Hvilke fisk passer sammen med reker og eplesnegler ?

Hva anbefaler dere av fisker som ikke spiser opp alle rekene og sneglene ?

Kunne tenkt meg å ha litt blanding av div fisk sammen med reker og eplesnegler.
Håper noen med erfaring på dette som kan hjelpe meg med råd og tips ?

Har lest en del råd og studert i fiskebasen\ snegler\ reker, men ender som regel opp med arter som ikke går sammen og\ eller så spiser de snegler el reker. Eller så står det lite om det.

Karet er på 120 L, med BTN bakgrunn med rot\ buske, fjell hule og skjell hule\ gjemmested.
(har lyst å på et møbelakvarie senere, må til med en del overtaling først, har plass til et som er 150 cm langt)

Fiskeartene i karet nå er rimelig kaotisk da jeg overtok karet igjen og skal endres på. (bærer preg av tilfeldig kjøp\gave og "annbefalinger" fra fiskebutikk)
Har ikke helt funnet ut hva jeg skal ta vare på og hva jeg må ta bort av de. (selge\bytte\gi bort)
Det som er i karet nå er 3 ancitrius (1 han og 2 hunn), 1 gammel\ skrøpelig norgesfisk, 1 palettkile, 2 kinesisk algespiser og 3 tigerbarber.

Begynte med å kjøpe inn en del planteavleggere (det var helt tomt fra før) Plantene har festet seg begynt å gro til ganske fint ser det ut til. Bare"grønne" planter til nå men ønsker etter vært noen som er litt mer rødfarge i.
Kjøpte også 6 eplesnegler og 5 sandsnegler.
Det er en liten start,, nå tror jeg det er tid for at jeg kan begynne se etter fisk og reker

Etter å ha tittet en del på rekene, synes jeg at kirsebærreker, krystallreker, humlereker og Neocaridina sp. er penest.
Disse er jo ganske små, så det setter nok begrensninger på fiskeartene. Men jeg liker de som har litt mer kraftig farge i seg.
Er ikke sikker på hva som er best å velge eller om en kan ha mer en en art.

Trenger litt tips og råd,, håper noen med erfaring som kan hjelpe meg ?

Ancistrus skal være safe såvidt jeg vet.

Vurderer sterkt å ha corydoras pygmea sammen med kirsebærreker, snegler og diverse små krepsdyr.
Maller og corydoras er vel det eneste som med rimelig sikkerhet kan sies å gå greit sammen med dvergreker. Hvert fall om du er ute etter å få rekeyngel også.

Til og med små stimfisk som p. gertrudae og stjernedanio (galaxy rasbora) jakter rekeyngel så det står etter. Guppy er observert spise voksne reker stykkvis og delt (ved å nappe av beina først og deretter ta munnfull etter munnfull.. *urk*).

Og fisk som er store nok til å ta voksne reker vil absolutt gjøre det.

En diger dott javamose kan gjøre at noen rekeyngel kan vokse opp selv om det skulle gå en liten stimfisk sammen med disse, men tror nok ikke du kan regne med noen eksplosiv vekst...

Ellers, som med alt, her er det forskjellige erfaringer ute og går. For noen har visse sammensetninger gått bra, andre har opplevd trøbbel. Så noen 100% fasit finnes vel ikke. Jeg har i hvert fall 3 ulike rekearter (CRS, kirsebærreke og biereke) sammen med 3 ulike arter corydoras (paleatus, weitzmani og atropersonatus) og det går problemfritt. Så forresten mange rekeyngel i den perioden jeg hadde kuhlii i karet også, så jeg tipper at det skulle gå bra også. Men dette var bare en kort periode, så jeg tar forbehold om akkurat det

Paletter og tigerbarber vil garantert gjøre rekene til et (dyrt) måltid...
Hvis du vil satse på snegler og reker så er nok det beste at ciklidene og tigerbarbene flytter ut ja. Kanskje SAE også vil ta kirsebær reker f.eks(?), de spiser mygglarver som det står etter her. Men Amanorekene får gå i fred. De er jo ganske store. I rekekaret mitt er det en liten, hissig ancistrus som irriterer seg over alle rekene og sneglene som tar fra han maten. Han må vike når de største sneglene kommer..
Hmm,, virker som det "bare"er fisk som trives på bunnen som kan gå sammen med reker og snegler stemmer det ?
Blir litt trist i det "store" karet med bare fisk i bunnen,,,

Eplesneglene og sandsneglene ser ut til å få gå i fred med de fiskene jeg har nå heldigvis. Selv om det neppe overlever egg og småsandsnegler der om det skulle komme.

Regnet nesten med at palettkilden og tigerbarbene måtte ut av karet ja,, de -gomlet- ancitrusbabyer.. så ynglen og leksparene ble raskt flyttet i et av karene til sønnen min. De 3 som er igjen har ikke lagt egg ennå og lar sneglene være i fred.
Norgesfisken spiser alt den kom over virker det som, både planter, egg og yngel. Men den er så gammel og sliten nå så jeg regner ikke med den lever så lenge. Men har ikke hjerte til å avlive den siden den ser frisk og rask ut.

Om gyppiene spiser reker, gjør kanskje platy og molly det også ?
Huff,, vil ikke ha noe av sakte "partering" av verken reker eller snegler i karet.

KN

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap