Opplevde mitt største mareritt i går...

I går mårrest da jeg sto opp. Hadde minstmann i huset fått tak i fiskematen... Og dermed tømt 3 store boxer mat oppi akvariet... Resultatet ble selvfølgelig en eksplosiv utvikling av nitritt.... Jeg skiftet først ut halvparten av vannet og slamsugde opp al maten, men bare knappe halvtimen etter jeg hadde gjort det så ble vannet plutselig veldig grumsete.( Gikk utrolig fort hele greiene). Nitritten hadde tydligvis klart å forgifte vannet, så utskifting hadde lite for seg på det tidspungtet.
Fiskene holdt på å dø alle sammen. og gispet etter luft i overflaten. Men jeg reagerte raskt fant frem en balje. Fylte baljen med ca 20 % vann fra akvariet, og 80% rent temperert vann fra kranen. Deretter kastet meg over innfanging av fiskene. Og plompa dem i all hast i baljen. (var redd dette skulle bli for brått, men hadde ikke annet valg) Da fiskene kom oppi der kviknet alle til. Og jeg måtte da bytte ut alt vannet i akvariet, resne sanden og skylle alt av planter og pynt. Da jeg var ferdig å hadde ått fylt opp akvariet igjen (temperert vann) lot jeg det stå noen timer å godgjøre seg. Pumpa skylte jeg forsiktig bare. I baljen hadde jeg en minipumpe slik at de skulle få luft mens de ventet. Da opptellingen av fiskene var gjort var det i alt 12 fisker som hadde dødt. Men berget iallefall de fleste HELDIGVIS. Og nå er de på plass i sitt "nyvaska hus igjen".
Ganske utrolig at noen i det hele tatt overlevde med tanke på hva de måtte igjennom. STAKKARS! Kakkaduene jeg har er vistnok de mest sarte i overgang i nytt vann. Og selv de overlevde. UTROLIG! Men nå har jeg iallefall lært hva nitritt kan gjøre.. (Forferdelig) Ikke for å snakke om så har jeg lært at om man har småbarn i hus... GJEM FISKEMATEN!!! hehe
Hei vero9ca.
Jeg burde vl ikke le, men må innrømme at jeg dro på smilebåndet her vero9ca.
Din lille håpefulle gav deg arbeide forstår jeg. Det var nok godt ment, masse mat.

For noen år siden var det en eldre mann som skulle mate fiskene i et akvarie for noen venner som dro på ferie. Han forstord ikke helt hva han skulle gi dem. Vet du hva det endte med? Jo gammel fisker som han var så gav han dem sild.... Det ble litt av enfiskesuppe for å si det mildt.

mvh
Lillian Ulriksen
Hei vero9ca. Jeg burde vl ikke le, men må innrømme at jeg dro på smilebåndet her vero9ca. Din lille håpefulle gav deg arbeide forstår jeg. Det var nok godt ment, masse mat. :-) For noen år siden var det en eldre mann som skulle mate fiskene i et akvarie for noen venner som dro på ferie. Han forstord ikke helt hva han skulle gi dem. Vet du hva det endte med? Jo gammel fisker som han var så gav han dem sild.... Det ble litt av enfiskesuppe for å si det mildt. :-) mvh
Hehehehe såpass ja.. hehe ser det litt for meg der han står å klør seg i huet...
Ser foresten at du er fra sømna.... Har slekt der jeg c",)
Ja jeg bor på Sømna og har gjort det i mange år nå. Men er da opprinnelig østlending. Kjærligheten som fikk meg hit. Slik det ofte er.
Stortrives. Det eneste jeg savner er en zoo butikk! Skal innom den nye i Sandnessjøen neste måned. Gleder meg!

mvh
Ja det må du gjøre... Den butikken er kjempefin. Og hun som jobber der (Tove) Har drevet med fisk i over 20 år selv. Hun er kjempetrivelig. Endelig har vi fått en butikk her med noen som har erfaring. Den andre butikken her i s.sjøen er kjent for å selge syke fisk bl.a (Også egen erfaring). Så der må du ikke kjøpe fisk!! Kanskje vi treffes da... hehe pleier å være innom henne på butikken nesten hver dag hehe
Vær glad han ikke spiste all fiskematen du :P Kan bli ganske dårlig i magen av noe av det der...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap