Foring med menneskeføde?

Inaktiv bruker
Går det an å fore med vanlig menneske-mat? Jeg har hørt om at det går an å for med egg og andre ting?

Ikke bruk ting som er tilsatt noe. Kun rene produkter.
(Altså ikke pålegg, krydret kjøtt ol)

Synes man skal være litt forsiktig med å eksperimentere for mye med slikt. Forøvrig vil du finne endel skriverier om dette videre i dette forumet (fòr og fòring). Bare bla deg litt nedover/ framover/ bortover
(Søkeboksen kan også brukes, den er oppe til venstre.)

F.eks. noe fett fra pattedyr har høyere smeltepunkt enn vanlig akvarietemperatur, så dette kan fisk ha problemer med å bryte ned.
Man kan fore med squash, agurk, poteter osv. til maller.

Ellers ville jeg vært forsktig med å putta menneske mat i karet.

Men går ann å lage rekemiks etc, men da er det rene råvarer som blir brukt.
Inaktiv bruker
:)
Jeg har Praktbotia,guppy,neontetra,svartneontetra,platy og Siamesisk algeetere.
Tror du skal beholde Grandiosaen selv jeg

Men som skrevet lengre oppe, grønnsaker av ymse sort funker jo bra. Mine fisker og reker spiser mer av dette enn hva jeg selv gjør. :P
Erlend Gunstveit
Jeg har Praktbotia,guppy,neontetra,svartneontetra,platy og Siamesisk algeetere. :)

Platy og siamesiske algeetere spiser agurk, så du kan jo prøve med en liten bit og se om disse spiser dette.
Forstår ikke helt hvorfor folk skal prakke hele kjøleskapet på fiskene sine. Nok av godsaker til fiskene i frosne varer på dyrebutikken.

Men mye av de harde grønnsakene kan man jo bruke til maller o.l.
Inaktiv bruker
biXen
Forstår ikke helt hvorfor folk skal prakke hele kjøleskapet på fiskene sine. Nok av godsaker til fiskene i frosne varer på dyrebutikken. Men mye av de harde grønnsakene kan man jo bruke til maller o.l.

Jeg tenkte på å ikke reise til dyrebutikken vær gang de skal ha mat i og med at det er et stykke til nærmeste dyrebutikk for min del og variere litt på kosten

Fiskefòr kjøper ikke i porsjonspakninger akkurat.
Du kan kjøpe f. eks flakfòr, pellets, tørkede mygglarver. Har du fryser kan du kjøpe brett med frossenfòr beregnet til fisker (her er det stort utvalg som kan sikre variert kost)
Hvis man har vanlige, kokte reker til middag eller snacks en gang (av den typen man spiser med en dært sitronsaft, majones og en loffskive til) så er det en del av disse rekene som har rogn. Denne rognen er nam-nam for akvariefisk!
MEN, vær ytterst forsiktig og gi bare bittelittegrann om gangen! Alt må spises opp. Vi vet alle hvor dårlig skalldyr kan bli når det først er bedervet og begynner å råtne, stanken det avgir, og den slags vil man ikke ha i akvariet.

Reke-rognen bør ikke oppbevares i kjøleskap. Dette er fordi skalldyr er en ferskvare som fort blir bedervet, og man vet aldri når det blir dårlig.
Har man rekerogn til overs, putt i egen boks med tett lokk og legg i fryser'n.
Inaktiv bruker
:)
takk for tipsene da vet jeg det!
Erlend Gunstveit
Går det an å fore med vanlig menneske-mat? Jeg har hørt om at det går an å for med egg og andre ting? :)

Det går helt fint, men man må passe på hva man forer med og hvor mye.

Det meste av grønnsaker går helt fint, men om det blir liggendende må man fjerne restene.

Vanlig fiskemat kan man kjøpe på nettbutikker, ebay og aquabid. Men det er alikevell bra å variere med ferskmat og aller helst levendefor.

Levendefor kan komme fra kulturer man holder selv, fangst i fiskeløse vann eller fra hagen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap