Eit ciklide akvarium..

Inaktiv bruker
eg har lyst til å starte eit ciklide akvarium på ca 250l. så då lurte eg på om denne lista med ciklider går sammen?:

Melanochromis cyaneorhabdos
Melanochromis auratus
Golden (Labidochromis caeruleus)
Prinsessen av Burundi (Neolamprologus brichardi)

er dette for mange ciklider til eit 250l akvarium?

tips på kor mange eg kan ha av hver art..?

og vist det er nokon exstra tips om di forskjellige ciklidene så er det berre kjekt å veta på førehand.
vet at de tre øverste på lista er malawi,
og ska du ha det bør du holde deg til det...

Inaktiv bruker
Hildrum76
vet at de tre øverste på lista er malawi, og ska du ha det bør du holde deg til det...

dette viste eg, men er det gale og "kryse" arter fra Malawi og Tanganyikasjøen?

Galt og galt.. det er vel snakk om en smakssak. Noen vil gjerne ha rene bio- toper.
Jeg er en av de, og ancistrus er det eneste jeg synes er "godkjent" som fremmedelement
Inaktiv bruker
MC Darup
Galt og galt.. det er vel snakk om en smakssak. Noen vil gjerne ha rene bio- toper. Jeg er en av de, og ancistrus er det eneste jeg synes er "godkjent" som fremmedelement :)

så det forstyrrer ikke fiskene altså? alt for fisken vet du=)

Kan ikke uttale meg om hvordan de malawiciklidene du nevner er ang gemytt, har ikke peiling på malawi.

Det viktigste er at vannverdiene og temperatur er passe for alle, fòrtype passer alle og at de funker mtp aggresivitetsnivå.
Inaktiv bruker
lurer på hvor mange fisker av kvart art som er mulig i samme karet...

Prinsessen av Burundi er noe aggresive fanteslasker i allefall.
En gruppe (6 f. eks) av disse vil neppe dele en 200 L med så mange andre.
Inaktiv bruker
MC Darup
Prinsessen av Burundi er noe aggresive fanteslasker i allefall. En gruppe (6 f. eks) av disse vil neppe dele en 200 L med så mange andre.

ok... vist eg droppe den prinnsessen av burundi ok berre har di andre da?
da er det nok ikke noe problem.. deler synet til.MC Draup her. blander ikke de forskjellige sjøene sammen. men ancistrusen er den enste som får komme inn i andre kar, etter min mening er det den enste malen (som jeg vet om) som faktisk gjør reint og driter lite og rotet ikke rundt som mange andre gjør....

har selv kun tanganyika fisker og da i reine artskar..

har man fisker som ligner for mye på hverandre i farge og fassong kan det lett bli kryssninger.
Inaktiv bruker
saffen
da er det nok ikke noe problem.. deler synet til.MC Draup her. blander ikke de forskjellige sjøene sammen. men ancistrusen er den enste som får komme inn i andre kar, etter min mening er det den enste malen (som jeg vet om) som faktisk gjør reint og driter lite og rotet ikke rundt som mange andre gjør.... har selv kun tanganyika fisker og da i reine artskar.. har man fisker som ligner for mye på hverandre i farge og fassong kan det lett bli kryssninger.

jaok, men eg har sett mange som har foskjellige ciklida i samme kar

eller må det være exstra store kar for detta?

Størrelsen på karet må jo sees i sammenheng med størrelsene på fiskene, at man blander Malawi og Tanganyika bestemmer ikke dette.
Det er mange mindre ciklider fra Tanganyika, enkelte sneglehuslekere trenger ikke mer enn 40- 50 L f. eks.
Inaktiv bruker
ok eg berre lure på om noken kan komma med forslag til sammensettning på desse fiskane eg har veldt... trenge ikkje å væra alle berre 2 eller 3... you get the idea...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap