Saltvann i kristiansand (side 2)

Var i Moss hos Korallen og hentet ls ++ igår. Det ble ca 15 kilo og da jeg kom hjem la jeg alt opp i akvariumet. Den første tanken som slo meg var hvordan skal det bli plass til noe som helst med all den steinen. Jeg startet å stable litt i høyden. Det ble noe bedre, men så fortsatt ikke mye bra ut. Jeg gav opp og sov litt på saken. Dagen etter fant jeg fram eletrikerstrips og epoxykitt og gikk hardere til verks. Etter et par timer hadde jeg en fin søyle av stein med en fin liten stripe til sand rundt. Jeg fikk også kilt fast en flat stein som henger ut som en hylle over "stranden". Med dette oppsettet håper jeg det skal finnes en "riktig" plass for det meste jeg etterhvert plasserer i tanken. Legger med ett par bilder av revet
Ken Myrseth
Grattis med saltvannskarr. Har selv nettopp startet et saltvannskarr selv for 29 dager siden, og det er moro. Men ser at det kun er 2x24 watt lys på 128 l saltvann, etter min mening så er det i underkanten av hva som trengs for å holde endel koraller. Ikke mange typer som liker så lite lys, men noen koraller er det jo. Men hadde nok oppgradert lyset med engang, spesielt vis du tenker koraller. Lykke til vidre:).


Noen forslag til å oppgradere lyset da? Dette er jeg helt ny på. Mener du å bytte til sterke lysrør?
artman
Var i Moss hos Korallen og hentet ls ++ igår. Det ble ca 15 kilo og da jeg kom hjem la jeg alt opp i akvariumet. Den første tanken som slo meg var hvordan skal det bli plass til noe som helst med all den steinen. Jeg startet å stable litt i høyden. Det ble noe bedre, men så fortsatt ikke mye bra ut. Jeg gav opp og sov litt på saken. Dagen etter fant jeg fram eletrikerstrips og epoxykitt og gikk hardere til verks. Etter et par timer hadde jeg en fin søyle av stein med en fin liten stripe til sand rundt. Jeg fikk også kilt fast en flat stein som henger ut som en hylle over "stranden". Med dette oppsettet håper jeg det skal finnes en "riktig" plass for det meste jeg etterhvert plasserer i tanken. Legger med ett par bilder av revet :)


Grattis, dette synes jeg så veldig bra ut!

PS: Hadde han epoxy hos korallen?
Karrimann
Grattis, dette synes jeg så veldig bra ut! PS: Hadde han epoxy hos korallen?


Ja det hadde han. Enkel å bruke, ikke noe kliss.
Lys
Vet ikke helt hvordan det er med akkurat boyu akvarier, men det ser ikke ut til å være noe problem med andre typer nanotanker. Du kan få modifiserte topper med 150 W halogen + PL-rør. Med priser opp mot 500 dollar for delene burde man kanskje heller kjøpt utstyr i en helt annen klasse i utgangspunktet.
Jeg er helt grønn når det gjelder koraller, men det er vel ikke bare wattstyrken som teller her. Lys absorberes jo mer jo lenger ned i vannet en går. Kan man da kompensere ved å plassere korallene lenger oppe i akvariet? Om ikke får en jo heller skaffe seg koraller som er tilpasset det lyset man har.(det er kanskje det enkleste).
Karrimann
[QUOTE=Ken Myrseth]Grattis med saltvannskarr. Har selv nettopp startet et saltvannskarr selv for 29 dager siden, og det er moro. Men ser at det kun er 2x24 watt lys på 128 l saltvann, etter min mening så er det i underkanten av hva som trengs for å holde endel koraller. Ikke mange typer som liker så lite lys, men noen koraller er det jo. Men hadde nok oppgradert lyset med engang, spesielt vis du tenker koraller. Lykke til vidre:).


Noen forslag til å oppgradere lyset da? Dette er jeg helt ny på. Mener du å bytte til sterke lysrør?

Det jeg mener er å sette inn flere watt, dvs. sette inn ihvertfall 2x24 watt til.
Men det aller beste er å bytte ut lyset til en 150 watt MH lampe.
De får man også kjøpt brukt på bl.a saltvannsforum.
Nye så koster de fort noen tusen.
Men har du muligheten så kan du + på ihvertfall 2x24 watt t5 det vil hjelpe en god del.
Lysrørene du bruker bår ha en lysfarge på mellom 10 000 - 15 000 kelvin.
Har selv 150 watt MH og 2x24 watt t5 på et 280 l karr, og det fungerer bra, hadde en sinularia sp."elegans"på toppen av revet, men den måtte jeg flytte igår pga sterkt lys, så da kan jeg ha en steinkorall der.

Så vis man virkelig tenker på å bygge et skikkelig korallrev med både mykiser og steinkoraller ja da bør man oppgradere lyset med engang, da slipper man ihvertfall at korallene mistrives eller kanskje dør pga for lite lys.

Alle steinkoraller trenger vesentlig mere lys enn 2x24 watt på 130 l.
det er jo omtrent ferskvanns belysning det.

Så enten oppgreder/sett inn flere watt, eller det beste, kjøpr en 150 watt MH, du vil ikke angre på det.
artman
Var i Moss hos Korallen og hentet ls ++ igår. Det ble ca 15 kilo og da jeg kom hjem la jeg alt opp i akvariumet. Den første tanken som slo meg var hvordan skal det bli plass til noe som helst med all den steinen. Jeg startet å stable litt i høyden. Det ble noe bedre, men så fortsatt ikke mye bra ut. Jeg gav opp og sov litt på saken. Dagen etter fant jeg fram eletrikerstrips og epoxykitt og gikk hardere til verks. Etter et par timer hadde jeg en fin søyle av stein med en fin liten stripe til sand rundt. Jeg fikk også kilt fast en flat stein som henger ut som en hylle over "stranden". Med dette oppsettet håper jeg det skal finnes en "riktig" plass for det meste jeg etterhvert plasserer i tanken. Legger med ett par bilder av revet :)


Synes oppsettet ditt med levendestein ser bra ut jeg.
Liker at folk bygger i høyden jeg, og ikke legger alle steinene på bunnen slik noen gjør(ikke at du hadde hatt plass til 15 kg LS på bunnen i 130 l da.
Så fortsett denne veien du, da blir nok revet ditt knall fint etterhvert.
Jeg er litt usikker på om du har fått med hvilke type lys vi har. Vi har ikke vanlige T5 lys, men PL lys - hver lampe = 2 lysrør, 1 hvit og et blålig, altså 4 lysrør, 2 sokler.
artman
Jeg er litt usikker på om du har fått med hvilke type lys vi har. Vi har ikke vanlige T5 lys, men PL lys - hver lampe = 2 lysrør, 1 hvit og et blålig, altså 4 lysrør, 2 sokler.


Ser det nå at det er PL lys, men 2x24 watt er og blir 2x24 watt det, uansett hvilken lyskilde man bruker.
Ser at dere også har noen LED "nattlys".
Men mange watt er alt lyset til sammen, dvs mange watt er det som lyser på det meste om dagen.
Slik jeg skjønner det så er watten deres 2x24, stemmer det, eller er det feil?
Tenker da ikke på "monn"lighten, kun de wattene som lyser samtidig.

Etter min mening så burde det ihvertfall som et minimum være 70-80 watt.
De fleste komplette karr blir levert med forlite lys.
Oppgraderte selv percula 90 karret mitt med 2x24 watt jeg-der er det kun 150 watt MH som er "orginalt".
Pimp my nano
I utgangspunktet hadde jeg ikke planer om å modifisere alt for mye i starten. Jeg har likevel funnet noen ting som jeg kunne forbedre litt. Her er en liten liste:

Fjernet:
Keramisk filtermedie
bioballer
Et digert skumgummifilter (har dårlig erfaring med fjerning av slike filter fra ferskvannskar)

Byttet: Strengt tatt ikke nødvendig da jeg har en ekstra turbinpumpe i karet; jeg byttet den orginale pumpen i sumpen med en aquaclear 50 pumpe jeg hadde liggende. Den tar ca 250 L/T mer enn originalen. Denne er koblet til UW filteret, det er kanskje + og - med dette bytte. Hvor mye belysning skal til for drepe uhumskheter i slik UW- filter. Kan vannet gå for fort gjennom. Kom gjerne med synspunkter.

Lagt til:
15 kg Levende stein (selvfølge)
Turbinpumpe for mer sirkulasjon 5000 L/T ?!
En liten bit acrylplast/pexiglass. Denne er festet til avrenningen til sumpen. Den gir krusninger/lite fall i første kammer til sumpen. Videre sørger den for et fall på ca 10 cm mellom 2 og 3 kammer. Håper dette skal ta litt overflatespenning/hinne av vannet. Vannsatnden i 3. og fjerde kammer er ca 60%. Skummeren er flyttet fra kammer 1 til 3.
Har plass i sumpen til aktivt kull og fosatfjerner, men det er ikke satt inn på nåværende tidspunkt.

Livet i karet
Da selger garanterte 1.klasses sten og mente ikke det var noe i veien for å sette inn en korall og et par eremitter tok jeg sjansen å kjøpte det med. Det hadde jeg nok ikke trengt, da steinene skulle vise seg å ha ganske så mye liv i seg fra før av. Jeg har sett både snegler, krabber, sjøstjerner og det jeg tror er børstemark. (vifter som fyker inn i porøse hull når jeg kommer for nærme) I tillegg er det en liten skog av fiolette polypper med selvlysende grønn flekk i senter på toppen av den ene stenen. Det datt også ut en steinkorall når jeg snudde litt rundt på steinene. jeg levnet den ikke mye håp, og den ligger nå på toppen for mest mulig lys. Om det går så går det.... Jeg har selvfølgelig også sett andre ting, men jeg kjenner verken navn, ei var de veldig spektakulære. Nyttige er nok likevell.
Bilde 1 er av disse polyppene, mens bilde 2 er av noe jeg tror kalles en lærkorall. Jeg trodde først den hadde tatt kvelden her i går da den så ut som en skogssopp uten tentaklene ute. Etter litt fortvilelse kikket jeg rundt på nettet bare for å finne ut at dette er ganske vanlig. Korallen trekker inn tentaklene slik at strømmen kan vaske bort slim/skitt, for deretter gå tilbake til normal "drift". Akkurat nå ser den litt stusselig ut med bare omlag halvparten av tentaklene ute. Skal se om jeg kan få tatt et bilde på et senere tidspunkt når den ser normal ut.
Varmeproblemer
Nå begynner det å bli klart for testing av vannkvalitet. Har fulgt med på PH (8.1/8.2) med en digital PH-penn jeg hadde liggende fra ferskvannsakvariene. I tillegg har jeg forsøkt å følge med på temperaturen. Når jeg kommer hjem fra jobb ligger den opp mot 27/28 grader. Dette syntes jeg er litt mye. Lurer på om det er den store turbinpumpen som drar litt ekstra varme eller om det bare er lysene. Det kan selvfølgelig også være en unøyaktig termostat. Får feilsøke litt til helgen. Har også målt litt salt både med hydrometer(tror jeg det heter) og et refraktometer. De viste selvfølgelig ikke det samme. Hadde en mistanke om at refraktometeret ikke var helt kalibrert så jeg prøvde å kalibrere med nesedråper i dag. De inneholder 0,9% NaCl noe som skulle tilsvare 9 ppt. Etter denne kalibrering ligger begge innenfor "normalen", ca 1.024.
Ls
Da var LS også på plass i mitt kar.

Kjøpte i tillegg en bitteliten grønn fungia (bilde) på størrelse med en 50-øring og en Sarcophyton.

Vannet har vært helt klart fra første stund, og jeg må si meg enig i at LS'en virka frisk og fin. Men jeg har ikke akkurat så vedlig peiling ut over at det var masse liv i dem og at de lukta bare friskt sjøvann, ikke råttent.

Kenneth på Korallen.no sa at steinen har ligget og kost seg i karene hans i 3 mnd, så det skulle være lite problemer med døde dyr inni LS'en.

Testing
Det så bra ut karrimann. Har nettopp kjørt litt labtime her med diverse måleutstyr
Salt 1.024
PH 8.2
Calsium 380
KH 10.2
Fosfat 0,03

Kalsium er kanskje litt i nedre del av spekteret, men resten tror jeg er greit. Skal ta en måling av ei bøtte med den nye saltet jeg kjøpte og se om det holder et høyere kalsium nivå(440 i flg. reklamen). Det var beregnet på osmose og bløtt vann (slik som vi har). Hvis det er bra drøyer jeg med kalsiumtilsetting og ser om det kan holdes på akseptabelt nivå med jevnlige vannbytter. Når det gjelder saltvannstester var de billigere enn tester til ferskvann. Den "værste" holdt til mellom 100 og 200 tester. Om du trenger testutstyr kan du jo bare si ifra så kan du låne litt.
Varmeproblemer
Har kjørt uten turbinpumpe i dag. Resultat er 2,5 - 3 grader lavere temperatur. Har samme pumpe som deg fiskesuppe, har du merket noe problem med å holde temperaturen? Lurer på om jeg skal prøve å kjøre pumpa på intervall.
artman
Har kjørt uten turbinpumpe i dag. Resultat er 2,5 - 3 grader lavere temperatur. Har samme pumpe som deg fiskesuppe, har du merket noe problem med å holde temperaturen? Lurer på om jeg skal prøve å kjøre pumpa på intervall.


Vi har ikke merket noe til dette. Temperaturen ligger på 25-26 grader.
Regner med at vist pumpa varmer litt slår varmekolben seg sjeldnere på.
Rommet karret er i ligger på rundt 22grader.
Vi har fått en del brunalger nå, så vurderer å få noe algespisende snegler å sette i karret.

Forøvrig ser Karret ditt kjempe bra ut!

Karret til karrimann ser også bra ut...

Mvh Walter
Har begynt å få alger her også....
Var på felleskjøpet og fikk tak i (for)bøtte med lokk. Den tar 60 L, ypperlig til å blande salt i. I tillegg er den stor nok til å ha all stein i om jeg skulle ha behov for midlertidig tømming av karet. Fargemessig er den ingen vinner, blå med lilla lokk.. Da blir det saltblanding i ettermiddag.
Fiskesuppe
Vi har ikke merket noe til dette. Temperaturen ligger på 25-26 grader. Regner med at vist pumpa varmer litt slår varmekolben seg sjeldnere på. Rommet karret er i ligger på rundt 22grader. Vi har fått en del brunalger nå, så vurderer å få noe algespisende snegler å sette i karret. Forøvrig ser Karret ditt kjempe bra ut! Karret til karrimann ser også bra ut... Mvh Walter


Hva står termostaten på?
Har satt igang turbinpumpa og flyttet litt på den. Nå har temperaturen stabilisert seg på 25 grader. Problem løst.
Algene blomstrer bra nå. Hvis det er noen av dere andre her i kr.sand som er klare for å anskaffe/bestille snegler er jeg med.
Har også begynt å jakte på krabbene. Jeg gjorde et utfall med en lang kjøkkenkniv i går. Krabba gikk først til motangrep mot kniven for deretter å pile inn i sikkerhet. Skal prøve på nytt igjen så fort den stikker hode ut igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap