Ang. rens av sand i akvarium.

Inaktiv bruker
Hei. Jeg har nå akkurat tatt over akvariet til min søster.
Lurer litt på hvor ofte jeg skal "rense" sanden i akvariet. (m/slange med rør)
Fant ikke noe om det på forumet her.

Mvh
Bjørnar
Svaret er ganske enkelt: ved behov.

Når du ser at det ligger "søppel" oppå sanda, kan du bare føre den slangen du bruker når du tapper ut vann litt nærmere bunnen, og alt det løse oppå sanda blir sugd ut. Må nok prøve seg fram, selv holder jeg slangen et par cm over bunn og da får jeg med det løse, mens sanda ligger igjen. Kanskje jeg får med sand tilsvarende en teskje i løpet av tiden det tar å tappe ut 10 liter vann, og det er jo så og si ikke svinn i det hele tatt
Det jeg gjør når jeg renser grusen iallefall er at jeg tar enden av slangen ned i en bøtte. så legger jeg røret flatt i akvariet så det fylles opp av vann. Deretter løfter jeg ÅPNINGEN opp såpass at det begynner å renne vann i slangen, da gjelder der å være rask å få røret ned i vannet igjen med åpningen nedover. Da vil vannet og rusk og rask suges ut.
Jeg pleier å stappe røret litt ned i grusen og beveger litt på det for å få virvlet slam inn i røret.
Å stappe røret ned i bunnlaget funker når du har grus, siden den er større og tyngre. Men med fin sand (ala fin rådasand eller biltemasand) vil det å føre røre ned i sanda føre til at masser av sand følger med ned i bøtta.

Sand er uansett såpass kompakt at avfallet samler seg oppå. Med grus kan det falle litt innimellom og da er det greit å rote litt nedi selve bunnlaget også
Inaktiv bruker
Jeg har riktignok Grus.
Takk for raske svar
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap