Sessas akvarietråd (side 20)

sessan
synd jeg ikke kan legge ut dokumenter . Men kanskje det går å ta bilder av dem og legge ut.



Åpne dokumentet ditt og trykk ALT Gr samtidig som du trykker på prt. sc (print screen)
Da blir det en skjermdump av det du ser i det aktive vinduet.

Åpne feks Paint ( for å gjøre det enkelt) og velg lim inn.
beskjer bildet som du ønsker og lagre bildet som JPG

Se eksempel
Gjør nok noe feil for det skjer ikke noe når jeg trykker på alt gr og prt sc. ??
skal vi se om jeg får dette til.

her er bilde av en side i fiskelisten min. [External Image]
har etter lang tids grubling endret oppsett i begge karene mine. Synes det ble veldig fint

Bilde 1 er 160 literen
Bilde 2 er 128 literen

har i begge karene samlet røttene mot midten

La nedi gjødsel i sanden ved de fleste plantene. Brukte en hammer og delte kulene, for de var så store, og så hadde jeg ikke mange nok.

Sverdplantene i 160 literen er digre ! Det er veldig fint at plantene trives.
kjøpte inn 10 nye planter, siden jeg følte jeg trengte å bytte ut en del i 128 literen. det kostet 399,- det er rimelig stykkpris synes jeg. [External Image][External Image]
De røttene dine tar seg så godt ut! Mye krongler og bøyer og slikt. Ikke alle røtter som passer å sitte i midten men du får det til å se utrolig bra ut!
Tusen hjertelig Er ganske fornøyd med de røttene. Må liksom ha de plassert så de danner et behagelig bilde å se på. Nå er jeg ganske fornøyd
Hm........ hvorfor vissner rett og slett de nye sverdplantene mine i 128 literen tro? Blir brune flekker og så går det hull i dem.

Sukk, bruke masse penger på planter og så skjer dette.

Må svinge meg rundt og få målt vannverdiene.
sessan
Hm........ hvorfor vissner rett og slett de nye sverdplantene mine i 128 literen tro? Blir brune flekker og så går det hull i dem.

Husk at plantene som ofte selges i zoobutikkene er overvannsformen av arten. De dyrkes på sump, med bladene over vann, hos plantedyrkerfirmaene, for å unngå stygge blad og algevekst.
Disse overvannsbladene er ikke egnet for livet under vann, så planten må bytte. Den visner ned overvannsbladene og setter nye skudd med undervannsblader. Dette kan ta litt tid og planten ser jo ganske mistrøstig ut så lenge...

Kan det være noe sånt som skjer hos deg? Har du gitt dem tid til å sette nye skudd? La dem stå du, kanskje det er mer liv i dem enn du aner
Det er forsåvidt riktig at slekten Echinodorus dyrkes over vann i fuktig miljø, men jeg kan aldri huske at denne har visnet når man setter den i vann så her er det nok vannkvalitet og kanskje temp. som "ødelegger planten.

Anyway, ta den opp og sjekk røttene er de hvite og virker friske så sett den tilbake.
Vil anbefale deg å lese hjemmesiden på Tropica, der får masse gode råd om planter og det er vel der de fleste plantene kommer fra.

Apropos planter som visner ved overgang til et annet miljø er Cryptocoryne slekten kjent for dette, men de kommer i 80% tilbake.

ps, pass på at du ikke planter for dypt, du bør ideelt se litt av rotsystemet og tilsett gjerne et par leirkuler i rotsystemt, hvis du ikke har gjort det allerede

Lykke til
Svein
Det er helt vanlig at alle overvannsdyrkede blader vil visne og plantene setter nye blad med annerledes utseende under vann på Echinodorus.
Det sto en artikkel om det på Tropicas nettsider for noen år siden, men jeg ser de har skiftet lay-out totalt der nå, så jeg aner ikke om den ligger der lenger eller om sånn info finnes. Men det finnes masse artikler som nevner denne forandringen på nett ellers, som f.eks. denne her:

"When you purchase an Amazon Sword Plant that has been growing in the wholesale nursery, you take it home and put it in your aquarium and all of a sudden the leaves look terrible? It is simply the transformation process from emerse to submerged growth."

Det er kjedelig at du MO har såpass dårlig erfaring Echinodorus artene i dine akvarier og jeg vil mene at grunnen er ikke optimale vekstforhold fordi;

For de som ikke impoterer direkte så er zoo forretningene stedet man får tak i planter og der står de som regel i vann. Hvis man har sett stengelplanter som mistrives, så går de i oppløsning i løpet av noen timer, dette gjelder tildels også for cryptocoryner som over natta kan gå i oppløsning ved overgang til et annet miljø. Så, hvis dette hadde vært helt vanlig blandt arter som er dyrket emers,tror jeg de hadde tenkt seg godt om før de satt de i vann

Nå har jeg opp gjennom årene hatt 2-3ooo Echinodorus arter som akvarist og som zoo forhandler og nå har jeg forsøkt å tenke tilbake på hvor mange Echinodorus arter som har visnet så kun rotnettet er igjen, tja, jeg kommer ikke på noen som som har hatt dette problemet

Det krever fra dag 1 et visst stell; klippe røttene, ikke plante for dypt, tilsette mineraler/næring i rotnettet. Dette er en selvfølge for den erfarne akvarist, men for den uerfarne er dette ikke noen selvfølge og kan derved få problemer med Echinodorus arter (og andre) og man kan lett"skylde" på en overgang til nytt planter.

Så til trådstarter, jeg leste ikke innlegget ditt godt nok, men hvis du får brune flekker med hull i mens resten av bladet er grønt, så er det et vanlig problem på Echinodorus arter og det tyder på kalium mangel. Så da er det bare å tilsette mineraler/gjødning i rotsystemet.
Svein
takk for gode råd.
Jeg skal teste vannverdiene, og så legge ut et par bilder, kanskje det kan hjelpe på for å finne ut hva som skjer med plantene mine.

Plantene kom direkte fra leverandør den dagen jeg kjøpte dem, og var jo veldig fine .... nå derimot .....
Svein Antonsen
Det er kjedelig at du MO har såpass dårlig erfaring Echinodorus artene i dine akvarier og jeg vil mene at grunnen er ikke optimale vekstforhold fordi;

Hvor har du det fra? Jeg har ikke dårlige erfaringer med Echinodorus, tvertimot er det mine favorittplanter. Jeg liker dem veldig godt og jeg har alltid fått dem til å trives.

Grunnen til at jeg la ved link var for og dokumentere det jeg sa om emersed/submersed vekst, og jeg kunne lagt ved mange flere, men tenkte du ville se poenget. Det er ikke noe jeg sitter og finner på, sånn som du prøver å si. Men du ser ut til å overse det og bare fortsetter videre på ditt. Ok, det får så være.

Beklager, Sessan skal ikke ta diskusjonen her i tråden din
[QUOTE=mona o Hvor har du det fra? Jeg har ikke dårlige erfaringer med Echinodorus, tvertimot er det mine favorittplanter. Jeg liker dem veldig godt og jeg har alltid fått dem til å trives.

Grunnen til at jeg la ved link var for og dokumentere det jeg sa om emersed/submersed vekst, og jeg kunne lagt ved mange flere, men tenkte du ville se poenget. Det er ikke noe jeg sitter og finner på, sånn som du prøver å si. Men du ser ut til å overse det og bare fortsetter videre på ditt. Ok, det får så være.

Beklager, Sessan skal ikke ta diskusjonen her i tråden din

Diskusjonen passer godt inn i trådstarter's tråd ettersom mine svar er relatert opp mot problemene trådstarter har og var uenig med dine påstander hvor problemet lå

Grunnen til at jeg skrev at du har problemer er at du har skrevet at det er helt vanlig at Echinodorus artene visner bort når de blir satt i vann uansett vannkvalitet, implisitt mener du at dette skjer svært ofte, men i samme åndedrag sier du at du aldri har hatt problemer med Echinodorus arter og da kan det vel ikke betegnes som helt vanlig noe som også er i samsvar med mine erfaringer,

Nok om det jeg har fått frem det jeg ønsket og til trådstarter, du har fått en del tips nå, men vi vet ikke hva du har gjort eller ikke med tanke på planting og gjødsling ei heller fikk jeg svar på om det var brune flekker mens resten av bladet var Grønt?
Lykke til!
Svein
Svein Antonsen
Grunnen til at jeg skrev at du har problemer er at du har skrevet at det er[B] helt vanlig[/B] at Echinodorus artene visner bort når de blir satt i vann uansett vannkvalitet, implisitt mener du at dette skjer svært ofte, men i samme åndedrag sier du at du aldri har hatt problemer med Echinodorus arter og da kan det vel ikke betegnes som helt vanlig noe som også er i samsvar med mine erfaringer,

De gangene jeg har kjøpt Echinodorus overvannsform-planter, så har jeg jo visst det, og har derfor gitt planten den tiden den trenger til å skifte bladverk, og produsere nye skudd. Å se et vissent blad her og der gjør meg ingenting en periode, når jeg ser nye skudd komme opp samtidig i midten. Og jeg regner det som vellykket plantehold når planten er i full vekst og den rett og slett bare driver skifting av blader. Når planten er ferdig med bladskiftet er det jo ingen visne blad å se mer.

Echinodorus bleheri, den mest vanlige arten i slekten, selges etter hva jeg har sett som undervannsform stort sett. Det er derfor sjelden noe bladskifte der.
Her er bilder av plantene tatt i dag, og bilde av dem etter at de var satt nedi for et par tre uker siden.

Hadde ikke nok gjødsel,. så jeg knuste noen kuler, og la biter under plantene i sanden.
De er ikke plantet for dypt eller for lite i sanden.


[External Image][External Image]
VANNVERDIER:

160 LITEREN

Nitrit - 0,1
Nitrat - 12,5
Amon - 0
Ph - 7
Gh - 12
Kh - 0?

128 LITEREN

Nitrit - 0,05
Nitrat - 12,5
Amon - 0
Ph - 6
Gh - 6
Kh - 6

Skal ta et grundig vannbytte i morgen, har nitrit i det ene karet. Ellers så ser verdiene ok ut.


160 literen har hardt vann, og 128 literen bløtt vann, dette for å kunne ha snegler, og ulike typer fisker alt etter som.

Plantene har hele tiden trivdes veldig godt i det største karet, men ikke fullt så godt i det andre. Håpte det skulle hjelpe på å kjøpe inn nye planter, men det ser slett ikke så pent ut lenger
Jeg hadde de samme symptomene på noen planter som var i akvarier sammen med vasspest. I andre akvarier (uten vasspest) så var de samme plantene bra.

Når jeg fjernet all vasspest fra mine akvarier, så ble plantene gradvis bedre. Dvs, de som var hardt angrepet ble ikke bedre, men de som var lett angrepet og nye planter av samme type som jeg hadde oppi der etter at vasspest var fjernet, var mye bedre og ca. par måneder etter at jeg fjernet vasspest så var alle de symptomene helt borte.

Det er kun noen få arter som reagerer sånn på vasspest, de fleste andre planter gjør ikke det. Jeg visste ikke det om Echinodorus og det kan selvsagt være noe annet hos deg, men symptomene på bildene dine ligner veldig på det som jeg hadde.

Lykke til med plantene dine, håper du finner ut av det.
Det kan se ut som flere av plantene dine har klorose og nekrose, noe som kan komme av magnesiummangel, så du bør kanskje sjekke om plantegjødselet som du bruker inneholder det.
sessan
VANNVERDIER: 160 LITEREN Nitrit - 0,1 Nitrat - 12,5 Amon - 0 Ph - 7 Gh - 12 Kh - 0? 128 LITEREN Nitrit - 0,05 Nitrat - 12,5 Amon - 0 [B]Ph - 6[/B] Gh - 6 [B]Kh - 6[/B]


(min utheving ovenfor)

Har du testet med strips? I de oppgitte resultatene her er det noe som ikke stemmer, nemlig. Man kan ikke ha KH 6 og samtidig ha så lav PH som 6, ikke i et vanlig selskapsakvarium. Det får man bare ikke til, ikke uten å pøse på med CO2 tilsetning for å drive ned ph. Og du nevner ikke noe om CO2 tilsetning i den 128 litern?
Så høy KH som 6 vil gi en MYE høyere ph, sikkert nærmere underkant av 8. Derfor tror jeg resultatene er feil på kh og ph (en eller begge) i det karet.

Hvordan behandlet du røttene til sverdplantene når du kom hjem fra zoobutikken med de...?

RED: fjernet noe
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap