Kampfisk+corydoras med reker og eplesnegler i en 110l?

???? Vil kampfisk spise snegler eller reker? Vil corydorasene få problemer om jeg må tilsette kalk i vannet?
Ingen tanker om dette? Har funnet ut at eplesnegler trives på en litt annen ph enn coryene for å ha det optimalt; 7 mot 6.5. Men lurer fremdeles på om kampfisk og eplesnegler vil gå bra....? Og om det finnes reker som kan være i samme karret som kampfisk uten at de blir spist opp? Coryer og reker går visst bra sammen.
Jeg ville ikke tilsatt kalk i vannet, det hever ph. Det er hensyn å ta til både fisk og snegler, og jeg synes egentlig fiskene bør prioriteres mht optimal vannverdi. Corydorasene trives vel best med ph rundt 7 eller lavere. Det gjør kampfisken også.

Kampfisk klarer ikke spise eplesneglene, men den vil ta rekeyngel om den får tak i dem.

Hvor mange eplesnegler er det snakk om, og hvor mange Corydoras?
Reker går jo strengt tatt ikke noe særlig godt med fisk generelt, da med unntak av maller.
Eplesneglene må du nesten bare prøve deg fram med, men de kan bli mobbet og hakket på av enkelte fisk, du må nesten se selv
Svar til mona:

Jeg har 8 metallpansermaller i karet, samt en kampfisk. Har bestil 9 (tror jeg det var) eplesnegler, samt noen sandsnegler. Disse blir levert først i slutten av oktober. Reker er mest en tanke... Ph er på 7.0 nå (om jeg forstår dråpetestene riktig).

Har mulighet til å flytte fiskene innen sneglene kommer, men ønsker egentlig ikke å gjøre det med mindre jeg må. Hva synes dere?
Vær også forberedt på at kampfisken omtrent kan spise seg ihjel hvis coryene skulle finne på å leke. Jeg har testet det, og makan til forspist kampfisk skal man lete lenge etter (jeg har bare sett ett eksempel som har vært verre, den gangen jeg i uvitenhet slapp ut 22 guppyyngel i et kar med en kampfisk i. Jeg visste ikke bedre den gangen. Men jeg skal love deg at kampfisken var svært fornøyd med ordningen. Trøste meg som han fråtset! Og på under et døgn var alle småttisene vekk, og kampfisken så ut som ei tønne). Forresten måtte jeg regelrett knipse han vekk fra eggene, da jeg skulle forsøke å redde dem. Han var ikke like frekk som palettene mine (som nesten forsøkte å stjele eggene direkte fra pungen til coryene), men til gjengjeld var han såpass lite sky, at han ikke stakk av når jeg kom med hånda for å plukke egg. Derfor måtte jeg dytte han unna stadig vekk, og en gang altså mer eller mindre knipse han vekk, da han forsøkte å ta eggene mens jeg holdt på med å ta dem av glasset).
Coryene mine er hakket for unge til å leke enda, tror jeg. Jeg hadde ikke tenkt på å beholde egg om det skulle komme noen da de kom fra samme kullet i butikken og jeg tenker det kan være stor risiko for at de er søsken. Men takk for advarselen

Syns dere det er for mye med 8 cory og 9 eplesnegler med tanke på at de går på bunnen? Det er også en ancistrus oppdrettsvariant i karet.
Nei, jeg synes ikke det er for mye i en 110 liter Det går helt fint med det antallet eplesnegler og Corydoras. Jeg har hatt mange flere Corydoras enn det i et tilsvarende stort kar, og de stortrives sammen med mange av sine egne. Corydoras er ingen langdistansesvømmer heller, de pusler rundt med sitt, og har ikke samme behov for å "kunne strekke ut" på lange svømmeturer som en del stimfisk har.

Bare husk at alle får mat. Eplesneglene har en tendens til å legge seg over fôrtablettene og gumle dem i seg, mens Coryene svinser rundt og prøver å komme til

may
Coryene mine er hakket for unge til å leke enda, tror jeg. Jeg hadde ikke tenkt på å beholde egg om det skulle komme noen da de kom fra samme kullet i butikken og jeg tenker det kan være stor risiko for at de er søsken. Men takk for advarselen:) Syns dere det er for mye med 8 cory og 9 eplesnegler med tanke på at de går på bunnen? Det er også en ancistrus oppdrettsvariant i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Jon Stigersand
Reklame for plussmedlemskap