Mangler filterdeler til am- top

Har kjøpt en am-top 3338 men fikk ikke med sånn filter stein eller hva det heter. Akvariet må opp så snart som råd er for jeg skal på auksjon om 2 uker.
Så spørsmålet er er det noe annet jeg kan bruke???...
Det beste er vel å kjøpe filtermedium i butikken imorgen?
Akvariet vil vel neppe bli klart til å ta imot fisk på to uker uansett. Les her og her om hvorfor det tar 4-5 uker før du kan ha fisk i akvariet.

Eneste snarveien utenom er eventuelt å få tak i noe filtergugge fra et innkjørt filter i nærheten. Det må raskt på plass i det nye filteret om det skal gjøre noe nytte for seg og helst uten å bli utsatt for temperaturendringer i mellomtiden.

Filtermedie får du, som tender sier, kjøpt på dyrebutikk eller netthandel.
Jeg kjøpte noe som het quick start til akvariet mitt jeg. Hadde fiskene i et døgn etter det var fylt opp...
Det er dessverre en del delte meninger om hvor effektive slike midler er. Noen mener de har hatt utbytte av de, andre ikke. Om du søker på hele navnet på middelet så kan du sikkert få opp litt forskjellige tråder. Den mest effektive måten å hurtigstarte filteret på er etter min erfaring tilsetning av filtergugge fra et innkjørt filter.

Har prøvd Bactozym som også skal sørge for rask oppstart. Selv da jeg tilsatte dosen to ganger over to uker så var nitritt-testen blodrød. Den funket altså ikke her hos meg.
Har sendt deg mail. Dette ordner vi.

Litt på siden kanskje, men.. kan man kanskje få filtergugge fra den lokale dyrebutikken i slike små krisetilfeller?
Der er det jo filtre som tutler og går hele tiden og sikkert er full av herlig gørr? Hvis man tar med en plastboks f. eks?
Eller vil man bare risikere å få med sykdommer eller noe annet jeg ikke tenker på her jeg sitter..?
Jeg ville ikke fått gugge i dyrebutikk. De vil sikkert ikke gi ut noe heller siden de tjener på å selge oppstartpakker. Dessuten er det litt styr å få tak i den i en utvendig pumpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap