Sessas akvarietråd (side 19)

Bare til å produsere - jeg vil gjerne ha




Sukk, vannbytte og feber er en dårlig kombinasjon. Glemte hele heverten for jeg var litt langt borte, og hørte en rar lyd .. tok noen sekunder før hjernen min forstod at det var lyden av vann som fosser over kanten på en bøtte !!!!!! Det ble ganske mange liter å tørker opp . Sukk, stakker gulv sier jeg, gammelt tregulv. Lurer på om det er leire som isolusjon, isåfall er det sikkert surpe nedi der nå.

Men fikk byttet over halvparten i 160 literen, og 1/3 del i 128 literen.

Desverre enda fler døde snegler i dag. En sverddrager svømte rundt og spiste på en stakkar som var kommet ut av skallet sitt

Begynner nesten å tro de er syke. Skallene er ikke pene. Tilsatte mer gh/th+ og rekemineralpulver. Fyllte på med bare kaldt vann, og kokte vann som jeg også hadde i pga temperaturen.

Fiskene derimot stortrives.

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert noe her.
I går så byttet jeg vann på 160 literen, og luket ut en del planter, det vokser som bare det.

Har oppdaget en ansistrus bebis på 2 cm, og en som er 3 cm, denne ser veldig ut som en voksen i miniatyr, og har lyse kanter på halen. Håper disse vokser opp, for det virker ikke som om de gjør det. Den blå platy jenta lever også fremdeles og er vel 2,5 cm kan jeg tenke meg, og ser ut som de voksne, bare mye mindre.

Vannverdiene var ikke så ille. Gh hadde sunket fra 11 til 9, men ellers såg alt bra ut. Det er heldigvis fremdeles noen levende eplesnegler. og masse sandsnegler. Har ikke funnet tomme skall etter sullene, så jeg håper de er i live enda, det er iallefall både små og store der.

I 128 literen, satte jeg nedi noe av det jeg luket ut av 160 literen.
Dette karet får jeg ikke helt til, det blir veldig grumsete på bunnen. Men fiskene lever og trives. En av de 5 coryene jeg kjøpte der er borte. Men begge ansistrusene er der, er kanskje litt dumt at det er to gutter. De røde fantomtetraene trives og er vel sjefene oppi der kan jeg tenke meg. Herr dverggurami er nok litt ensom, men tror jeg venter med å kjøpe nye fisker siden jeg snart reiser bort, er lurt å være hjemme da, i tilfelle sykdommer.

Og så fant jeg ut at det var på tide å rense filteret ..........

Joda, enkelt nok å demontere alt. også slangene. Fikk spylt godt gjennom og masse gørr kom ut. Selve filterkurvene var også møkkete, samt vannet i "bøtten".

Men problemet kom da jeg skulle montere hele greiene sammen og ikke husket hvordan ting var festet ..... brukte en helt evighet. Og så ville ikke dritten starte, og vannet stod helt stille. Prøvde å legge slangene ned i vannet, men det hjalp heller ikke. Til slutt fyllte jeg mer vann i pumpen så det rant over. Og da startet det heldigvis !! Og den sirkulerer nå som bare det.

Så det Eheim filteret er sannelig ikke lett å få i gang etterpå. før har jeg stengt slangene, og ikke tømt vannet ut av dem ....
her er noen bilder av hvordan filteret mitt ser ut innvendig

1 - makaronier i kurv 1
2 - Noe slags grov sand i kurv 2
3 - Øverst en slik matte[External Image][External Image][External Image]
Her er vanntestene mine, og verdiene for i går.
[External Image][External Image]
Slik ble 160 literen etter en god del luking.

[External Image]
hakk i plata, men det er bare så innmari VAKKERT! Hvordan får du plantene så store og fine? Jeg har kjøpt meg noen sverdplanter for en del uker siden, men de rikker ikke på seg engang.. de vil bare ikke vokse! Jeg har fjernet nesten all vasspesten i 110literen slik at det skal bli mer næringsoverskudd i vannet, og håpe at de kommer seg (de får næring i bunn også)

ahhh jeg blir helt ifra meg av hvor frodig du har det i karet ditt. Tror jeg har spurt før men bruker du noe næring? Isåfall, hvilken, og co2?
Hei Grapejuice

Jeg bruker ikke co2. Hadde i noen slike gjødselkuler for sikkert et halvt år siden. Kikket tilbake i boken min, men har ikke notert ned noe tidspunkt for de kulene. Har en notisbok jeg noterer det meste ned i, samt resultater.

Hva ligger NITRAT verdien på hos deg? Jeg får omtrent hver gang utslag på 12,5 som er "nest best" på skalaen . Dette er jo slik som plantene bruker for å vokse. Så kanskje det er det som gjør at de trives sånn.

Jeg hadde en periode i gang en sånn luftestein, men da stoppet veksten helt opp. Da jeg koblet den fra, så begynte det å vokse igjen. Luftesteinen lufter ut co2en i vannet.

Her kommer noen bilder som viser hvordan det har vokst. Ganske rart å gå gjennom dem og se forskjellen.

Bilde 1 ikke lenge etter nytt oppsett. kjøpt en ny rødgrønn bregne forran til høyre. De grønne bregnene er ikke sånn kjempestore enda ...

Bilde 2 - 26 mars, her har den rødgrønne bregnen til venstre vokst høyt, og må snart flyttes bakover

Bilde 3 - 15 juni, her gror det til , den rødgrønne bregnen er flyttet bak sammen med den ene grønne , den ble alt for stor til å ha i forgrunnen

[External Image][External Image][External Image]
Hmm, jeg har ikke målt noe som helst på leeeenge, haha jeg måler bare no2 og ph om jeg tror noe er galt. Sløv sånnsett.

Steike for en vekst du har altså. Når jeg tenker meg om er lysrørene mine snart ett år...kanskje det er der problemet ligger. Jeg ser sessilifloraen bøyer seg etter sollyset selv med lysrørene på! Hum. Hvilke lysrør har du? Jeg bruker vanlig fra Biltema, men jeg skulle gjerne likt å funnet noen i en middels prisklasse, som var litt bedre. Syns de fra dyrebutikk er absolutt alt for dyr, men de fra biltema er jo nesten "latterlig billig" - så en mellomting med kvalitet deretter hadde vært å foretrekke.
Innimellom når det gror helt til, så er det ikke mye lys som slipper ned i akvariet. har noen flyteplanter som sprer seg veldig.

Ser jeg byttet lysrør i desember. Før dette så var det noen vanlige lysrør som gav veldig gult lys. Nå har jeg lysrør fra dyrebutikken.

Planterør: FloraGlo 30w, til 259 kr
Fargerør: PowerGlo 30 w, til 229 kr

Her er et bilde av hvordan alt var med de gule lysene

Og ett hvor alt er ganske tettpakket med planter og litt mørkt


Tror nok kanskje det har noe å si hvilket lys man bruker, og at plantene får nok lys.

[External Image][External Image]
Biltemarørene med 6500 K holder i massevis de! Jeg har ihvertfall ike problemer med planteveksten under dem...
Det stod mellom biltema rør, og rør fra dyrebutikken. Men så endte jeg nå opp med dem da. De er flinke å snakke for seg i slike butikker, hehe.

Uansett bør vel rør skiftes hvert år?
Jah, jeg mener jeg leste opp endel om kelvin før jeg byttet første gangen. Og at folk på AF konkluderte med at Biltemalysrørene var like bra som andre rør.

Derimot lurer jeg på om jeg har kjøpt feil "farge" kanskje? Jeg tror begge rørene jeg har er kald hvite? Husker ikke om det var de aller første biltema-lysene jeg kjøpte, eller de som kom med Juwel-karet, men disse fikk ihvertfall fart på ludwigia repensplantene mine den gang.. de vokste kjempefort, og ble røde. Dette får jeg ikke til lengre. Jeg har en stilk som jeg driver å beskjærer når den blir lang nok, men det går uker/måneder mellom hver gang, for den vokser såpass sakte, og den blir ikke spesielt rød. Ikke engang i 54literen, hvor det er like mye lys som i 110literen. (men det kan jo forsåvidt være vannverdiene også som hemmer den)

Skulle man ha hatt et kald hvitt og et gult lys for maks effekt? Jeg mener å huske at Juwel-lysene mine var litt mer gul-aktige, uten at jeg kan påstå det. De lysrørene du kjøpte var ikke så innmari dyre, jeg har sett verre priser, hehe...men skulle jo tro det var noe i 100-kroners klassen?

Hva slags "farge" er egentlig best for planter? Hvitt lys eller gulere lys? Mine er ca akkurat et år så jeg skal helt klart bytte de ut. :p

Sorry om dette grenser til kupping av tråden din altså
Hehe det går bra.
jeg er ingen ekspert når det kommer til lysrør. Men hvis du googler de jeg skrev opp, så står det kanskje hvilken farger det er på lyset. og så kan du se om det stemmer med det du har? Mener røret for plantene er bakerst. Og at det er ulik farge på lyset, men jeg gidder ikke se nå, for da må jeg av med lystoppen og alt oppå hehe.

sjekk nitrat nivået, kanskje det er for lavt? det funker jo som næring til plantene, selv om man ikke skal ha FOR høyt.

verdier før vannbytte i 160 literen:

Nitrit - JBL test - o,o5
Nitrat - 12,5
Amonium - 0
Ph - 7
Gh - 9
kh - 2.

har lagt nedi agurk i dag, og trodde jeg skulle få samlet noen snegler, men det ser dårlig ut enda. De er litt sløve synes jeg.

Lurer på om jeg rett og slett skal kjøpe noen friske eplesnegler, når sommeren er over og vannet har vært stabilt over tid.
Haha jeg ble ikke så mye klokere. Fant en artikkel her der det står at flora-glo har 2800 k.mens biltema sine har 6500 k..men jah nei jeg skjønte ikke bæret. http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1022&thread_id=26106 artikkelen.

Hmf jah du plagdes litt med sneglene husker jeg. Usj..er det like ille fortsatt?
Sun-glo har 6500 K, altså det som blir nærmest dagslys i farge... Planterørene er litt rødere i farge 2600-3800, men de brukes gjerne i kombinasjon med rør i mye høyere K for å få bra farge til sammen...

Vil du ha mest mulig naturlig farge, som funker utmerket for plantene, så kjører du 6500 K...

Sorry for kupping...
Det går greit

Sneglene ja, hva skal jeg si.
En del av dem lever enda, og det er jeg glad for. Men de er veldig passive, og mye i husene sine. Før var de mer aktive. Jeg håper bare at det blir stabilt nå, sånn at de ikke dør alle sammen. De ekstra pene er døde, og det er veldig trist.

Hadde opptelling ved foringen idag, og ser at det mangler noen coryer. Har ikke funnet fiskelik, så de blir nok spist opp. Men jeg lurer jo litt på hvorfor de dør. Fiskene ser friske ut, og det er ikke noe i vannverdiene som skulle tilsi at de skulle dø.

Vurderer å senke temperaturen litt, satte den opp til 28 grader da sullene flyttet inn siden de ville ha varmere vann enn 26 grader som jeg hadde før.

Mener jeg sjekket at det var ok før jeg gjorde det.
På tide med en oppdatering.
Vannbytte i går. Vannverdiene er fine. I 160 literen lå GH på 10, og KH på 2.

Flere snegler har dødd, men noen få lever. Spesielt sullene og sandsneglene klarer seg fint. Trist med eplene som dør

Har også funnet noen små ansistrusbebiser, de svømmer rundt og er mini kopier av sine foreldre. De har en storebror eller storesøster som er ca 3 cm lang.

I 128 literen var verdiene også helt fine. Her er vannet bløtere og ligger naturlig på rundt 5 GH. Funderer på hvilke andre fisker jeg skal ha der. Men det får vente til etter sommerferier og reising.

Det har fallt fra noen corydoras i 160 literen. så jeg må kjøpe noen fler der også.
Nesten to mnd siden sist jeg oppdaterte her.

Med ferier og lite tid hjemme så blir det slik. Fiskene har fått vannbytter og mat, men ellers har det skjedd lite her. Ansistrusene yngler, men de små forsvinner stadig. Det skjer vel kanskje i de periodene jeg har hatt folk til å mate dem, for da har de ikke fått hver dag.

Planen fremmover er å få testet vannet, ta vannbytte og rydde litt.
Og så gradvis kjøpe nye fisker. Det har liksom blitt litt færre. Fargerike platyer står på ønskelisten. Masse hunner, så det kanskje blir noen fiskebarn her.
Sneglene er det heller ikke så mange av lenger.

Når det gjelder plantene så stortrives de og vokser som bare det
En periode tok flyteplantene helt over her, og så dreiv jeg og luket ut og kastet. Og nå ser jeg at det nesten ikke er noen flyteplanter igjen i det heletatt.

Funderer veldig på å omøblere i 160 literen. men så er det noe med at det ikke er så kjekt å skremme fiskene heller.

Har økt på med 5 platyer, og 5 uken etter. Dvs, jeg finner søren bare 4 , så om de har glemt å gi meg den 5, kan godt være. Er bare 9 å telle, og alle 5 fra første gruppe er der.

Er spent på når man kan se kjønnet på ansistruser jeg. De to små er nå 4 og 3 cm lange.

Har lyst å prøve meg på nye eple snegler. Nå er alle døde. bare Sullene og sandsneglene som lever.

I 128 literen, trengs det nytt oppsett med noen nye planter.

3 perleguramier har flyttet inn, bare hunner tror jeg. Og jeg er på jakt etter damer til hanndvergguramien min som mistet damene sine tidligere i sommer.

Har oppdatert fiskelisten min.
Den inneholder fisker jeg har, og fisker som har vært og er av interesse. Jeg har laget en rutetabell, hvor følgende punkter kan svares på:
Stimfisk/enkeltfisk
Lett/vanskelig
Størrelse
Plassering i karet
Temperatur
PH verdi
Gh verdi

Og plass til å notere hvis det er noe spesielt.

Ved å søke opp fiskene på fiskebasen og fylle inn her, har jeg et greit hjelpemiddel om jeg lurer på noen faktaopplysninger. Har skrevet listen ut, og lagt i perm.

Fiskene deles i grupper etter GH verdi.
0-5
0-10
andre verdier - f,eks 5-19. 9-19 osv.

På denne måten er det lett å se hvilke fisker som passer i hvilket akvarie - siden karene har ulik gh verdi - 160 literen hardt vann, og 128 literen bløtt vann.

Jeg har også en liste for vanntester, hvor jeg skriver dato, og fyller inn for

NO2
NO3
Amonium
Ph
GH
KH

en for hver kar.

På denne måten er det lett å se endringer.

synd jeg ikke kan legge ut dokumenter . Men kanskje det går å ta bilder av dem og legge ut.

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap