Hva slags verdier er ikke skadelige for fisken ( om ikke ideelle)?

Har testet vannet mitt for første gang med følgende resultat:
NO3 25mg/l
NO2 0
GH 6
KH 8
PH 7,2
Testet før vannbytte. Bytter ca 15 liter tredjehver dag.
68 liter med 7 cardinal, 6 gullbarber (små), 6 molly, 2 små sugemaller.
Er dette greit eller eller? Er ikke helt stødig i dette med nitrat, nitritt og amoniakk. Har lest artikkelen på artikkelforum, men lurer på når det er fare på ferde? Målet mitt er å holde det så sunt og stabilt som mulig, men ærlig talt så føler jeg meg litt på tynn is!
Syklusen:
først blir avføring og matrester til ammoniakk/ammonium. Bakterier bryter ned dette til nitritt. Begge disse er svært gitige for fisk. Tilslutt bryter andre bakterier ned nitritt til nitrat. Planter bruker nitrat som næring, men i mange tilfeller dannes mer nitrat enn det plantene klarer å bruke. Da kan alger oppstå fordi det finnes nitrat til overs. Nitrat er ikke så giftig som nitritt, men i store konsentrasjoner vil også nitrat være skadelig. Dessuten virker nitrat veksthemmende på yngel/ungfisk som ikke er ferdig utvokst enda.

Det vil alltid være nitrat i et akvarium, de optimale verdiene ligger på 12-15 mg/l med mindre du har fisk eller reker som er veldig ømfintlige for nitrat (de finnes også, men ingen av de du har er slike).

Overskudd av nitrat (altså det plantene ikke klarer å bruke opp), fjerner vi ved å bytte vann. Siden du har 25 mg/l ville jeg ha vurdert å bytte mer vann enn du gjør nå, evt sett om du kanskje fórer litt mye. Jo mer mat - jo mer å bryte ned = mer nitrat

Nitritt på null er jo bra, selvfølgelig. Om PH og GH passer fiskene dine kan du jo kjapt sjekke i fiskebasen. Husker ikke nøyaktige krav på de fiskene du har i farten
OK, da skal jeg fore litt mindre, og bytte litt mer vann, så tester jeg igjen om en uke(?) og ser om det har blitt bedre? Takk for svar
Det høres ut som en god idé.
Tilfeldig bekjentskap
© carinoza
Reklame for plussmedlemskap