- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Vurderer å få reker evt noen sneiler...(mange spørsmål)
Vurderer å få reker evt noen sneiler...(mange spørsmål)
Vurderer å få reker evt noen sneiler. Men dette er vel heller lite lurt i det akvariet jeg har!? Er ikke så opptatt av å få yngel på de. Men kunne tenkt meg å hatt det da jeg syns de er litt søte hehe. Samme med snegler. (spørsmålene gjelder begge artene)
her kommer spørsmålene:
-Finnes det noen reker og snegler jeg kan ha?
-Hvor mange bør man ha av hver?
-Vil sneglene spise opp plantene mine?
-Formerer disse seg raskt? (Jeg tenker da på om de kan finne på å ta overhånd på et vis).
-Hvordan kan man evt se forskjell på kjønnene, om det lar seg gjøre da? (vil helst ha ett kjønn så det ikke blir for mange, hehe)
-Om jeg ikke kan ha de i mitt akvarie, er det noen av de fiskene jeg har som i de heletatt kan være sammen med sneeiler og reker? For da kan jeg jo ha de i eget akvarie tenkte jeg...
Håper noen kan ta seg tid til å svare meg her i tråden.
For de som ikke vet hvilke fisker jeg har skriver jeg de opp her:
Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
Thomasiciklide Anomalochromis thomasi
Kakadueciklide Apistogramma cacatuoides
Praktbotia Chromobotia macracanthus
Nøkkelhullciklide Cleithracara maronii
Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia
Flekket pansermalle Corydoras paleatus
Sebrafisk Danio rerio
Flammetetra Hyphessobrycon flammeus
Pleco Hypostomus plecostomus
Stor smykketetra Nannostomus trifasciatus
Kuhlii-ål Pangio kuhlii
Neontetra Paracheirodon innesi
Guppy Poecilia reticulata
Molly, Black Molly Poecilia sphenops
Scalare Pterophyllum scalare
Praktbarbe Puntius conchonius
Messingbarbe, Gullbarbe Puntius semifasciolatus
Cherrybarbe, Titteyabarbe Puntius titteya
Sverddrager Xiphophorus hellerii
her kommer spørsmålene:
-Finnes det noen reker og snegler jeg kan ha?
-Hvor mange bør man ha av hver?
-Vil sneglene spise opp plantene mine?
-Formerer disse seg raskt? (Jeg tenker da på om de kan finne på å ta overhånd på et vis).
-Hvordan kan man evt se forskjell på kjønnene, om det lar seg gjøre da? (vil helst ha ett kjønn så det ikke blir for mange, hehe)
-Om jeg ikke kan ha de i mitt akvarie, er det noen av de fiskene jeg har som i de heletatt kan være sammen med sneeiler og reker? For da kan jeg jo ha de i eget akvarie tenkte jeg...
Håper noen kan ta seg tid til å svare meg her i tråden.
For de som ikke vet hvilke fisker jeg har skriver jeg de opp her:
Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
Thomasiciklide Anomalochromis thomasi
Kakadueciklide Apistogramma cacatuoides
Praktbotia Chromobotia macracanthus
Nøkkelhullciklide Cleithracara maronii
Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia
Flekket pansermalle Corydoras paleatus
Sebrafisk Danio rerio
Flammetetra Hyphessobrycon flammeus
Pleco Hypostomus plecostomus
Stor smykketetra Nannostomus trifasciatus
Kuhlii-ål Pangio kuhlii
Neontetra Paracheirodon innesi
Guppy Poecilia reticulata
Molly, Black Molly Poecilia sphenops
Scalare Pterophyllum scalare
Praktbarbe Puntius conchonius
Messingbarbe, Gullbarbe Puntius semifasciolatus
Cherrybarbe, Titteyabarbe Puntius titteya
Sverddrager Xiphophorus hellerii
Postet 29.09.08 kl 02:23
Postet 29.09.08 kl 02:28
Endret: 29.09.08 kl 02:30
ok. Takk for svar... Vil det da si at det går bra med de andre fiskene jeg har da? At jeg bare kan velge og vrake av dem for å ha sammen med rekene/sneilene?tenderSnegler og Praktbotia er en særdeles dårlig kombo. Det vil simpelthien ikke gå. Men det vet du sikkert. Reker er også risky business med Praktbotia, men i noen tilfeller kan det gå bra. Kjøp isåfall litt store reker.
Postet 29.09.08 kl 02:30
Postet 29.09.08 kl 02:33
Endret: 29.09.08 kl 02:35
Mange fisk her som spiser reker, tror det bare er praktbotiaen som spiser snegler. Men mange andre fisk vil stadig forsøke å få seg en bit av et følehorn.
Det er bedre å begynne i andre enden. Les litt om kirsebærsnegler. Dette er greie og flotte reker å begynne med.
Dersom du har alle de fiskene i ett kar, bør du lese litt om hver enkelt art, og se om du muligens bør redusere antall fisk/arter.
Det er bedre å begynne i andre enden. Les litt om kirsebærsnegler. Dette er greie og flotte reker å begynne med.
Dersom du har alle de fiskene i ett kar, bør du lese litt om hver enkelt art, og se om du muligens bør redusere antall fisk/arter.
Postet 29.09.08 kl 02:40
Jepp jeg er klar over dette... Har skrevet om det i en annen tråd også hvor jeg ble gjort oppmerksom på akkurat det. Saken er den at jeg skal etter hvert ha flere akvarier(har ute rubrikkannonse), så jeg har liksom nå da startet med litt av hvert som jeg liker og har lyst på. Og etter hvert skal altså disse fordeles litt rundt. men sån foreløpig har jeg bar ett kar (420L). Så jeg valgte da å heller prøve å gjøre det beste ut av det. Er kanskje ikke alle som syns det er bra, men jeg må jo begnne en plass og man lærer jo noe nytt hver dag heldigvisTrygve LillefosseDersom du har alle de fiskene i ett kar, bør du lese litt om hver enkelt art, og se om du muligens bør redusere antall fisk/arter.
Postet 29.09.08 kl 02:50
Vanlige eplesnegler vil ikke spise opp plantene dine. De spiser bare døde planterester. Hvor mange du bør ha er vel opp til deg selv. Hvis man vil være sikker på at man har en av hvert kjønn så anbefales å kjøpe 6-10 stykker. Eplesnegler er lette å regulere bestanden på for du kan jo bare kaste eggklasene eller gi de bort osv og da får du ingen eplebeibier. De legger jo eggene oppunder lysarmaturet så da er det bare å fjerne de. Jeg kan se kjønn på de når de er over 2cm lange. Så hvis du vil ha bare et kjønn så går det an. De er jo skikkelig flinke til å holde det rent i akvariene. Snegler tåler ikke salt så hvis du har det i vannet så må du kutte ut det. Jeg ville ikke hatt botiasorter, palettciklider og sverdrager sammen med eplesnegler. Botiane spiser de opp mens de to andre napper fælt i følehornene og øynene.
Lykke til med noen råkule skapninger. Du må bare spørre hvis det er mere du lurer på.
Lykke til med noen råkule skapninger. Du må bare spørre hvis det er mere du lurer på.
Postet 29.09.08 kl 03:05
Jeg har hatt snegler sammen med div fisker, og merker at de fleste ciklider synes det er fin oppførsel å plukke og tyne sneglene. Måtte ta de ut til slutt (sneglene altså).
Skal man ha reker i selskapskar bør man satse på de store artene, viftereker eller kloreker. Husk at det som passer i munnen er mat.
Og ofte kan man jo spise i tygger og biter..
De små rekene (som f. eks kirsebær) synes jeg bør være i mindre kar, kanskje sammen med snegler, dverggurami, mikrorasbora eller andre bittesmå fisker.
(Men selv disse vil nok ta rekeyngel hvis sjansen byr seg. "Passer det i munnen er det mat"- regelen gjelder her og)
Postet 29.09.08 kl 08:18
Jeg har en liten gjeng pumila sammen med humlereker i 45 L.
Virker som det går helt fint, pumilaene overser de voksne rekene. Men ser at de er veldig nysgjerrige/ sultne på de minste..
Men det er masse mose i det karet så jeg satser på "survival of the fittest". I allefall foreløbig.
Postet 29.09.08 kl 08:30