Saltvann i kristiansand (side 4)

artman
Her dukker det stadig opp nye saker. Ser det vokser opp "boble eksosrør", hvite ormer, lilla slimklumper, små krepsdyr og hvite snøkrystaller.


Nå må du få opp noen bilder da, det er jo alltid gøy
Ser jo ganske fint ut det der da. Jeg har akkurat bestemt meg for at jeg skal få meg 58litersvarianten av det karet her når jeg får første lønninga når jeg får meg ny jobb igjen, så får vel snylte litt på tråden din
Da var det fisk på plass i karet
Endelig.

Litt lite med bare en frøkenfisk og en klovnefisk, men må jo begynne litt forsiktig. Anemone ble det jo også da.

Sliter ennå med den forbaskede mantis reka dog. Flaskefelle funka ikke, og ferskvannsdypp ble for brutalt.
Flotte fisk det der grattis
Karrimann
Endelig. Litt lite med bare en frøkenfisk og en klovnefisk, men må jo begynne litt forsiktig. Anemone ble det jo også da. Sliter ennå med den forbaskede mantis reka dog. Flaskefelle funka ikke, og ferskvannsdypp ble for brutalt.


Grattis med fisk.
Men er det så lurt og sette inn fisk vis du skal på mantis jakt?
Frøkenfisker setter også kraftige begrensinger på hva man kan sette inn i karret senere, disse fiskene er ikke kjent for å fungere bra sammen andre.
Ken Myrseth
Grattis med fisk. Men er det så lurt og sette inn fisk vis du skal på mantis jakt? Frøkenfisker setter også kraftige begrensinger på hva man kan sette inn i karret senere, disse fiskene er ikke kjent for å fungere bra sammen andre.


Aner ikke. Ikke visste jeg om at frøken fisk heller ikke gikk så bra sammen med andre arter heller, jeg har fått vite at de hovedsaklig er aggressive mot artsfrender.

Så langt er frøkenfisken i allefall satt på plass av klovnefisken flere ganger...
Mer bilder karrimann! Er i Oslo for helga. Var på Jan Holt og fikk med meg litt snegler, eremitter + noen skiveanemoner. Blir fisk ++ om et par uker. Skal en tur til Ålborg på "juleshopping" med kona....

Nå som algene har gitt seg skal jeg ta noen flere bilder av karet.
Noen bilder
Legger inn noen bilder av karet. Første bilde er fra front, nr 2 fra siden, og nr 3 er nærbilde av toppen/front. Den lysebrune "stilken" på bilde 3 er en korall som lå løst inne i LSen. Etter jeg satt den fram i lyset har den våknet til liv og små polypper kommer fram når lyset kommer på. Jeg vet ikke navnet på denne korallen. Noen som kjenner den igjen?
Noen flere bilder....
Her er noen bilder til. Nr.1 Sarcopython sp. (lærkorall), Nr.2 ca 10 stk skiveanemoner, nr 3. Kenya tree coral (Capnella).

I tillegg til korallene er det 5 ermitter, 8 snegler + xxxx antall andre dyr, børster, koster, slimklumper, svamper, tråder, m.m Nå begynner jeg å bli klar for litt fisk.....
Da var det ikke 5 ermeitter lenger. Det ser ut til at den tradisjonelle stol
-leken er byttet ut med sneglehusleken. Den nye ermitten har nå det største huset og en annen er uten hus............
Jeg har hørt noen kjente klikkelyder i det siste. Enda en mantis? Nei! Krangelen i boligmarkedet fortsetter. I dag var flere eremitter ute på sanden og sloss om sneglehusene. Klikkelydene kommer fra iltre "bolighaier". Nå har alle byttet hus igjen. Mon tro om de er fornøyde nå.......
Kan du ikke bare legge oppi et par ekstra sneglehus? Så slipper de å krangle så mye :P
Å legge noen ekstra sneglehus oppi er selvfølgelig en løsning om en har noen slike liggende. Det har ikke jeg..... Skal høre på om de har noen liggende neste gang jeg er innom en av butikkene i Oslo.
Var i Danmark i helgen og benyttet selvfølgelig muligheten for å handle litt på "Styr På Dyr" i Ålborg. Det var ble en liten nedtur..... Butikken var full av kunder og kun en time til stenging. Vanskelig å få hjelp og som ikke det var nok var den siste forsendelsen forsinket pga av uvær. Mao var også utvalget ikke helt på topp. Fikk handlet med et par fisker (klovner) litt utstyr og et par grønne stjernepolypper. Det var det... Men tross alt, etter flere månder er nå de første fiskene i tanken og det er jeg egentlig fornøyd med. Nye muligheter til helgen da jeg skal på langweekend til Oslo. Regner med det blir den vanlige turneen, City, Økern, Bislet. Alle butikkene har saltvann. Finner sikkert noe snadder der som kan utfylle tanken.
Fiskene overlevde turen på 9 timer tross kaldt vær og en noe dårlig pakking (de bruker ikke strikk, kun knytting av posene. Den ene posene var nesten uten luft når jeg kom hjem). Fiskene ble forøvrig pakket i isoporkasse og jeg hadde en 1/2 liters flaske med varmt vann for å holde på varmen. Begge fiskene ser ut til å ha kommet fra det uten noe form for varig men.
Det kan se ut til at klovnene allerede er et par. De svømmer rundt ved siden av hverandre hele tiden og stryker inntil hverandre. I fravær av en anemone har de lagt sin elsk på lærkorallen. Får håpe den ikke tar seg for nær av all oppmerksomheten den får av de to klovnene.
I morgen drar jeg som sagt til Oslo igjen. Skal bli fint med en liten "safari" rundt på hovedstadens fiskesjapper.... Mon tro om jeg kan finne en julepresang til med selv?
Jeg har lagd inn bildene nå...


Her
Takk for flotte bilder :)
GK var innom i dag og tok noen bilder. Følg linken over til tråden hans hvor bildene ligger.
Fiskene på bildene er 2 klovner, firefish (hvit/rød) og en psudochromis bicolor (lilla/gul). Vi prøvde også å ta bilde av sisetemann, en liten diamond watchman goby, men han var ikke like villig til å la seg avfotografere. God ferie
artman
Å legge noen ekstra sneglehus oppi er selvfølgelig en løsning om en har noen slike liggende. Det har ikke jeg..... Skal høre på om de har noen liggende neste gang jeg er innom en av butikkene i Oslo.


Og det bør du få tak i fort.
Eremitter kan og vil drepe hverandre for et sneilehus, den sterkeste kan drepe og kaste den andre ut av huset sitt.
Så når man kjøper eremitter ja da bør man også kjøpe minst like mange sneile hus i forskjellige størrelser, bare de er større enn hus som eremittene har fra før.
Virker nesten som det er status for eremittene og ha størst sneilehus.

Har selv 15 stk eremitter i forskjellige størrelser, og de største har funnet seg noen utrolig store sneilehus, sneilehusene er 7-9 cm, og eremittene er vel 3-4 cm, så det ser litt komisk ut når de drasser rundt på et kjempe hus.

Så du slipper litt krangling mellom eremittene viss du kaster oppi flere tomme hus.
Godt nyttår!
Det er lenge siden jeg har hørt noe fra saltvannsfolket i Kristiansand nå.
Her er det ikke så mye som har skjedd, men det tuster å går...


Legger ved et bilde fra akvariet i kveld:

Har tenkt meg en tur til akvariekjelleren i Skien i løpet av noen dager,
så det blir kanskje noen nye fisker og koraller


Ses på akvarie møtet til onsdag!
Vært stille på de ja, legger ved et bilde av mitt 4 mnd gammle saltvannskarr.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap