Finnenapper, kven?
Inaktiv bruker
vet ikkje om dette er den riktige forum kategorien.
ok jeg har eit akvarium og lurer på kven som kan være synderen... sjekk ut profilen vist dåke gidder=)
ok jeg har eit akvarium og lurer på kven som kan være synderen... sjekk ut profilen vist dåke gidder=)
Postet 29.09.08 kl 17:35
Endret: 29.09.08 kl 17:37
Ser på profilen din at du mener at du har:
1 stk Aphyosemion gabunense gabunense
7 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
4 stk Scalare Pterophyllum scalare
13 stk Kileflekkrasbora Trigonostigma heteromorpha
Jeg mener at jeg også ser en pleco på bildene dine. Nå vet jeg jo ikke hvilke fisk som er "nappet" på finnene, men du har nok litt liten plass til sa mange fisker.
Scalare vil etterhvert som de blir større ha en del revirkamper og dette vil resultere i skader bl a på finnene.
Hvis du forteller hvilke fisk det er som er skadet på finnene er det enklere å svare deg.
1 stk Aphyosemion gabunense gabunense
7 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
4 stk Scalare Pterophyllum scalare
13 stk Kileflekkrasbora Trigonostigma heteromorpha
Jeg mener at jeg også ser en pleco på bildene dine. Nå vet jeg jo ikke hvilke fisk som er "nappet" på finnene, men du har nok litt liten plass til sa mange fisker.
Scalare vil etterhvert som de blir større ha en del revirkamper og dette vil resultere i skader bl a på finnene.
Hvis du forteller hvilke fisk det er som er skadet på finnene er det enklere å svare deg.
Postet 29.09.08 kl 18:38
Inaktiv bruker
Nils VollstadSer på profilen din at du mener at du har: 1 stk Aphyosemion gabunense gabunense 7 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii 4 stk Scalare Pterophyllum scalare 13 stk Kileflekkrasbora Trigonostigma heteromorpha Jeg mener at jeg også ser en pleco på bildene dine. Nå vet jeg jo ikke hvilke fisk som er "nappet" på finnene, men du har nok litt liten plass til sa mange fisker. Scalare vil etterhvert som de blir større ha en del revirkamper og dette vil resultere i skader bl a på finnene. Hvis du forteller hvilke fisk det er som er skadet på finnene er det enklere å svare deg.
scalarene vil bli flyttes eller rettere sagt dei vil bli gjeven vekk... aleredet snakt med fyren=) og samma med plecoen
fisker som finnene er nappet hos:
scalarene har minemalt
gått mest utover kileflekkrasborane
killien er helt fin
kulhii og plecoane er fine....
Postet 29.09.08 kl 18:47
Postet 29.09.08 kl 18:52
Inaktiv bruker
mona oKileflekkrasboraene kan vel fint nappe hverandre i finnene...? Stridigheter innad i flokken kan man si. Ikke helt uvanlig hos en del stimfisk. Så kanskje det er kileflekkrasboraene som har nappet på kileflekkrasboraene?
dette har vore den største mistanken min=) men scalarene??
kan det være att (og dette er litt løye) ser scalarene seg selv med i flokken?
nei, kan ikkje væra detta...
selv om dei stimer noke exstremt og er konstant i gruppa med kileflekkane=)
Postet 29.09.08 kl 19:30
Inaktiv bruker
TROR DU DETTE VIL GJE SEG?
Postet 29.09.08 kl 21:11
zantokodette har vore den største mistanken min=) men scalarene?? kan det være att (og dette er litt løye) ser scalarene seg selv med i flokken? nei, kan ikkje væra detta... selv om dei stimer noke exstremt og er konstant i gruppa med kileflekkane=)
Nei, det tror jeg ikke, men de henger vel med der det skjer noe. Det er også en lur ide fra naturens side, å henge sammen med en hel stim. Jo flere øyne som speider etter farer, jo kjappere vil en fiende eller et rovdyr bli oppdaget, jo tryggere er man.
Hvis du bare har noen få scalarer, så er de jo et utpreget flokkdyr som små. Det er først i godt voksen alder at de ikke er like avhengige av flokken sin lenger men skiller seg ut i par eller grupper. Så jeg tror egentlig det er fordi scalarene er unge og at de følger instinktene sine om "trygghet i antall". Eller som engelskmennene sier det: "safety in numbers"
zantokoTROR DU DETTE VIL GJE SEG?
Nei, egentlig ikke.
Jeg tror egentlig problemet vil bli verre, jo eldre scalarene blir, fordi da får de ekstra lange og fristende finner for stimfiskene å bite i....
Postet 29.09.08 kl 21:28
Endret: 29.09.08 kl 21:32
Inaktiv bruker
domt dette.... kileflekkrasborane skulle jo liksom gå godt i lag med f.eks kampfisk fo dei var ikkje kjent som finnenappara=( jaja that's life....
Postet 29.09.08 kl 22:32
Inaktiv bruker
zantokodomt dette.... kileflekkrasborane skulle jo liksom gå godt i lag med f.eks kampfisk fo dei var ikkje kjent som finnenappara=( jaja that's life....
Hei.
Hvis du ser på profilen min og mitt "fiskekollektiv"( mange rister sikkert fortvilet på hodet) så er det bare fred og fordragelighet der. Har ikke opplevd at noen av mine fisker napper i andres finner.
Men det er sikkert en dårlig trøst for deg.
Lykke til
Mvh
Kai R
Postet 29.09.08 kl 22:42
Jeg kan ikke huske at kileflekkrasboraene mine nappet i finnene på hverandre den gangen jeg hadde slike (det er endel år siden, så det kan være jeg husker litt feil). Jeg ville helt klart mistenkt scalaren. Men den beste måten å finne det ut på, er å sette seg ned med en stol, massevis av tid og massevis av tålmodighet, og forsøke å se hvem som er den skyldige.
Postet 29.09.08 kl 23:57
Inaktiv bruker
Inger AnneJeg kan ikke huske at kileflekkrasboraene mine nappet i finnene på hverandre den gangen jeg hadde slike (det er endel år siden, så det kan være jeg husker litt feil). Jeg ville helt klart mistenkt scalaren. Men den beste måten å finne det ut på, er å sette seg ned med en stol, massevis av tid og massevis av tålmodighet, og forsøke å se hvem som er den skyldige.
ja har prøvd dette, men eg er ikkje heilt av den tolmodige typen så etter eit kvarter ga eg opp og fant noko anna å gjera, liker å sjå på akvarie, men ikkje så alt for lenge....
Postet 30.09.08 kl 08:06