- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Bein til akvariebord
Bein til akvariebord
Jeg har en flott benkeplate som jeg har tenkt å bruke til bord for det nye akvariet mitt. Jeg sitter og lurer på å kjøpe bein til bordplaten i stål eller noe. Mener jeg så noen på OBS bygg for en tid siden, men fant ikke noe informasjon om hva de tåler av vekt. Styrke blir jo veldig viktig for meg her. Akvariet kommer sikkert på oppimot 6-700 kilo og jeg kan ikke ha bein som svikter.
Noen som har erfaringer eller tips her?
Jeg ser at Ikea sine bare tåler 60 kg, synd for det var slike jeg kunne tenkt meg.
Noen som har erfaringer eller tips her?
Jeg ser at Ikea sine bare tåler 60 kg, synd for det var slike jeg kunne tenkt meg.
Postet 30.09.08 kl 19:17
Endret: 30.09.08 kl 19:21
Postet 01.10.08 kl 00:52
Om du vil ha pene bein foreslår jeg at du reiser til nærmeste byggevare forretning eller snakker med en snekker eller lignende som kan si hva slags materiale og antallet som du skal plassere under plata de som fordeler vekten slik at det er trygt og sikkert.. Det blir jo et konstanttrykk på vektfordelingen noe som ikke er så vanskelig å få til stabilt. Veldig kjekt at akvarie på 600-700kg ikke flyttes så ofte på
ellers så kan du lage til bein av leca + sitteunderlag
Det er nå bare et forslag.
ellers så kan du lage til bein av leca + sitteunderlag
Det er nå bare et forslag.
Postet 01.10.08 kl 01:19
Grunnen til at de føttene der ikke tåler mer enn 60kg er nok fjærbelastningen og "teknologien" bak å justere høyden på føttene.
Jeg bruker de selv på kontorpulten min. Virker rimelig solide, men jeg ville ikke tatt sjansen på å balansere 700kg på de. Da ville jeg nok heller bygget meg noe av tre. Eller som mange har gjort, brukt lecastein/klosser.
Jeg bruker de selv på kontorpulten min. Virker rimelig solide, men jeg ville ikke tatt sjansen på å balansere 700kg på de. Da ville jeg nok heller bygget meg noe av tre. Eller som mange har gjort, brukt lecastein/klosser.
Postet 01.10.08 kl 01:29
Postet 01.10.08 kl 06:31
kremnilsOm du vil ha pene bein foreslår jeg at du reiser til nærmeste byggevare forretning eller snakker med en snekker eller lignende som kan si hva slags materiale og antallet som du skal plassere under plata de som fordeler vekten slik at det er trygt og sikkert.. Det blir jo et konstanttrykk på vektfordelingen noe som ikke er så vanskelig å få til stabilt. Veldig kjekt at akvarie på 600-700kg ikke flyttes så ofte på :) ellers så kan du lage til bein av leca + sitteunderlag Det er nå bare et forslag.
Bare gode ideer her! Skal svinge innom en kjøkkenforhandler tenker jeg. Leca har jeg tenkt på men jeg hadde altså litt lyst på pene blanke bein sånn i utgangspunktet.
Postet 01.10.08 kl 08:41
akvafilOg bare skru bein rett i benkeplata er nok ingen god ide. Skal mye til får å stive opp dette med tanke på den belastnigen som blir på bordet. Ville nok sovet bedre med et ordentlig skap, feks akvastabil sine.
Jeg kan da umulig være den eneste som har undret seg over hvor tilsynelatende skjøre de akvastabil aluminimuns rammebordene virker. Så hvis de kan så burde jo jeg også kunne? Jeg tenkte på 6 eller 8 bein i utgangspunktet men har ikke funnet noe ennå.
Postet 01.10.08 kl 08:44
Postet 01.10.08 kl 08:50
Postet 01.10.08 kl 08:51
Postet 01.10.08 kl 10:33
Vi bruker lekasteiner til bein så legger vi ett fint tekstil rundt f,eks en sort gardin. så setter vi på karet, ser det ut som en hel sort sokkel på karet samtidig kan du ha pumper og slikt under. ingen ser noen ting. men du må bruke ett litt tykt stoff så det er litt tyngde i det og henger av seg selv. du bruker 3 rader med leka stein to på høykant så en ligende på hver rad, da får du en perfekt høyde på det
Tror en stein koster 18 eller 20 kr
Tror en stein koster 18 eller 20 kr
Postet 01.10.08 kl 11:03
Postet 01.10.08 kl 11:57
ThinkPinkGreit med blanke bein, men tror ikke det vil bli bra resultat. Du må da i så fall få de sveist på ei metallramme med avstivere mellom bein og plate. Du sier ingen ting om hvor sterk plata er. Tåler den 700 kg? skal være bra plate for å få slik styrke. Holder ikke med hobbyplank. :)
Det er en benkeplate for kjøkken, vanlig kvalitet. Hun jeg kjøpte det hos har en tynnere plate. Jeg har også forkastet ideen om stålbein.
Postet 01.10.08 kl 11:58
Endret: 01.10.08 kl 12:07
Postet 01.10.08 kl 14:06
Postet 01.10.08 kl 20:43
Postet 02.10.08 kl 23:02
veldig viktig og ha liggende plank i bunn og stående ramme rundt på topp dette for å få mest mulig flate på guvet samtidig den sterkeste vein opp der karet skal stå. vi har ingen plate under karet det står rett på rammen, da rammen er bygget nøyaktig som karet. det er bygget i tofire.
Vi brukte ett sort stoff (gardin) og stiftet på rundt så vi fikk en meget fin sokkel, vi festet også en gardin over karet fra taket og ned til karet meg noen gamle jernstenger jeg sydde lomme til så henger den fint ned så nå ser det ut som om karet er bygget inn i en sort vegg.
Vi brukte ett sort stoff (gardin) og stiftet på rundt så vi fikk en meget fin sokkel, vi festet også en gardin over karet fra taket og ned til karet meg noen gamle jernstenger jeg sydde lomme til så henger den fint ned så nå ser det ut som om karet er bygget inn i en sort vegg.
Postet 03.10.08 kl 13:11
Jeg har studert bildene dine nøye og gjør etter beste evne en eksakt kopi Skikkelig stødig konstruksjon! De skar også alle lengdene til meg så det gikk jo greit å bare dra hjem og begynne å skru sammen. Største utgiften tror jeg faktisk er alle skruene jeg har brukt, jeg ble nødt til å kjøpe 8-pakninger i går og det ble jo latterlig dyrt i forhold til å kjøpe stort. Tror jeg betalte 40 kroner pakken
Jeg har kjøpt inn bjørkefiner som jeg på litt sikt hadde tenkt å kle inn den nedre delen med, kanskje til og med lage dører, vi får se. Armaturet som fulgte med betrakter jeg som en foreløbig løsning, jeg lurer på å snekre noe der også men ikke med en gang. Om noen skulle ville gjøre det samme så legger jeg ut handlelisten min.
En må kanskje finpusse lit på millimeteravrundingen min, da konverteringen av tommer ble litt bob-bob, men jeg kjøpte følgende i "to-fire":
4 x 1,50 m
8 x 0,45 m (disse bestemmer høyden på bordet)
5 x 0,40 m (skulle kanskje gått for 41 cm heller)
2 x 0,50 m (49,8 cm ble det vel til)
Da skal det bli nok til en ramme til 540 liters akvarium a 1,50 x 0,60 m. Jeg mener jeg betalte rundt 270 kroner for plankene.
Jeg har kjøpt inn bjørkefiner som jeg på litt sikt hadde tenkt å kle inn den nedre delen med, kanskje til og med lage dører, vi får se. Armaturet som fulgte med betrakter jeg som en foreløbig løsning, jeg lurer på å snekre noe der også men ikke med en gang. Om noen skulle ville gjøre det samme så legger jeg ut handlelisten min.
En må kanskje finpusse lit på millimeteravrundingen min, da konverteringen av tommer ble litt bob-bob, men jeg kjøpte følgende i "to-fire":
4 x 1,50 m
8 x 0,45 m (disse bestemmer høyden på bordet)
5 x 0,40 m (skulle kanskje gått for 41 cm heller)
2 x 0,50 m (49,8 cm ble det vel til)
Da skal det bli nok til en ramme til 540 liters akvarium a 1,50 x 0,60 m. Jeg mener jeg betalte rundt 270 kroner for plankene.
Postet 03.10.08 kl 16:18
Endret: 03.10.08 kl 16:32