Eit ciklide akvarium..
Inaktiv bruker

eg har lyst til å starte eit ciklide akvarium på ca 250l. så då lurte eg på om denne lista med ciklider går sammen?:
Melanochromis cyaneorhabdos
Melanochromis auratus
Golden (Labidochromis caeruleus)
Prinsessen av Burundi (Neolamprologus brichardi)
er dette for mange ciklider til eit 250l akvarium?
tips på kor mange eg kan ha av hver art..?
og vist det er nokon exstra tips om di forskjellige ciklidene så er det berre kjekt å veta på førehand.
Melanochromis cyaneorhabdos
Melanochromis auratus
Golden (Labidochromis caeruleus)
Prinsessen av Burundi (Neolamprologus brichardi)
er dette for mange ciklider til eit 250l akvarium?
tips på kor mange eg kan ha av hver art..?
og vist det er nokon exstra tips om di forskjellige ciklidene så er det berre kjekt å veta på førehand.
Postet 28.09.08 kl 19:47
Postet 28.09.08 kl 20:04
Inaktiv bruker

Hildrum76vet at de tre øverste på lista er malawi, og ska du ha det bør du holde deg til det...
dette viste eg, men er det gale og "kryse" arter fra Malawi og Tanganyikasjøen?
Postet 28.09.08 kl 20:16
Postet 28.09.08 kl 20:25
Inaktiv bruker

MC DarupGalt og galt.. det er vel snakk om en smakssak. Noen vil gjerne ha rene bio- toper. Jeg er en av de, og ancistrus er det eneste jeg synes er "godkjent" som fremmedelement :)
så det forstyrrer ikke fiskene altså? alt for fisken vet du=)
Postet 28.09.08 kl 20:38
Postet 28.09.08 kl 20:40
Inaktiv bruker

lurer på hvor mange fisker av kvart art som er mulig i samme karet...
Postet 28.09.08 kl 20:43
Postet 28.09.08 kl 20:45
Inaktiv bruker

MC DarupPrinsessen av Burundi er noe aggresive fanteslasker i allefall. En gruppe (6 f. eks) av disse vil neppe dele en 200 L med så mange andre.
ok... vist eg droppe den prinnsessen av burundi ok berre har di andre da?
Postet 28.09.08 kl 22:09
da er det nok ikke noe problem.. deler synet til.MC Draup her. blander ikke de forskjellige sjøene sammen. men ancistrusen er den enste som får komme inn i andre kar, etter min mening er det den enste malen (som jeg vet om) som faktisk gjør reint og driter lite og rotet ikke rundt som mange andre gjør....
har selv kun tanganyika fisker og da i reine artskar..
har man fisker som ligner for mye på hverandre i farge og fassong kan det lett bli kryssninger.
har selv kun tanganyika fisker og da i reine artskar..
har man fisker som ligner for mye på hverandre i farge og fassong kan det lett bli kryssninger.
Postet 28.09.08 kl 23:29
Inaktiv bruker

saffenda er det nok ikke noe problem.. deler synet til.MC Draup her. blander ikke de forskjellige sjøene sammen. men ancistrusen er den enste som får komme inn i andre kar, etter min mening er det den enste malen (som jeg vet om) som faktisk gjør reint og driter lite og rotet ikke rundt som mange andre gjør.... har selv kun tanganyika fisker og da i reine artskar.. har man fisker som ligner for mye på hverandre i farge og fassong kan det lett bli kryssninger.
jaok, men eg har sett mange som har foskjellige ciklida i samme kar
eller må det være exstra store kar for detta?
Postet 29.09.08 kl 07:56
Postet 29.09.08 kl 08:01
Inaktiv bruker

ok eg berre lure på om noken kan komma med forslag til sammensettning på desse fiskane eg har veldt... trenge ikkje å væra alle berre 2 eller 3... you get the idea...
Postet 29.09.08 kl 09:08