Chiklider,bare for de avanserte akvarister?

Håper ingen skyter meg nå om jeg spør om noe som alt er spurt om ...

men jeg lurer på litt om disse chiclidene. Dette er helt uvante fisk for meg, jeg har aldri hatt dem. har holdt meg til vanlige "trygge" fisker - det mest eksotiske her er guramiene , hehe.

Men jeg ser jo at mane har chiklider. kanskje jeg har fordommer mot dem som ikke stemmer? fordom en er at de graver, og at man ikke kan ha masse planter (jeg er veldig glad i grønne vakre akvarier), de river ned steiner og herjer. Dette er naturlig for dem, og om man ikke lar dem få lov så lever de ikke et fullverdig liv. Fordom nummer to er at de er veldig dyre. Minst 100 lappen og oppover for en ...... og da er det billigere med platy og kardinaler.... (selv om de heller ikke er direkte billige her altså. Fordom nummer tre er at de krangler og slåss lett - de bør ikke bo mange i lite akvarium, og skal de yngle må man være ekstra påpasselig at de ikke slåss eller spiser bebiene.

men det finnes jo utrolig mange fine chiklider. jeg har liksom bare aldri kommet på å ha dem selv - eller VÅGET ha dem selv.

Er jeg helt på jordet - eller krever det noe spesielt skal man ha chicklider. ? Har hvor de er fra mye å si for hvordan de oppfører seg.?

Chiklider er liksom for de avanserte .... og jeg regner meg fremdeles som begynner selv etter å ha hatt fisk i over 15 år ... Hehe, kanskje litt informasjon kan rette på mine fordommer
Du har mange fordommer ja

Med tanke på din akvariestørrelse så er det ikke alle som er aktuelle, men du kan jo tenke deg selv at med tusenvis av ciklidearter så gjelder ikke alt du nevner for alle. Alt etter kontinent, størrelse og vann de kommer fra så har de forskjellige krav.

Jeg har f.eks. boliviansk sommerfuglciklide som blir maks 7cm. De siler sand gjennom gjellene når de spiser, og graver groper når de får yngel, men ellers graver de veldig lite, graver ikke opp planter osv. Liker seg på bunnen av karet og er fredelige, krangler bare innad i sin egen gruppe og ellers jager andre fisk når de har egg/yngel.

Foreslår du slenger deg ut på internett og leser litt om ciklider. Absolutt de mest fascinerende fiskene som finnes i min mening, og virkelig verd å studere på nært hold. Fascinerende atferd. Det kan du lese kort om i min tråd, de siste innleggene omhandler eggleggingen.

PS. På norsk er nok ciklide mest brukt, på engelsk heter det cichlid. Din skrivemetode får du nok ikke mange resultat på nå
Ja, du har helt rett, og nei, du tar helt feil

Det finnes nemlig så mange forskjellige arter ciklider at du vil finne arter som gjør alt det du ramser opp og arter som gjør ingen av delene.

Du har for eksempel denne som regnes som en av de mest aggressive og som graver og styrer og herjer, og er kjempepen
I andre enden finner du blant andre denne som er rolig, graver ikke, rører ikke planter og som til og med kan gå i grupper.

Prisene varierer også fra 50 lappen og oppover til veldig mye, avhengig av art og tilgjengelighet. Her er alle ciklidene listet opp.

Visste du forresten at scalarer og diskus også er ciklider?
Takk for gode og forståelige svar

hehe nei,. jeg ante ikke at scalarene mine er ciklider - artig.

Jeg har jo coryene her som roter rundt i sanden, men det kan vel gjerne ikke sammenlignes
Ingenting stygt om coryer, men de har ikke personlighetsdybden som ciklider har. Coryer er søte, men dvergciklider har så mye mer oppførsel
Hehe coryene mine er nå artige da - de hopper på usynlig trampoline, og så gymmer de - svømmer mot strømmen hehe.

Men - en ting jeg lurer på. Nå er jo coryene på bunnen, og hvis jeg ikke husker feil så var det en ciklide som også holdt til der nede, og var rolig av seg. kan det kræsje da siden disse to artene holder til nede?
sessan
Hehe coryene mine er nå artige da - de hopper på usynlig trampoline, og så gymmer de - svømmer mot strømmen hehe. Men - en ting jeg lurer på. Nå er jo coryene på bunnen, og hvis jeg ikke husker feil så var det en ciklide som også holdt til der nede, og var rolig av seg. kan det kræsje da siden disse to artene holder til nede?

Coryer er eggtyver, så det er ikke noe særlig om du skal ha yngel på dvergciklider, men utenom det er det ikke noe særlig problem med fredelige dvergciklider. Det finnes veldig mange ciklider som er populære som har bunnen som tilholdssted, men også noen som ikke er det, som scalarer som nevnt.
sessan
kanskje jeg har fordommer mot dem som ikke stemmer? fordom en er at de graver, og at man ikke kan ha masse planter , de river ned steiner og herjer. Dette er naturlig for dem, og om man ikke lar dem få lov så lever de ikke et fullverdig liv. Fordom nummer to er at de er veldig dyre. Minst 100 lappen og oppover for en ...... Fordom nummer tre er at de krangler og slåss lett - de bør ikke bo mange i lite akvarium, og skal de yngle må man være ekstra påpasselig at de ikke slåss eller spiser bebiene. men det finnes jo utrolig mange fine chiklider. jeg har liksom bare aldri kommet på å ha dem selv - eller VÅGET ha dem selv. Er jeg helt på jordet - eller krever det noe spesielt skal man ha chicklider. ? Chiklider er liksom for de avanserte .... og jeg regner meg fremdeles som begynner selv etter å ha hatt fisk i over 15 år ...:-) Hehe, kanskje litt informasjon kan rette på mine fordommer

Hei sessan. Ja du har mange fodommer. Først må jeg si jeg har kuttet ned litt på det du skrev over slik at dette ikke blir aaaaalt for langt. For å ta det fra første linje. Ciklider graver stort sett når di er i lek, dvs di graver plass for å legge eggene sine. At di river ned stein og herper planter må jeg si meg litt uenig, men kommer litt ann på hvordan du bygger og innreder. Jeg har stein, men ikke bygget så veldig høyt i karret og har store og kraftige planter. Hos meg er derfor dette ikke noe problem. Prisen kan jeg ikke argumentere på da jeg har fått gratis stort sett det jeg har av ciklider, via AF og Finn.no. At di krangler... tja. Di kan være litt aggresive når egg og yngel er tilstede i karret, og viser bare hvor flinke foreldrene er til å passe på yngelen sin. Om du er på jordet spør du? Tja, jeg skal ikke tråkke på deg men dine fordommer må du legge tilside ;- =) Nei, ciklider er ikke for erfarene akvarister, kontra ferskinger. Jeg startet opp med et karr i april og i dag er det 20 karr i gang her i huset, så jeg er fersk. Men har viet min 500Liter til ciklider. Skulle jeg høre på alt som ble sagt og skrevet her på AF skulle jeg ikke hatt den sammensetningen jeg har av ciklider. Kan nevne:
4 regnbue ciklider
6 juvel ciklider
6 elfenben ciklider
6 red zebra
div golden malawi ciklide
annen malawi (vet ikke navn)
2 blå øyd ciklider
1 hann delfin ciklide
en drøss med sebra ciklider
noen maller samt en
øreål.

Mange vil nok himle med øya over min sammensetning, men det er fred og harmoni i min 500Liter, selv om jeg nå skal kvitte meg med alle for å bruke dette karret til levendefødere.
Skulle gjerne hatt et akvarie som den 500 literen din loffa ! Virkelig vakkert !
Men jeg har ikke plass til større enn 128 literen min.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap