Hvilke lysrør passer til mitt behov?

Har nå bestilt akvastabil 325l med T5 heldekkende dempbart armatur.
Tror jeg klarer meg med kun to lysrør i begynnelsen.
Tror det er 54 watt det er snakk om. Noen som kan bekrefte dette?

Planen er å ha et rolig søramerikakar, med ciklider, tetra og maller. (Ikke helt bestemt hvikle ennå)

Karet skal inneholde mye røtter og noen planter. Enkle planter som sverdplanter osv. Ingen planer om CO2.

Jeg vil gjerne ha et naturtro lys, som er mer varmt enn kaldt.

Hørt mye bra om Life glo.
Men vet ikke om dette paser til det jeg er ute etter, eller om jeg bør kombinere det med et annet lysrør for å få varmere farge..

Noen som har noen tips?
Har bestemt meg for Hagen lysrør. Ser at Life Glo og Power Glo passer til mitt armatur.
Lest omtalen av disse, men er usikker på hva som gir et naturlig og litt varmt lys.

Hva bør jeg da velge?

1) To life Glo
2) To power Glo
3) En kombinasjon av begge. Men hven bør da være plassert foran?
4) Noe annet?

Noen som har tips?
Jeg har bare vanlig T8 lysrør så jeg vet ikke om fargen blir helt lik på T5.
Jeg har ihvertfall to Power-glo i asia-karet mitt, ett Life-glo i 35-literen og et Sun-glo bak med et Life-glo foran i søramerika-karet. Du kan jo ta en titt innom profilen min og se hvilke uttrykk de forskjellige karene mine har og hva du selv liker best.

Her finner du også litt omtale om rørene. Som du ser er det Power-glo som er hvitest og kaldest i fargen, Life-glo er kanskje den som ser mest naturlig ut selv om rødfargene blir litt blass på denne synes jeg, Sun-glo gir det varmeste lyset, men kan virke veldig gulgrønt om du har mye planter.
Oi!
Så fine kar du hadde!
Hehe.. Ble ikke lettere å bestemme seg nå siden alt var like fint!

Synes det så ut som alle tre hadde fint lys jeg, så da spiller det kanskje ingen stor rolle hva jeg velger da..

Tror forresten ikke at jeg kan velge sun glo. Har ikke funnet det i T5 54W

Takk for bildeeksempler!
Har prøvd mange kombinasjoner og i min mening er Life Glo foran og sun Glo (alternativt powerglo) bak det beste. Fint lys foran for deg selv og plantevennlig lys bak. Planter (og alger) vil nok like alle.
Hmm.. Bør vel gå for Power og Life glo da. Siden jeg finner disse i den størrelsen jeg trenger, og dere er fornøyd med dem.

Bare redd lyset blir litt kaldt..?

Vet dere eventuelt om et annet lysrør som gir varme farger og fremhever rødt i T5 54W da?
Det absolutt fineste for øynene er Lifeglo, derfor jeg anbefaler det foran. Gulaktig lys er ikke så fint å se på. Men forskjellige lysrør vil jo gi forskjellig vekst til planter, dvs. noen planter vil forandre farge alt etter hvilket lys de får. Bla. Ludwigia repens og den slags stilkplanter. Powerglo har vel en del rødt i seg, men som du sikkert vet så avhenger rødheten om hva som reflekterer rødt lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap