Er du bekymret for miljøet?

Vi blir bombet med info om hva vi selv kan gjøre for å dempe effekten av klimaendringene. Det er nå bare en liten del av hele sammenhengen, spør du meg...

Jeg så "Oppskrift for fremtiden", og ja, man kan kanskje klare å leve slik, men da må jaggu hele samfunnet forandre seg på samme måte, dersom dette skal få god nok effekt.

-Visste du f.eks at en flytur til Tailand tilsvarer mange år med bilkjøring i forhold til forurensning?

-Visste du at lysrør og sparepærer inneholder kvikksølv, og skal leveres som spesialavfall?

-Visste du at dersom du leverer lysrør, sparepærer og batterier til en butikk for resirkulering, så kaster butikken dette rett i restavfallet? :O Det sier de ihertfall på det lokale kjøpesenteret... :S

Se f.eks på programmet om sløvågulykken. :O

Når man ser og hører slikt, så får man lyst å krype under dyna, putte fingrene i ørene og synge vuggesanger så høyt man kan... Bare for å døyve skrekken... :S
-Hjelper det å overse den krisen som verden er i ferd med å møte?
Jeg synes det blir småtterier det vi selv kan gjøre når vi ser og hører om mafia-metodene som brukes for å selge en ekstra skvett olje til uvitende forbrukere. Jeg synes det er dypt urettferdig at enkelte kan tjene seg rike på å billedlig talt "pisse i brønnen" til folk.

Hvorfor jeg poster dette her? Jo for vi er "samlere" på arter fra rundtom i verden. Jeg antar at alle her inne er like interessert som meg, at det skal finnes et mangfold utenfor karene våre også. I tillegg er jo mange av oss foreldre, og ønsker å se at våre etterkommere har en jord å arve etter oss.

Jeg tar bussen og reiser sjelden med fly...
Hva tenker du å gjøre for å gjøre verden mer miljøvennlig?
Siste nytt fra amerikanske forskere er at polene nå er i ferd med fryse til igjen.
At vi har et problem når det gjelder miljø er tydelig, men det er vanskelig å få et riktig bilde at situasjonen slik media håndterer dette.
Jeg tror mer på dette med sykluser. Når vi nå har den mildeste vinteren på 50 år, så har vi jo faktisk hatt disse tilstandene før, for nettopp 50 år siden.

Klart vi må ta vare på miljøet, det er det viktigste vi har. Men når moteindustrien er viktigere for de fleste, så ser det mørkt ut..
Jeg bryr meg så langt det gagner meg, dvs. panter flasker og sorterer glass og metall, har gåavstand til jobb så jeg kjører bare når jeg trenger ellers. Men har en bil som avgir ganske mye CO2, det er jo dette media fokuserer på, er kanskje ikke så nøye om ungene får astma om 20 år pga. dieselbiler som slipper ut masse annet dritt da. Det er ensidig fokus på co2 som er det latterlige. Akkurat som det var ensidig på ozon for 15 år siden. Hovedproblemet er at det ikke blir produsert nok miljøvennlig strøm i verden, til det trenger vi atomkraft. Skumle atomkraften

Det vil ikke være stor forskjell på hva det norske folket gjør eller tror om vi ikke krever det samme eller mer av de som styrer, da spesielt innenfor industrien. Politikerne som styrer nå er flinke til å bare legge ansvaret over på oss og bruke media, men hvor mange er det i Norge som kan la være å kjøre bil? Samtidig håver de inn avgifter på miljøavgifter og tjener penger på olje og gass uten å CO2 rense fordi det er for dyrt. Det er helt latterlig å høre argumentene i debatter.

Ikke tvil om at vi bør roe det litt ned, men jeg har troen på at vi kan gjøre det med ny teknologi, ikke med hysteri. Så jeg velger å slappe av, men det går an å tenke litt selv også

Ryddet litt etter ønske fra trådstarter. Hold dere til tema på en saklig måte.
Takk, Mc Darup.

Jeg synes myndigheter bør legge ting bedre til rette for oss, sånn at det blir lettere å velge miljøriktig. Jeg legger merke til at bussene er blitt veldig fulle i det siste, og det er sikkert fordi vi blir mer bevisste. Men jeg synes også busselskapene burde følge opp, slik at det er behagelig for passasjerene å ta buss. De siste gangene vi har tatt buss, så manglet det bare noen geiter på taket, og så ville assosiasjonen til et u-land vært komplett.

I tillegg så legges flere og flere norske gårder ned, fordi det blir mer og mer håpløst å skulle klare seg på den jorda man har. Man mangler kanskje kunnskap og økonomi til å legge om driften?

Istedet for å kunne velge mellom norsk kvalitet som ikke er fraktet lange avstander, så blir markedet flommet over av frukt og grønt og annen import som har forbrukt en masse drivstoff for å komme hit, samt er fulle av insektsmidler.
I norge trenger vi ikke bruke så mye gift på vekstene våre, fordi vi har frost om vinteren. Frosten gjør at vekstene våre ikke får så store insektangrep slik som i varmere land.


Var det ikke et norsk firma som hadde klart å binde co2 og produsere plast uten bruke av olje?

Er også enig at staten bør gjøre mer selv istedet for å kaste alt over på bilistene.
Ha gjerne høy drivstoffpris, men gjør noe med alle de andre avgiftene (veiavgift+).
Til sammenligning, hvor mye forurenser skipsfarten og kraftselskapene?
Eksempel er jo Hurtigruta, som har fått fiine nye skip. Men ingen tenkte på forbruket så de nye blir for dyre å ha i drift så nå skal de selges. Forstå den som kan.

Det at flere bruke buss kan kansje også ha noe med at noen dropper bil nr.2 pga finanskrisen og høye avgifter og heller prioriterer nedbetaling av lån?

Når det gjelder resirkulering har jeg gitt opp, alt blir blandet sammen til slutt uansett. Jeg har engang selv tatt imot diverse farlig avfall, hvor vi fikk beskjed om å kaste det i søppla (men da uten at noen så det selvfølgelig.) Snakk om å lure folk.

Jeg er helt enig at noe må gjøres, helst i går. Men som det nevnes, når moteindustrien, hollywood og kjendislivet er det som opptar folk...
biXen
Jeg bryr meg så langt det gagner meg, dvs. panter flasker og sorterer glass og metall, har gåavstand til jobb så jeg kjører bare når jeg trenger ellers. Men har en bil som avgir ganske mye CO2, det er jo dette media fokuserer på, er kanskje ikke så nøye om ungene får astma om 20 år pga. dieselbiler som slipper ut masse annet dritt da. Det er ensidig fokus på co2 som er det latterlige. Akkurat som det var ensidig på ozon for 15 år siden.


Biler slipper ut mye mindre avfallsstoffer enn de gjorde for bare noen få år siden. Både bensin og diesel.

Det gjelder å holde tungen rett i munnen, for du snakker her om tre forskjellige ting. Partikkler fra diesel og veistøv er negativt for astma.

Co2 påvirker klimaet.

Ozon påvirker Ozonlaget. Her har det vært så drastiske reduksjoner i utslippene at det faktisk har hjulpet, men det vil ta lang tid før det er tilbake til "normalen".

biXen
Hovedproblemet er at det ikke blir produsert nok miljøvennlig strøm i verden, til det trenger vi atomkraft. Skumle atomkraften ;)


Det har du nok rett i. Atomkraft er en energikilde som burde brukes i større grad. Men der er det også litt igjen. Nå bruker man veldig lite av den potensielle energien som finnes i brennstoffet(uran eller plutonium).
Skal det satses mere på atomenergi, bør avfallet anrikes så det kan brukes om igjen istedet for å måtte lagres i x1000 år.

biXen
Det vil ikke være stor forskjell på hva det norske folket gjør eller tror om vi ikke krever det samme eller mer av de som styrer, da spesielt innenfor industrien. Politikerne som styrer nå er flinke til å bare legge ansvaret over på oss og bruke media, men hvor mange er det i Norge som kan la være å


Industrien har fått mange pålegg. Bl.a. var det i Norge at oljeindustrien først ble pålagt co2 avgift. Dette har ført til at oljen i Norge produseres med mye lavere co2 utslipp enn tilsvarende andre steder i verden. Nå eksporterer vi teknologien som skal til for å redusere utlsippene.

Tror du ville blitt overrasket om du så på utslippene fra en produksjonsbedrift i norge og sammenlignet disse med tilsvarende produksjon i enkelte andre land.


biXen
kjøre bil? Samtidig håver de inn avgifter på miljøavgifter og tjener penger på olje og gass uten å CO2 rense fordi det er for dyrt. Det er helt latterlig å høre argumentene i debatter.


Er ganske enig i dette, men avgiftene fører til lavere forbruk enn det som ville vært om de ikke var der.

biXen
Ikke tvil om at vi bør roe det litt ned, men jeg har troen på at vi kan gjøre det med ny teknologi, ikke med hysteri. Så jeg velger å slappe av, men det går an å tenke litt selv også ;)


Her er jeg veldig enig.
Veldig mye kan gjøres med små endringer som ikke/knapt merkes i dagliglivet. Fex. Varmepumper, bedre isolasjon, sparepærer, biler med lave utslipp, mindre embalasje osv. osv.

Men det blir feil å tro at man skal kunne kutte alle utslipp. Men er man litt mere bevist, kan man redusere sitt "fotavtrykk" ganske mye med små endringer.
Børge Johannessen
Var det ikke et norsk firma som hadde klart å binde co2 og produsere plast uten bruke av olje?
Var det helt uten oljebruk, også? Jeg trodde det var innblandet i et vanlig plastprodukt, jeg... Men denne co2'en...-Inneholder den avfallstoffer også? Jeg ville vært skeptisk til å drikke av ei vannflaske som besto av co2 fra brent og forurenset søppel... :S

Børge Johannessen
Til sammenligning, hvor mye forurenser skipsfarten og kraftselskapene? Eksempel er jo Hurtigruta, som har fått fiine nye skip. Men ingen tenkte på forbruket så de nye blir for dyre å ha i drift så nå skal de selges. Forstå den som kan.
Det har du rett i. Tilbake til programmet om ulykken på Sløvåg: De transporterer olje rundt halve verden, bare for å vaske den rein for avfall??? Høres veldig ulogisk ut for meg, og likevel sitter de igjen med fortjeneste, disse skurkene. Helt hull i hodet at de samme skurkene får lov å kjøpe opp Sløvåg-anlegget. :S
Ett av skipene som brakte giftstoffer ble sporet (i løpet av 6 uker i skagerak), og her er ruta det gikk i... Ser ut til at mannskapet har blitt litt øre i hodet av gassene, gitt...

[External Image]

Børge Johannessen
Når det gjelder resirkulering har jeg gitt opp, alt blir blandet sammen til slutt uansett. Jeg har engang selv tatt imot diverse farlig avfall, hvor vi fikk beskjed om å kaste det i søppla (men da uten at noen så det selvfølgelig.) Snakk om å lure folk.

Ja, da føles det skikkelig håpløst, dersom alt havner i samme dynga. Men er det slik over alt? Jeg vet at enkelte kommuner samler inn matavfall for seg selv med tanke på kompostering. Kankje alle som har hage, like godt kunne ha gjort dette selv?
Børge Johannessen
Var det ikke et norsk firma som hadde klart å binde co2 og produsere plast uten bruke av olje?


Binding av co2 er det flere som har fått til. Mulig du tenker på et svensk firmna som har en løsning til kullkraftverk.

Plast kan lages av planter. Men tror ikke det er alle kvaliteter som kan lages fra planteoljer.

Børge Johannessen
Er også enig at staten bør gjøre mer selv istedet for å kaste alt over på bilistene. Ha gjerne høy drivstoffpris, men gjør noe med alle de andre avgiftene (veiavgift+).


De går heldigvis i riktig retning. Men det burde gå mye fortere.

Veiavgiften kunne vært erstattet av to kroner i ekstra drivstoffavgift.
Nybilavgiftene ville kreve endel mere, men en femmer burde rekke.

I så fall ville man kunne kjøpe en standard bil til 250K, og betale 20-25 kroner literen for bensinen. (Samme inntekter til statskassen)

Dette ville bety at jo mere man kjørte, jo mere ville forbruket ha å si.
Idag er det nesten motsatt. Bensinen er veldig billig i forhold til alle de andre utgiftene man har ved å eie en bil. Så jo mere man bruker bilen, jo billigere blir den neste kilometeren.


Børge Johannessen
Til sammenligning, hvor mye forurenser skipsfarten og kraftselskapene?


De forurenser masse, og derfor har skipsfarten blir pålagt nye og strenge internasjonale regler.
Kraftselskapene er under sterkt press i europa. I Tyskland satses det fex. sterkt på solkraft.

Børge Johannessen
Eksempel er jo Hurtigruta, som har fått fiine nye skip. Men ingen tenkte p å forbruket så de nye blir for dyre å ha i drift så nå skal de selges. Forstå den som kan.


Det er vel bare et eksempel på den tenkning som har vært rådende. Siden drivstoffet er så rimelig tenker man ikke så nøye på forbruket ved innkjøp av maskiner.

Børge Johannessen
Når det gjelder resirkulering har jeg gitt opp, alt blir blandet sammen til slutt uansett. Jeg har engang selv tatt imot diverse farlig avfall, hvor vi fikk beskjed om å kaste det i søppla (men da uten at noen så det selvfølgelig.) Snakk om å lure folk.


At du har vært med på å lure folk, betyr ikke at alle som samler inn farlig avfall gjør det samme. Avfall blir stadig mere verdt, i england har de endret måten å kassere gamle biler på. Nå kjøper skraphandlerene gamle biler på auksjon for å få tak i materialene. (Til høyere priser enn vår vrakpant.)

I USA får man nå penger når man leverer inn batterier de rette stedene.

Sortert plast, papir, glass og metall er verdt cash. Avfallsmottakene har netto overskudd på disse "varene".
Aggi
Ett av skipene som brakte giftstoffer ble sporet (i løpet av 6 uker i skagerak), og her er ruta det gikk i... Ser ut til at mannskapet har blitt litt øre i hodet av gassene, gitt...


Grunnen til denne underlige ruten, er at de har tillatelse til å slippe ut en viss mengde forurensing i døgnet. De går derfor litt her og der mens de slipper ut kjemikaliene litt etter litt.

I tillegg er gjerne følerene plassert slik at de ikke fanger opp alle utslippene.

Vil tro det kommer endel instramminger på dette fremmover.
Trygve Lillefosse
Grunnen til denne underlige ruten, er at de har tillatelse til å slippe ut en viss mengde forurensing i døgnet. De går derfor litt her og der mens de slipper ut kjemikaliene litt etter litt. I tillegg er gjerne følerene plassert slik at de ikke fanger opp alle utslippene. Vil tro det kommer endel instramminger på dette fremmover.

*Skrik* :O Jeg fatter ikke hvordan de kan slippe ut all den giften i verdens største matfat!
hei intr dette med klimaendringene, om jeg går tolv-tretten år tilbake i tid, husker jeg at det faktisk var minusgrader ganske ofte om vinteren her på vestlandet og tilmed snø av og til.Vi spente på oss både ski og skøyter og isen var tjukk og god.
Det var tilmed noen som kjørte bil på isen eller fisket ut av bilvinduet med varmeapparatet på.Alt dette er totalt farværende nå (sammen med minusgradene) tilfeldig? neppe mener nå jeg.Alt dette er så godt som borte.

Det har bare vært enkelte små antydninger til minusgrader de siste vinterene.Jeg synes det er trist at årstidene viskes ut og krokusene spirer i midten av januar.For meg er klimaendringer et faktum som jeg er nødt til og erkjenne
Øssi
Det har bare vært enkelte små antydninger til minusgrader de siste vinterene.Jeg synes det er trist at årstidene viskes ut og krokusene spirer i midten av januar.For meg er klimaendringer et faktum som jeg er nødt til og erkjenne :(


Det blir spennende fremmover. De store endringene er det ventet at man skal begynne å merke rundt 2020.

Været som er nå er jo litt underlig, men teoretisk kan det være naturlige svingninger. Selv om det er unaturlig at det nesten bare "svinger" en vei.
Svingninger er naturlig, selvfølgelig. Men det er ikke naturlig at det svinger så fort. Problemet blir om naturen klarer å følge med... -Hvor blir det oversvømmelser slik at man ikke kan bo der lenger, hvor blir det ørken? -Kanskje blir det slik at mange arter blir utryddet fordi de ikke klarer å tilpasse seg fort nok? Kanskje blir det hungersnød, for menneskene fordi mange arter dør ut?
Ja vi har hatt svingninger, men da har ikke verden vært så tett befolket heller. Tenk om det blir en ny massiv folkevandring? Tipper den blir temmelig brutal, siden folk "vandrer" en god del fortere i dag, enn for mange hundre år siden..

-Kjipt om alle danskene plutselig blir flyktninger, bare fordi vannstanden dekker for mye av landet... ;P
Ja det med hurtigruten var menigen å vise tankeforskjellen; har ikke vi som kjører bil hørt om forurensing, avgiftsøkninger o.l i mange år allerede? Gjelder ikke dette for båtmotorer? Synes bare det er mystisk ingen tenkte tanken engang, verken skipsindustrien selv eller han Staten. Om du har litt kjennskap til lastebilmotorer har du sikkert hørt om både Euro1,2,3,4 og 5 motorer.


Eksempel på resirkulering:
Det fraktes tompaller fra nord til sør.
Det fraktes tomflasker fra nord til sør.
Det fraktes papiravfall fra nord til sør.
Det fraktes matallavfall fra nord til piteå.

Et par eksempler jeg vet, finnes sikkert mange fler.

En lastebil bruker +/- 4liter diesel på mila.
Hvor er miljøbesparelsen i dette? Klarer ikke vi i nord å sortere paller?
Vaske tomflasker? Nei her kan vi ingenting bortsett fra å fiske :=)


Viktig tråd du har startet. Og den båten som kjører rundt og rundt, er nok
et bevis hvordan ting blir utført når alt kommer til alt.
Når det gjelder klimaskifte så ja, dette er sykluser som kommer og går.
Men det har aldri skjedd i det tempoet som skjer pr. i dag.
Det sies også at om 10 år er det også for sent å gjøre noe med dette hvis det ikke gjøres omgående...Men nå skal jeg gå å feire at USA ikke godkjente krisepakken.
En fortsatt god kveld til alle.
Trygve Lillefosse
Det gjelder å holde tungen rett i munnen, for du snakker her om tre forskjellige ting. Partikkler fra diesel og veistøv er negativt for astma. Co2 påvirker klimaet. Ozon påvirker Ozonlaget. Her har det vært så drastiske reduksjoner i utslippene at det faktisk har hjulpet, men det vil ta lang tid før det er tilbake til "normalen".


Det har du rett i, men det er det jeg mener er så korttenkt med media/politikerfokus på CO2. Hvis vi skal løse CO2 uten å se på helheten så ordner vi et problem for så å ha et nytt 10 år etterpå. Hvis det er sånn det skal være så kan jeg bare drite å i bry meg og satse på at alt ordner seg


Trygve Lillefosse
Det har du nok rett i. Atomkraft er en energikilde som burde brukes i større grad. Men der er det også litt igjen. Nå bruker man veldig lite av den potensielle energien som finnes i brennstoffet(uran eller plutonium). Skal det satses mere på atomenergi, bør avfallet anrikes så det kan brukes om igjen istedet for å måtte lagres i x1000 år.


Enig. Men folk er livredde for atomkraft, alle ser ut til å tro at da blir det Tsjernobyl på ny. Samtidig er det folk som foreslår elektriske biler som løsninger, hvor mange nordmenn kunne egentlig kjørt en sånnen før vi kjøpte halvparten av kraften vår fra utenlandsk kullkraft? I andre land er det enda mindre tilgang på elektrisitet, og med økning i Østen vil det neppe bli bedre om det ikke blir forsket og utviklet her.

Trygve Lillefosse
Er ganske enig i dette, men avgiftene fører til lavere forbruk enn det som ville vært om de ikke var der.


Jeg er ikke så sikker. Selv "trenger" jeg ikke bilen, men det er ganske mange i landet vårt som skal til barnehager og ditt og datt, og de kjører neppe koseturer utenom, de må kjøre. Vi har også ganske amatørmessig infrastruktur i byen våre både med tanke på sykkel og buss. Se på Amsterdam og København osv. Det må brukes penger før vi bare kan parkere bilen. Men jeg er også bilelsker, så jeg kjører mer for kosen og pga. jeg har tatt buss og tog i ørten år og er møkklei (buss er verst da)

Så har du også det at vi har den eldste bilparken i Europa utenom Moldova. Det går også utover liv. Jeg ville aldri latt noen i min familie kjøre rundt i en bil uten 4 stjerner, selv et krasj i 50-60km/t gir deg ratt i brystet og pedaler gjennom leggen. Det er lett å skylde på fart, men med unntak av rustilfellene så er det mange liv som kunne blitt redda med litt freshere bilpark. Da må det brukes penger, kanskje ikke rette økonomiske tider å snakke om det på, men likefullt sannheten. Det lekes med liv her i landet når det gjelder bil og veier.

Trygve Lillefosse
Her er jeg veldig enig. Veldig mye kan gjøres med små endringer som ikke/knapt merkes i dagliglivet. Fex. Varmepumper, bedre isolasjon, sparepærer, biler med lave utslipp, mindre embalasje osv. osv.


Absolutt, tenk bare på alt avfallet som ikke ligger der i mangevis av år hvis vi resirkulerer noe istedet for å kaste det med alt det andre. Men det er ikke alltid det tilrettelegges veldig godt for folk, selv om det ofte ender i penger i kassa for de som tar seg av det. Men samtidig er det verste jeg vet når folk blir ensidige, det handler ikke bare om CO2, og man må se litt lengre. Men da blir det straks vanskelig (selvsagt sier jeg bare det fordi bilen min er et co2 beist :P Neida, helt ærlig så har jeg ikke dårlig samvittighet for akkurat det, jeg vil se satsing på hydrogen).

Ang. båter: De bytta ut fergene her med miljøvennlige ferger som gikk på gass. Men så viste det seg etterpå at de bare var mer miljøvennlige når de ikke gikk for full fart, og siden det er så traffikert der så valgte de å alltid kjøre full gass, dermed er de like fæle i utslipp men går litt raskere enn de gamle, hehe, håpløst.
biXen
Enig. Men folk er livredde for atomkraft, alle ser ut til å tro at da blir det Tsjernobyl på ny.

Ja, det er vel ikke noe rart? Hvis man setter folk som er like sullete som de oljeskurkene, så tar det ikke lang tid før vi har en lignende katastrofe...
Det finnes nok av idioter som foretrekker raske penger fremfor sikkerhet. :S

Forresten, har ikke Norge et lite atomkraftverk som har vært oppe og gått i ganske mange år?
il tro at et atomkraftverk er ok i Norge, men hva skal vi si til andre land som har den holdningen at alt skal gjøres på billigst mulig måte, selv om det betyr at avfallet tippes i sjøen?
Dessuten, så er et atomanlegg et svært effektivt terrormål. :S
Aggi
Dessuten, så er et atomanlegg et svært effektivt terrormål. :S


De nye designene unngår i stor grad det, utenom det er det bare til å superhemmelig frakt av avfallet, hehe. Dessuten må vi uansett ruste opp militæret nå når de bruker så mye penger på militæret i øst

Atomkraft er både fascinerende og skummelt, har hatt litt lyst til å reise til Tsjernobyl, men da jeg ikke er helt sikker på om stoffskiftet er 100% så tør jeg ikke det

Men at det trengs for å få nok kraft i verden uten å drepe jorda er jeg ganske sikker på. Usikker på om vi har et kraftverk men jeg tror det er en del norsk kompetanse på dette rundtom i verden.
Tja.. vet ikke helt hva jeg skal si til det... Tror jeg ville flyttet fra Bergen dersom det skulle bygges et digert kjernekraftanlegg her... :-/
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap