av trådene her leser jeg også om dagelig vannbytte på 30%.
Vil det da si at nitrivec'en er unødvendig? Eller vil det være lønnsomt å bruke både nitrivec og ta daglig vannbytte?
Slik jeg har forstått det må man bytte vann, og det virker jo naturlig når vannet er skittent. Så bytt iallefall vann.
Jge har liksom ikke helt trua på "vidundermiddel på flaske"... så mange rapporterer at de har funnet null effekt av diverse midler på flaske. Det sikreste er vannbytter, da er du hvert fall sikret at nitritten blir utvannet. Selvfølgelig går det an å tilsette nitrivec så lenge du allerede har flaska, men å kun stole på den hadde ikke jeg tatt sjansen på i hvert fall.

Desverre ser det ut til at en del produkter kun er produsert for å tjene penger - og ikke fordi de virker (så bra som produsent hevder).
ElinH
Jge har liksom ikke helt trua på "vidundermiddel på flaske"... så mange rapporterer at de har funnet null effekt av diverse midler på flaske. Det sikreste er vannbytter, da er du hvert fall sikret at nitritten blir utvannet. Selvfølgelig går det an å tilsette nitrivec så lenge du allerede har flaska, men å kun stole på den hadde ikke jeg tatt sjansen på i hvert fall. Desverre ser det ut til at en del produkter kun er produsert for å tjene penger - og ikke fordi de virker (så bra som produsent hevder).

ok. da blir det vannbytte er litt synd, sånne "færskinger" som meg har jo også lett for å stole på sånne butikkjøpte saker, så synd hvis det bare er humbug går jo utover fiskene...
risika

Så sant, så sant. Har lest så mange skrekkhistorier om råd gitt av dyrebutikker. Noen eksempler kan være digre sølvhai i boller, fisk som overhodet ikke går sammen får folk beskjed om at "går så fint atte". Har selv hørt dyrebutikk si at "joda, klart du kan kjøpe akvarium, grus, planter - og fisk i dag. Ikke no\ problem". Kan jo nesten garantere at to uker senere ligger all fisken på ryggen - død av nitritt forgiftning, fordi dyrebutikken ikke gir riktig info.

Av middel på flaske eller i tablettform som ofte blir påprakket nye akvarister - men som enten ikke virker eller ikke finnes nødvendig er salt (til ferskvannsfisk!), "bakterier på flaske" slik at man kan ha oppi fisk med en gang og ikke få nitritt, eller noe i den duren du har kjøpt nå. Det finnes til og med middel som påståes å ha slik effekt på vannet at det holder å bytte vann et par ganger i året! Hvis det virkelig finnes er det da merkelig at de fleste akvarister bærer hundrevis av liter vann hver uke for å gi fisken et bra liv...

Nå sporet det litt av, men poenget er: noen butikker gir feil råd ang. det meste - enten ut fra profitthensyn eller fordi de ikke vet bedre. Moralen er å aldri stole blindt på NOE av det du hører - dobbeltsjekk alt her eller på internett generelt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap