Storauksjon i Oslo 12. okt (side 4)

Var sånn jeg forstå det også, men er greit å være sikker før man drasser med seg en del fisk til Oslo
Tom Kristiansen
[QUOTE=Tom Kristiansen]Har lest igjennom reglene til OAK auksjonen, men lurer litt på hva de mener med yngel på cilklider. Jeg har ungfisk på rød kurvciklide som er rundt 3cm store, men lurer på om dette blir regnet som for smått?. Disse er jo mer enn store nok til å klare seg selv. Gidder ikke ta med fisk inn om jeg ikke får lov å selge dem, så tenkte at noen her inne kan svare på dette spørsmålet for meg. mvh TK


Noen fra OAK her som kan oppklare dette?

Jeg kan ikke svare på hvorfor de har sagt "halv av normal str." Men jeg vil vel si at ettersom kurvciklidene bør/skal holdes i par,så synes jeg at kjønnforkjellene bør komme klart frem ved salg.Så får heller vi som sitter i dagens styre, ta en titt på regelverket for å se etter mulige endringer.
Så Tom! Kommer kjønsforskjellene godt frem hos dine ung fisk skal du få lov til å selge dem parvis.

JAG
[QUOTE=Tom Kristiansen][QUOTE=Tom Kristiansen]Har lest igjennom reglene til OAK auksjonen, men lurer litt på hva de mener med yngel på cilklider. Jeg har ungfisk på rød kurvciklide som er rundt 3cm store, men lurer på om dette blir regnet som for smått?. Disse er jo mer enn store nok til å klare seg selv. Gidder ikke ta med fisk inn om jeg ikke får lov å selge dem, så tenkte at noen her inne kan svare på dette spørsmålet for meg. mvh TK


Noen fra OAK her som kan oppklare dette?

Jeg kan ikke svare på hvorfor de har sagt "halv av normal str." Men jeg vil vel si at ettersom kurvciklidene bør/skal holdes i par,så synes jeg at kjønnforkjellene bør komme klart frem ved salg.Så får heller vi som sitter i dagens styre, ta en titt på regelverket for å se etter mulige endringer.
Så Tom! Kommer kjønsforskjellene godt frem hos dine ung fisk skal du få lov til å selge dem parvis.


Cichlider bør normalt innhandles i stort nok antall til at de kan finne sine egne partnere. Min egen regel når jeg handler cichlider, er helst 6 stykker eller fler, aldri mindre enn 5. På den måten kan fiskene finne ut på egen hånd om de passer sammen. De som er til overs kan så selges igjen på en klubbauksjon. Å kjøpe bare 2 og regne med at det går bra er faktisk litt enfoldig - tenk om de ikke liker trynet på hverandre? Og hvis man mister en, så står man der med et halvt par.

Svært mange cichlider er også umulig å kjønnsbestemme utenom egglegging, så å kjøpe bare 'et par' er å spille lotto. Mange kan kjønnsbestemmes, men da må de ofte være så store at de er langt over minstemålet for salg.

Hvis jeg ser en cichlide jeg har lyst på på auksjon hvor posen bare inneholder 3 eller 4 fisk, så ser jeg alltid etter om det er flere poser, slik at jeg kan få kjøpt meg 2 poser. Hvis ikke, så får det heller være.

For pardannende cichlider er det kun fisker man vet er et par (har lagt egg sammen) som bør selges som lekspar. Ellers er det bare 2 fisker som er av hvert sitt kjønn (hvis man kan se det tydelig) - ingen garanti for at de skal bli et lekspar i sitt nye hjem.

TK, du har vel mange nok unger av kurvcichlidene dine til at du kan lage skikkelige startkulturer (5-6 stykker pr. pose)? I så fall er det bare å komme med dem. Det er slett ikke umulig at jeg kjøper en pose selv - jeg er litt ferdig med store gravende cichlider i planteakvariet mitt.

