Uff, hva kan det være nå da...

Vi har kjøpt to antrictus sp. nå. La en oppskåret agurk (ikke hele nei) oppi akvariumet fordi jeg har lest at de liker dette.

Det gjorde visst mollyene våre også...

I løpet av kvelden var det en stor bit borte fra den ene siden. Og en av mollyene virket rar. Nå har hun fått noe på seg som jeg ikke aner hva er. Se vedalgte bilder her. Det er hun oransje (noe i bakgrunnen)

Jeg har fjernet agurken nå.

Kan dette være hvitprikk (det er kun henne som har dette) og har det sammenheng med (merkleig nok?) agurk, nye fisk ller hva i allverden er det som nå har skjedd?

Aner ikke helt hva jeg spør om, men jeg vet dere kan dette og vet hva jeg skal/må gjøre...

Takker på forhånd for svar!
det ser veldig ut som hvitprikk, men rart at det ikke er noen prikker på finnene. tviler sterkt på at det er agurken som har foresakert dette...
Det kan ligne på hvitprikk, ja. (vent med endelig diagnose til noen av sykdomsekspertene stikker innom tråden). Agurken har ganske sikkert ikke forårsaket dette. Innflytting av ny fisk, kan derimot være med på å stresse de andre innbyggerne og således utløse hvitprikk hos individer som er litt redusert fra før.

Hvis det er hvitprikk står valget mellom varmekur eller medisinering. Personlig foretrekker jeg medisin (som f.eks Esha exit), men det er fordi jeg selv har fisk som er sensitive for varmekuren. Det virker på meg som om flertallet her inne foretrekker varme kontra medisin.
Jeg synes det virker litt merkelig at alle "hvitprikkene" er samlet bakerst på kroppen i et område og ikke på resten og finnene...
Jeg ville ha avventet litt og sett om noen av de andre fiskene fikk det eller det begynte å spre seg til finnene. Kommer det på finnene er det helt sikkert hvitprikk og da bør du sette i gang behandling. Er imidlertid ikke overbevist om at det er det ut fra bildene. Jeg har vært innom veldig mange bilder av fisk med slike vortelignende saker, riktignok bare en eller to på hver fisk, men det ligner veldig. Det har vært spekulert i om dette kan skyldes lymphocystis/lymfocystis. Veldig mange av bildene av denne sykdommen viser bare hardt angrepne fisk og ikke mildere tilfeller som kan gi slike vorter. Dette er en lite smittsom virussykdom hvor eneste behandling er å gi fisken gode forhold og håpe at den greier å overvinne viruset på egen hånd. Det er forresten mye vanligere å finne denne virussykdommen på damfisk.

Dette viruset kan forresten også angripe indre organ og gi hevelser med sprikende skjell som kan minne om bukvannsott, men oftest på et mer begrenset område rundt magen. Om fisken dør og man åpner den så kan man finne mørke, nesten svarte, misfargede områder på de indre organene. Dette skal visst være en sikker identifikasjon på at det dreier seg om akkurat dette viruset.

Som noen skjønner ut fra "foredraget" så har jeg vært innom et eller annet sted og lest dette, men jeg husker aldri hvor jeg har det fra så jeg kan ikke verifisere 100% at denne informasjonen er riktig
hvitprikk eller ei, er ikke alltid det beste rådet å starte men vannbytte før man tyr til hardere metoder?
Jepp, gode forhold inkluderer hyppige vannbytter, variert fôr og gjerne vitaminer i vannet
Malvinka
hvitprikk eller ei, er ikke alltid det beste rådet å starte men vannbytte før man tyr til hardere metoder? :)

Njaa... hvis hvitprikk konstateres så er vannbytte vel og bra (spesiellt slamsuging) men det vil ikke fikse problemet
hvitprikk kan vel gå over uten at man må ty til medisin og varmekuren?
Vannbytte er jo bra slik at fisken har friskt vann og dermed får muligheten til å bruke krefter på sykdommen isteden.
jeg har veldig dårlig erfaring med varmekur og antrictuser. Alle hos meg døde innen to døgn etter jeg startet med varmekuren, selv om de i utgangspunktet var friske (har hørt disse er vanskligere å få hvitprikk på)
Malvinka
hvitprikk kan vel gå over uten at man må ty til medisin og varmekuren?

Nei, absolutt ikke. Gjør man ikke noe med saken, dør fiskene garantert.
Det er ikke noe som går over av seg selv, nei.

Tør jeg spørre hvorfor du sier noe sånt?
ClownFish/NeonTetra
I løpet av kvelden var det en stor bit borte fra den ene siden. Og en av mollyene virket rar. Nå har hun fått noe på seg som jeg ikke aner hva er. Se vedalgte bilder [URLBLOCK1]. Det er hun oransje (noe i bakgrunnen)

Jeg tror det muligens kan være Oodinium. Dette feildiagnoseres ofte som hvitprikk, men ser litt annerledes ut.
Denne sykdommen kan også kureres med varmekuren.
mona o
[QUOTE=Malvinka]hvitprikk kan vel gå over uten at man må ty til medisin og varmekuren?

Nei, absolutt ikke. Gjør man ikke noe med saken, dør fiskene garantert.
Det er ikke noe som går over av seg selv, nei.

Tør jeg spørre hvorfor du sier noe sånt?

det var et spørsmål, derav spørsmålstegn
jeg har bare hatt hvitprikk en gang og det gikk ikke så bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap