- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Overta brukt akvarium
Overta brukt akvarium
Hei!
Dette er sikkert dumme spørsmål fra en (veldig) nybegynner, men:
Jeg skal overta et brukt 120l akvarium. Det medfølger noen snegler, grus, plastplanter, lys og muligens etpar fisker. Hvordan går jeg fram de neste dagene? Jeg bør muligens bytte ut (deler av) filteret? Skaffe noen planter?
Har lest om hvordan man kommer igang med et nytt akvarium, men vet ikke om jeg skal gå fram på samme måte i og med at dette akvariet er brukt, og alt er innkjørt?
Bør jeg skaffe noen algespisere (maller?) før jeg skaffer andre fisker? Har sett med skrekk og gru noen fæle grønne akvarier, fulle av alger, og ønsker for all del ikke å ha det slik! Regner med at de jeg har sett har vært forsømt...
Dette er sikkert dumme spørsmål fra en (veldig) nybegynner, men:
Jeg skal overta et brukt 120l akvarium. Det medfølger noen snegler, grus, plastplanter, lys og muligens etpar fisker. Hvordan går jeg fram de neste dagene? Jeg bør muligens bytte ut (deler av) filteret? Skaffe noen planter?
Har lest om hvordan man kommer igang med et nytt akvarium, men vet ikke om jeg skal gå fram på samme måte i og med at dette akvariet er brukt, og alt er innkjørt?
Bør jeg skaffe noen algespisere (maller?) før jeg skaffer andre fisker? Har sett med skrekk og gru noen fæle grønne akvarier, fulle av alger, og ønsker for all del ikke å ha det slik! Regner med at de jeg har sett har vært forsømt...
Postet 30.09.08 kl 09:45
Så bra at du spør...
Jeg har kjøpt mange brukte kar, og blir ikke til å stoppe med det heller...
Når jeg henter karet så sørger jeg for å ta med meg mest mulig av vannet som er i karet (noen ganger er det helt umulig).
Så er det med pumpa, den er gullverdt når den er innkjørt..
Ha ei bøtte akvarievann der du legger pumpa under frakt, og sett den i gang når du kommer hjem. ikke bytt noe på pumpa.
Hvordan pumpe er det..?
Når du kommer hjem, ha oppi det vannet du har med deg, og ha temperert vann fra kranen. Bruk Aqua Safe o.l.
Så er det å ha oppi fiskene..
Bruk heller ekte planter, mye finere og det gir oksygen.
Jeg har kjøpt mange brukte kar, og blir ikke til å stoppe med det heller...
Når jeg henter karet så sørger jeg for å ta med meg mest mulig av vannet som er i karet (noen ganger er det helt umulig).
Så er det med pumpa, den er gullverdt når den er innkjørt..
Ha ei bøtte akvarievann der du legger pumpa under frakt, og sett den i gang når du kommer hjem. ikke bytt noe på pumpa.
Hvordan pumpe er det..?
Når du kommer hjem, ha oppi det vannet du har med deg, og ha temperert vann fra kranen. Bruk Aqua Safe o.l.
Så er det å ha oppi fiskene..
Bruk heller ekte planter, mye finere og det gir oksygen.
Postet 30.09.08 kl 10:01
Endret: 30.09.08 kl 10:02
Tusen takk for svar! Setter stor pris på det, unødvendig å gjøre de samme feilene som andre allerede har gjort :-S
Skal jeg vente like lenge med å sette inn fisk, som i et nytt akvarium? Akvariet har vært i drift fram til nå, men jeg vet ikke om jeg får med noe av vannet. Akvariet er ikke stelt noe bra med på lenge...
Skal jeg vente like lenge med å sette inn fisk, som i et nytt akvarium? Akvariet har vært i drift fram til nå, men jeg vet ikke om jeg får med noe av vannet. Akvariet er ikke stelt noe bra med på lenge...
Postet 30.09.08 kl 10:15
Det som bestemmer om du kan sette inn fisk med en gang, eller om du må vente de vanlige 4 ukene, er om du klarer å holde liv i filterbakteriene.
Ute en god bakteriekultur inni filteret er det ingenting som bryter ned avfallet og hindrer at du får nitritt (giftig for fisken).
Filterbakterier begynner å dø allerede etter 15 minutter om filteret er avslått, så det spørs hvor lenge filteret må være av før du kan få satt det igang igjen i en bøtte (husk temperert vann, de kan dø om de blir utsatt for iskaldt vann).
Når jeg kjøpte brukt kar med innkjørt filter hadde jeg en bøtte klar med temperert vann hjemme. Filteret var det siste vi nappet ut da jeg hentet karet, så (rå)kjørte jeg hjem, kastet filteret i bøtta og plugget i kontakten. Der kunne det surre og gå mens jeg fikk selve akvariet fylt opp, temperert og innredet. Siden mitt ikke var skrudd av mer enn 10-15 minutter gikk det hele veldig bra, og jeg kunne sette inn fisk med en gang.
Ute en god bakteriekultur inni filteret er det ingenting som bryter ned avfallet og hindrer at du får nitritt (giftig for fisken).
Filterbakterier begynner å dø allerede etter 15 minutter om filteret er avslått, så det spørs hvor lenge filteret må være av før du kan få satt det igang igjen i en bøtte (husk temperert vann, de kan dø om de blir utsatt for iskaldt vann).
Når jeg kjøpte brukt kar med innkjørt filter hadde jeg en bøtte klar med temperert vann hjemme. Filteret var det siste vi nappet ut da jeg hentet karet, så (rå)kjørte jeg hjem, kastet filteret i bøtta og plugget i kontakten. Der kunne det surre og gå mens jeg fikk selve akvariet fylt opp, temperert og innredet. Siden mitt ikke var skrudd av mer enn 10-15 minutter gikk det hele veldig bra, og jeg kunne sette inn fisk med en gang.
Postet 30.09.08 kl 10:23
Postet 30.09.08 kl 14:30
Postet 30.09.08 kl 14:43
Hmm.. jeg synes 15 min var en noe streng grense. Ja, kanskje de begynner å dø da, men det betyr ikke at et filter er ubrukelig etter 15 min uten gjennomstrømning av vann
Nå spørs det litt hva slags filter det er, men jeg ville ikke nølt med å startet opp igjen ett filter som har stått en time eller to uten gjennomstrømning (men det må hele tiden være i temperert vann altså).
Postet 30.09.08 kl 14:47
Klart ikke. Jeg skrev "begynner å dø", ikke at alle legger seg på rygg (kan bakterier gjøre det?) etter nøyaktig 15 min 0 sek. Hehe
Men om man setter en streng grense selv, så er det kanskje enklere å følge litt ekstra med i ettertid enn om man har innstillingen "det går sikkert bra et par-tre timer" Her mener jeg da nye akvarister som sikkert har mer enn nok med å svelge unna de første info-bitene. De mer erfarne vet jo mer hva som skal til og har rett og slett litt mer trygghet i bunn.
Vet ikke hvor jeg har 15 min fra, men har lest det her inne et sted.
Men om man setter en streng grense selv, så er det kanskje enklere å følge litt ekstra med i ettertid enn om man har innstillingen "det går sikkert bra et par-tre timer" Her mener jeg da nye akvarister som sikkert har mer enn nok med å svelge unna de første info-bitene. De mer erfarne vet jo mer hva som skal til og har rett og slett litt mer trygghet i bunn.
Vet ikke hvor jeg har 15 min fra, men har lest det her inne et sted.
Postet 30.09.08 kl 14:53
Endret: 30.09.08 kl 14:55
Ja, skjønte at du mente at nedbrytningsprosessen starter/ kan starte såpass fort, men det kan fort misforståes til at filter er ubrukelig etter 15 min.. man husker ofte ett tall, ikke alltid hele sammenhengen.
("Hva var det de sa om filter? Noe om at ting døde etter 15 min ja!")
Og ja, jeg tror definitivt bakterier legger seg på rygg På geledd.
Postet 30.09.08 kl 14:59
Postet 30.09.08 kl 15:02
Postet 30.09.08 kl 15:07
Postet 30.09.08 kl 15:23
En liten ting til. Om akvariet har vært forsømt i lengre tid så kan det hende at vannverdiene i det gamle vannet er ganske forskjellige fra de du har i kranen. Da snakker jeg om ph først og fremst. Det er derfor viktig at fiskene får en langsom tilvenning til vannet du har oppi når du setter det opp på nytt, selv om de altså har gått i dette karet helt hele tiden.
Har lest flere historier der akvarister i sympati med de forsømte fiskene hos slektinger og naboer har skiftet vann uten å tenke på at gammelt vann har en tendens til å bli surt og bløtt når det har stått lenge uten å skiftes ut. Selvfølgelig til stort sjokk for fiskene som veldig brått fikk helt andre verdier enn de var vant med.
Har lest flere historier der akvarister i sympati med de forsømte fiskene hos slektinger og naboer har skiftet vann uten å tenke på at gammelt vann har en tendens til å bli surt og bløtt når det har stått lenge uten å skiftes ut. Selvfølgelig til stort sjokk for fiskene som veldig brått fikk helt andre verdier enn de var vant med.
Postet 30.09.08 kl 19:16
godt å vite alt som har vært diskutert, særlig når jeg er i ferd med å gi bort min 128 l fordi jeg har utvidet svømme/krypeplassen til mine små......
MEN, jeg lurer på en ting til. I karet jeg skal gi bort har jeg lagt et lag med bunnsubstrat. Det har vært der i ca et år og resultatet er merkbar. Jeg har lest her og der at dette ikke er så veldig ønsket direkte flytende rundt i vannet. Er det bedre å ta ut alt sammen og skylle det som er igjen etter det året det har vært i karet, eller ville dere "bare" ha vært forsiktig når dere fylte på med nytt vann??
MEN, jeg lurer på en ting til. I karet jeg skal gi bort har jeg lagt et lag med bunnsubstrat. Det har vært der i ca et år og resultatet er merkbar. Jeg har lest her og der at dette ikke er så veldig ønsket direkte flytende rundt i vannet. Er det bedre å ta ut alt sammen og skylle det som er igjen etter det året det har vært i karet, eller ville dere "bare" ha vært forsiktig når dere fylte på med nytt vann??
Postet 30.09.08 kl 19:33
Da var mitt første akvarium på plass! Bakteriene har avgått med døden, dvs pumpa var død. Så der rykker vi tilbake til start, kjøper en ny i morgen. Fikk med to fisker, to snegler, ei rot, ei plastplante, tre figurer, noen steiner og noen liter vann. Vi får se hvordan det går...
Klar for shopping i morgen! Ikke fisk, da
Klar for shopping i morgen! Ikke fisk, da
Postet 30.09.08 kl 21:30