Auksjonene har vært svært store i det siste (Drammen, Moss). For å unngå at denne også skal vare til langt på natt, så bør posene inneholde mange nok fisker til at en kjøper slipper å kjøpe 2 poser av samme art fra samme oppdretter. Da slipper vi 2 utrop med doblet tidsforbruk, uten at selger kan regne med å få noe særlig mer for dem.
Til Info. Skywalker kommer. så mange objekter som kommer til å gå til overpris. Klarer ikke å styre meg på disse auksjonene. Skal også selge et 180 liters kar, noe teknisk utstyr og muligens noe fisk.
Ser at plantasia har noe gode poeng og trekker derfor mitt svar tilbake.
Dette er slike innspill som tas med når regelverket skal sees på.
Er det noe minstemål på Cory ?
Og er det mulighet for å sette minstepris på objektene man skal selge?

Bare at de skal være i såkalt salgbar størrelse og min. 3 mnd gamle.
Det er viktig at de er store nok til å tåle den enorme påkjenningen det er å ligge i disse posene i mange timer og løftes på jevnlig.

Har mange ungfisk ja, så da blir det nok å komme med noen poser med 6 stykker i. Dette hadde jeg egentlig tenkt til uansett, men blei litt skeptisk når jeg leste auksjons reglene. Men da satser vi på at dette går iorden:P
Myrheksa
Og er det mulighet for å sette minstepris på objektene man skal selge?


Ja.
Myrheksa
Og er det mulighet for å sette minstepris på objektene man skal selge?


Hva er det du vurderer å ta med?
Joakim
[QUOTE=Myrheksa] Og er det mulighet for å sette minstepris på objektene man skal selge?


Hva er det du vurderer å ta med?
Se innlegg 44...
Rasker vel muligens med meg litt annen cory også, driver og krangler litt med meg selv om hvilke.....

Grunnen til at jeg spør om dette med minstepris er ganske enkelt denne:

Når man som selger kan sette en minstepris blir det greiere å selge færre men større objekter.
F.eks. 6 cory i "porsjonen" i stedet for 2, eller 1 stor plantepakke i stedet for 10 små kvaster.....
Det er jo ikke alt man har lyst til å "gi" bort....

Man får da også færre utrop, hvilket er en fordel med tanke på hvor lange en del av disse auksjonene har blitt.
Til informasjon
Vi i klubben ønsker at dere selgere, bruker poser med minimalt med påtrykk. Det er kanskje ikke det aller beste for fisken,men posene trengs da ikke å håndteres så mye for å kunne se hva som er der.Det er også enklere for oss å vise de på storskjermen.dette gjelder da også planter.Det er enklere å selge objekter som lar seg vise frem.
Myrheksa
[QUOTE=Joakim][QUOTE=Myrheksa] Og er det mulighet for å sette minstepris på objektene man skal selge?


Hva er det du vurderer å ta med?
Se innlegg 44...

Herre... Ja, øya er det første man blir blind på sier'em... (lurer på hva det andre er, men den diskusjonen kan vi ta et annet sted Forøvrig, mye spennende det der ja - gleder meg...

Myrheksa
Rasker vel muligens med meg litt annen cory også, driver og krangler litt med meg selv om hvilke..... Grunnen til at jeg spør om dette med minstepris er ganske enkelt denne: Når man som selger kan sette en minstepris blir det greiere å selge færre men større objekter. F.eks. 6 cory i "porsjonen" i stedet for 2, eller 1 stor plantepakke i stedet for 10 små kvaster..... Det er jo ikke alt man har lyst til å "gi" bort.... Man får da også færre utrop, hvilket er en fordel med tanke på hvor lange en del av disse auksjonene har blitt. :)


Færre utrop er jeg helt enig i at vi må tilstrebe, både vi som selger og vi som arrangerer, men faren med minstepris er jo at det ikke blir solgt da?

Jeg husker forøvrig en morsom episode på, var det forrige storauksjon?. Uansett, et objekt med minstepris fikk ingen bud; tror det var et lite akvarium; auksjonarius spurte selger om han ville gå bort fra minsteprisen - noe han ville. Da begynte budene lavt, men det endte allikevel opp på over minsteprisen vedkommende satt i første omgang, men som ikke fikk noen bud! Auksjonsgruppepsykologi kunne vært spennende å studere.

Men i forhold til hvordan man skal pakke ting man skal selge... Jeg føler meg ganske sikker på at om du kommer med en god og fyldig pose med fisk (f.eks. populære fisk som coryer), så er det objekter som vil bli forsøkt å solgt på de mest gunstige tidspunktene... Klubben vil jo tjene mest mulig penger og gode priser på objektene gir gode inntekter for klubben. Pluss at bankterminalen vil jo også sannsynligvis gjøre det lettere å selge/kjøpe litt større objekter - da er ikke folk så redd for å gå tom for cash, f.eks - om de skulle komme over et "må ha" -objekt.

Jeg tror de som skal sitte i mottakskontrollen har vært med på dette noen ganger før og har erfaring med store auksjoner slik at de kommer sannsynligvis til å slå sammen tynne poser med relativt hård hånd. Men gjør de ikke det så lusker jeg rundt i lokalet med kritisk blikk, så da avsetter jeg mottaksgjengen og innfører "alle objekter fra hver selger selges under ett"-doktrinen. Alle i klubben har jo enten vært med på eller lest om andre storauksjoner i år som har slitt med for mange kjipe objekter; tynne planteposer f.eks. - tror man kommer til å være ganske oppmerksomme på dette denne gangen.

Ser jeg noen komme med fem små poser med javamose og skal ha de solgt separat, blir det buksevann og høylydt mobbing samt fremvisning av seansen på storskjerm og senere publisering på youtube.

Nevnte jeg forøvrig at det ikke er noe vits å komme med mange små identiske poser?
[QUOTE=Joakim] [Ser jeg noen komme med fem små poser med javamose og skal ha de solgt separat, blir det buksevann og høylydt mobbing samt fremvisning av seansen på storskjerm og senere publisering på youtube.


Hihihi, det der blir et syn for guder!
Viktig melding
For dere som har bestilt selger nr. og ikke fått dette, sjekk søppel søppelpost/spam innboks.
Pleier det å være salg av utvendige filtere osv der?
Ricky75
Pleier det å være salg av utvendige filtere osv der?:)


Det pleier alltid være mye utstyr i alle fall. Skulle forundre meg mye om det ikke dukker opp noen utvendige filtre også.


Myrheksa
[QUOTE=Joakim]Ser jeg noen komme med fem små poser med javamose og skal ha de solgt separat, blir det buksevann og høylydt mobbing samt fremvisning av seansen på storskjerm og senere publisering på youtube.


Hihihi, det der blir et syn for guder!

Lurer på om jeg har fått frem poenget mitt?

JAG
For dere som har bestilt selger nr. og ikke fått dette, sjekk søppel søppelpost/spam innboks.

Har sjekket, og det ligger ikke noe der heller. Vet ikke hva problemet er....
(Kjører Vista, Avast og Spyware Terminator og har Hotmailadr.)
Hvilken mailadresse er det sendt ut fra? Kan prøve å legge den til i kontaktlista og se om jeg får inn noe da....

Fikk testmailen fra Ø.T. i dag, og har svart.

Takk til deg Shalafi, for å ha sendt meg nummeret på PM.
Hmm, det virker som om om de akvariene jeg har kommer til å bli mer enn fulle nok etter auksjonen - men i bokhylla har jeg god plass. Er det noen som vurderer å ta med noe interessant litteratur? Evt. noen gode gamle akvarieblader el.l.?

Jeg er usikker på hva jeg tar med, kommer ann på hva jeg klarer fange og slikt. Men antakelig gulltetra, noen voksne ancistruser. Og mest sannsynlig noen L- 318.
Pokker, det er tungt å trappe ned. Får klump i halsen.. (rare mennesker vi er hehe)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap