Hva slag er dette?

Kjøpte denne planten/plantene sammen med flere andre slag.Har seff rota bort id men den er så spes at jeg drister meg til og be om hjelp her.Hatt den i ca 6mnd,den er rundt 20cm på det høyeste.Akkurat nå står den kanskje trykkt ihop i en tett gruppe,skal evt prøve og dele den opp om jeg finner mer ut om sorten her.Etter bilda ser det ut som om det kommer nye skudd opp fra sanden,da blir det litt mer kinkig: hva er det da som vokser på spissen av enkelte blad?Vet ikke om det er mulig og se utfra bilda;men de brune "lodne"røttene kommer fra den vesle planten på bladspissen.Og den planten igjen ser ut som en mini-kopi av bladet den vokser ut fra.Har 27 varmegrader i akv,ph rundt 6,5-7,og planten har ikke vist tegn på mistrivsel.Øverst viser planteplass i akv,de andre planten.
Det er en vanlig javabregne, og den setter avleggere i bladtuppene, ja. Det er denne planteartens måte å formere seg på. Det starter med noen brune tuster (røttene til avleggeren) og så dukker en miniplante opp i bladtuppen. Den vokser og løsner etterhvert av seg selv, eller kan nappes vekk av oss hvis vi ikke liker synet av dem (det ser litt rotete ut, mener mange).

Dette er en plante som helst ikke skal ha røttene begravd i bunnlaget, den festes helst på trerøtter og steiner. Da trives den aller best. Den har lett for å råtne om den får rhizomen (rotstokken) begravd i sand eller grus.

Se for eksempel artikkel her om en metode å feste disse til trerøtter på.
Takker for opplysningene!Skal bli festlig dette,når dem ska festes opp.Er veldig spent på hvor mange planter den klynga består av,synest den er et festlig innslag.Nå skal jeg lese mer om den og studere oppskrifta på montering
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap