Sessas akvarietråd (side 16)

Det har flyttet inn nye snegler i akvariet mitt. Noen nydelige blå, noen små lilla, og noen suller, små og store. Så nå blir det spennende om det blir sullebarn. Og det blir spennende om de spiser opp plantene mine, er litt redd for det men håper de får nok mat så de ikke tar plantene.

Her kommer noen bilder av de nye beboerne.
[External Image][External Image][External Image]
Og noen flere suller

1 - to som er ute på oppdagelses ferd

2 - en sulle som vil over en annen sulle som ligger i veien

3 - en av de store sullene[External Image][External Image][External Image]
Skulle egentlig ta vannbytte og luking i karene i dag, men så skar jeg meg i fingeren, og vips måtte jeg endre på de planene.

Funderer veldig på fiskesammensettning. Har lyst på flere platyer i 160 literen.

Og så må jeg nok flytte noen av sneglene over i 128 literen, for det er ganske så trafikk kaos i 160 literen nå. Men da må jeg også endre på GH, og dermed så blir det ikke passelige forhold for de røde fantomtetraene mine. Og da må de enten bo i for hardt vann, ellers må sneglene få dårlige skall med for bløtt vann, eller så må fiskene flytte.

Det var jo planen at de røde fantomtetraene skulle flytte, men så ble de bare flyttet til et annet kar.

Ser også at det gror aldeles over i 160 literen nå, flyteplantene dekker alt, og fiskene kommer ikke frem til maten sin, så jeg må igjen kaste masse. Liker ikke å kaste disse plantene heller. Burde kunne selge dem, men det er dyrt å sende. Så jeg har kastet masse friske flyteplanter de siste månedene.
Hadde vannbytte i dag, men må ta mer i morgen. Verdiene var grusomme, og tyder på overforing, muligens også ganske tett filter. Renset filteret i akvarievann. Det er jo ikke så lett å vite hvor mye snegler og bunnfisk skal ha å spise.

Ph er blitt alt for lav. Og Kh er lav.

Men en gledelig opplevelse ble det da - ansistrusene har fått småtasser Og jeg fant et plattyyngel. Håper disse vokser opp.
ang mating med flyteplanter kan du kanskje bare mate litt i et hjørne for så å pille litt i vannet med fingeren slik at flakene begynner å synke. Da må fiskene "jage" litt for å hente de før de når bunnen, pluss at noe havner i bunnen til bunnfisk og snegler.

Jeg gjør det slik ihvertfall fordi vinkeltetraene mine er så glupske at kardinalene får ikke en sjange med mindre jeg synker flakene med en gang
De er nå rare disse sneglene. Her filmet jeg en samtale mellom to suller.[External Image]
Skal si det vokser og gror i 160 literen !! ser at den lille blå platyungen fremdeles lever, så jeg lar det være en del å gjemme seg i på overflaten.

Har foret mye mindre i det siste, og håper dette vil hjelpe på vannverdiene. [External Image]
Og her er 128 literen, også her gror det nå ganske bra. satte nedi noen avleggere fra 160 literen og noe nytt.

er ikke fornøyd med oppsettet, da det er alt for rotete, men har ikke lyst til å grave rundt nedi der heller hele tiden. Ser vallensieriaen eller hva den heter vokser som bare det og sprer seg.

tror jeg skal ha noen coryer oppi her, for det blir så fort grumsete på bunnen. vet ikke helt hva det kommer av.

og et par andre bilder
ett med noen flotte eplesnegler som har invadert inngangen til sjefens hule,

og så ett med en gul og en lilla som diskuterer hvem som har vikeplikt[External Image][External Image][External Image]
Syns det ser flott ut, frodig og mye friske farger!
Takk greape juice

Jeg satte nedi valensi- et -eller - annet bakerst, men ser det er en type som blir veldig lang. kan godt hende den blir penere på venstre side, og så bacopa i bakgrunnen. Fr gruble litt på det .

hadde foresten spiseorgie blant sneglene i 160 literen i dag - bilde kommer
vallisneria gigantea? den hadde jeg innmari lyst på men trodde den ble for stor..så jeg valgte en som skulle bli litt mindre, men tror medisin tok knekken på den før den mistet alt av "blad" og ikke har jeg sett den.

bilder er alltid gøøøy!
Stemmer sikkert Denne står bakerst og flyter på toppen av akvariet, så den er lang. Blir litt uryddig. Lurer på om man kan klippe av den på lengden eller om man ødelegger planten da
Her er det spise orgie. Skal se de var sultne disse her. Og dette er ikke alle. Ble ganske forbauset da jeg såg at så mange var samlet rundt maten

De er nå nydelige da.

har nå disse fargene
Blå
Rosa stripete
Lilla stripete
Gul
Gul med gull
Grønn brun stripete
Jade
Hvit


Og så har jeg Suller med svart skall og gul kropp, og sandsnegler. Og så bort det en antennesnegle som jeg ser av og til et par ganger i mnd.

har lyst å flytte snegler over i 128 literen også, men det er litt vanskelig nå siden det går fisker der som vil ha bløtt vann, og sneglene vil ha hardt vann.

Skal bytte vann i morgen, og prøve å øke gh mer i 160 literen. Det er ikke lett, for jeg har i pulver ved hvert vannbytte, men det ser liksom ikke ut til å øke mer enn til 8.
glemte å legge til bildet hehe[External Image]
Stilige bilder av flotte snegler
Takk Jeg har virkelig sansen for disse dyrene
Artige dyr ja

Har du forresten prøvd å bruke kalkstein + mineralstein for å øke ph og gh?

Synes selv at det er lettere å holde disse verdiene på plass på denne måten.
Jeg har en kalkstein som jeg kan legge oppi. Og rekenineralpulver som jeg kjøpte på auksjonen. Og gh/th+ pulver. Kan jo hende at jeg tar i for lite. Hvis jeg bytter 40-50 % vann i uken, så er jeg usikker på hvor mye pulver jeg skal tilsette, for det står at 1 skje skal øke 100 liter med 3 grader. Og det gjorde det første gangen. Men så har det liksom ikke økt mer enn til 8. Så kanskje jeg må ha i mer rett og slett.
Det er akkurat dette med hvilken menge som skal tilsettes som gjorde at jeg gikk over til kalkstein og mineralstein. Klarte aldri å bli klok på hvor mye jeg skulle tilsette.
Så nå slipper jeg bare en bit mineralstein oppi når den andre har løst seg opp ,bruker disse både til reker og snegler for å øke gh og næring,fungerer veldig bra.
ang den planten så kikket jeg litt rundt fordi jeg undret på dette selv, og man kan visstnok ikke klippe i lengden, slik som man kniper en stengelplante, man må klippe helt nede og fjerne bladene i helhet visstnok. MEN det var noen som sa det skulle gå helt fint uansett.. du kan jo prøve med en eller to blader og se? i "verste" fall blir de vel bare brune i kanten og visner ellernoe
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap