Dør guppyene?

Kjøpte meg guppyer i går etter at de i butikken sa d var trygt, i dag etterpå fylte jeg litt vann og nå svømmer guppyene ved vannflata. de er ikke dø for de rører på seg, men betyr d at de holder på å dø?

Hvor lenge har akvariet vært i drift? Hva slags pumpe/ filter har du? Hva er vannverdiene?
nå spørr du godt hehe...pumpa og alt fulgte me akvariet og heter fluval, men mer vet jeg ikke...er ikke så inn i de tingene der. akvariet har stått og gått i over en uke og de i butikken sa at d var trygt. men verdier å sånt vet jeg ikke for jeg har ikke fått d test utstyret enda desverre

Bytt ca 30% av vannet i dag.
Kjøp testutstyr i morgen

Du trenger i allefall nitrit- tester, fiskene er satt i karet altfor tidlig og du må følge nøye med på nitritten.
Sjekk gjerne under "artikler", og "akvarieskolen".
jeg tok i litt vann i dag...mange timer siden. ja de ble kanskje satt i litt for fort, men tror du at de dør?
jcam
Kjøpte meg guppyer i går etter at de i butikken sa d var trygt, i dag etterpå fylte jeg litt vann og nå svømmer guppyene ved vannflata. de er ikke dø for de rører på seg, men betyr d at de holder på å dø?
Det gjorde de hos meg også de første tre dagene... Men så begynte de forsiktig å bevege seg rundt... Så kan være de bare er litt usikre på sitt nye hjem... Men skjekk verdiene dine for sikkerhets skyld. Tester får du også kjøpt på dyrebutikkene.
er ikke lett å være nybegynner men d er bra at d finnes folk som vil hjelpe oss hehe
jcam
er ikke lett å være nybegynner:) men d er bra at d finnes folk som vil hjelpe oss hehe
Nei det skal være sikkert og hvist... Er nybegynner selv... Fikk mitt akvarie for ca 2 mnd siden... Er mye å sette seg inn i forstår jeg...Fint vi har dette forumet å spørre og grave på. Jeg er heldigvis så heldig at jeg kjenner hun som driver vår nye dyrebutikk her i S.sjøen. Så jeg får også mye hjelp av henne. Hun har drevet med fisk i over 20 år selv før hun starta butikk.
Guppyer holder mest til oppe ved overflaten. Men i og med at karet ditt nettopp er startet, så kan jo grunnen også være at du har fått nitritt i karet. Jeg ville byttet ca 30-50 % vann daglig, helt til karet har stabilisert seg og nitritten er borte. Du kan kjøpe deg en nitritt dråpetest på dyrebutikken, og måle vannverdiene selv.

Jeg husker selv at jeg drev og byttet vann daglig i starten, for på dyrebutikken sa de at det var helt greit å sette inn fisk ved dag en... Da hadde jeg også guppy, og alle sammen overlevde heldigvis. Så så lenge du er flink å bytte vann, så tror jeg dette skal gå greit for dine også. Det er også greit å være litt sparsom på foringen.
syns d er vanskeli å vite hvor mye mat jeg skal gi...ja d er masse å sette seg inn i, skal ærli innrømme at d er mye mer enn jeg hadde trodd hehe.
Inaktiv bruker
jcam
syns d er vanskeli å vite hvor mye mat jeg skal gi...ja d er masse å sette seg inn i, skal ærli innrømme at d er mye mer enn jeg hadde trodd hehe.

Hei og velkommen til akvarieverden.

Hvor mye mat du skal gi beror på hvor mange fisk du har i karet og hva du gir dem av for.

Har du søkt på forumet om for og foring etter dette spørsmålet?

Mvh
Kai
nei har ikke søkt på d enda...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap