Identifikasjon av parotocinclus

Jeg kjøpte tre otocincluser her forleden, men jeg sliter med å finne ut hvilken art det er. Har kommet fram til at det må være enten Parotocinclus haroldoi eller Parotocinclus spilosoma.

Kan noen hjelpe meg?
Hei

Jeg har ikke så mye greie på Parotocinclus (men interesserer meg litt for Otocinclus), så dette var en utfordring.
Umiddelbart, ved å sammenlikne bildene dine med det jeg finner på nettet tror jeg du er på rett spor, Parotocinclus haroldoi eller Parotocinclus spilosoma er nok de "hotteste" alternativene.
Forskjellen jeg kan se mellom disse er at P. haroldoi ser ut til å ha prikker, mens flekkene på P. spilosoma er større og mere uregelmessige i fasongen, samt at spilosoma har en lys "stripe" nederst på siden.
Jeg "holder en knapp" på at du har P. spilosoma.

Jeg har forsøkt å finne førstegangsbeskrivelsen av P. haroldi på nettet (Garavello, J. C. 1988 - Three new species of Parotocinclus Eigenmann & Eigenmann, 1889, with comments on their geographical distribution (Pisces, Loricariidae). Naturalia (São Paulo) v. 13: 117-128) for å se hva som skiller den fra andre P. arter, men har ikke funnet den (mange slike ligger fritt tilgjengelig på nettet ...).

For en sikker artsbestemmelse hadde det vært kjekt å vite hvor de var fanget;
P. haroldoi kommer fra Córrego do Otaviano, Poço do Sanharó, Riacho Sanharó, Piauí, Brasil
P. spilosoma kommer fra Campina Grande, Parahyba, Brazil

Er du veldig ivrig kan du sikkert sende bildene dine til "experten" Julío Cesar Garavello, du finner antakelig e-post adressen hans HER.

Du har sikkert lett på nettet selv, men her er et par linker om Parotocinclus:
Brazilian Parotocinclus
der "Pitbull" LDA25 hat einen Zwilling
Et innlegg på "F I N S" (The Fish Information Service) advarer om at P.spilosoma spiser planter. Stemmer dette med dine erfaringer ?

Forresten; hvor fikk du tak i dem ?

mvh
Finn-Erik

PS: fint etternavn du har, det samme som mitt. Kanskje vi er i slekt ?

Jeg tipper Paraotocinclus sp "recife" fra delstaten Pernabuci i Brazil.

Disse blir rimelig ofte shippet til akvariehobbyen.

Kan komme med mer info når jeg kommer hjem fra jobb i kveld.

E
Takk for svar!
På Parotocinclus sp. "recife" fant jeg en artikkel;
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.siluriphil.de%2Fparoto.php&hl=no&ie=UTF-8&sl=de&tl=no
Der står det at de forekommer i samme biotop som Parotcinclus jumbo(pitbull pleco), og om jeg ikke husker feil så gikk de sammen med pitbull pleco. Og da tror jeg at det mest sannsynlig dreier seg om Parotocinclus sp. "recife"!

Jeg kjøpte de forøvrig på Tropehagen Vinterbro.

De eter vel alger og planter som vanlige plante/algespisende l-maller.
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap