Hvilken stimfisk?!

Jeg har et 160l kar. Det er to Fluval 4plus filtere og en 200w varmekolbe.
Målene på karet er 100x40x40cm.
Det jeg har tenkt å ha av fisk, er:
4 stk Peckoltia sp. L134
4 stk Otocinclus affinis/ Otto
1 stk Ancistrus sp. L144
1-2 Pterophyllum scalare/ Scalare (De skal være små når jeg kljøper dem, skal bare ha dem til de blir for store for karet mitt.)

Og jeg skal ha en stimfisk type, ca 10stk. Men er ikke sikker på hvilke type jeg vil ha. Så hvilken stimfisk ville dere tatt? (Jeg vil ha en som stimer
godt :-P)
Ingen av stimfiskene i akvariehobbyen stimer særlig godt når de føler seg trygge... så gå etter hvilken stimfisk du synes er finest, du.
Har hørt at rødmunntetraen stimer godt uansett om den føler seg trygg eller ikke. Det står her på AF også. Er det bare tull, eller er det sant?
Jeg aner ikke, for rødmunnstetra har jeg aldri hatt. Inntil noen andre med erfaring svarer så får vi vel stole på at de som har skrevet det i fiskebasen veit hva de snakker om

Og så får jeg endre utsagnet mitt til "nesten ingen av stimfiskene.... " osv....
Har hørt at cardinaltetra stimer godt. Når det blir sagt er det vel ment i forhold til andre akvarie-stimfisk..
Kardinaltetraene som har vært her i huset har aldri hørt at de stimer godt...

Men siden alt er relativt, så er det kanskje "godt" når alle er i samme halvpart av akvariet og svinser?
Jeg har en stim med 14 rødmunnsttetra i 110-literen. Dem stimer hele tiden. Jeg har henholdsvis kardinal og neontetra i 2 andre kar, det er faktisk sjeldent jeg ser dem stimer, kardinaltetraen er dog noe flinkere en neontetraen.

Jon
Vi har en gjeng på 12 rødmunntetra. De har ingen "skumle" samboere, men stimer likevel ganske bra. Det hender de deler seg opp i to undergrupper, men det er lite vrimling og vimsing; de svømmer stort sett i samme retning.

Rødmunnene våre er litt ømfindtlige, de blir fort stresset av endringer i vannverdier og bevegelser rundt karet. Da blekner rødfargen kraftig. De fungerer dermed litt som en slags "varsellampe". Ved vannbytter reagerer de på temperaturforskjeller i vannet og vårt nærvær når vi luker. Da blir de bleke og litt oppjagete, men kommer seg fort igjen når påkjenningen er over.

De er flotte og fredelige fisker
Jeg har 25 cardinaltetreaer i mitt 240l akvarium og de stimer ganske godt. det er alltid en eller annen som er på tur men de stimer overraskende bra. Ikke at jeg har så mye annet skummelt i akvariet heller, annet enn 3 skjørtetetraer og en sommerfuglciklide og diverse bunnfisk
Scalarene kan finne på å spise tetra'n... Kardinaltetra har jeg lest her inne (mener jeg på) at er stor nok til å ikke bli spist. Eller så kunne du jo kanskje vurdere kileflekkrasbora? De stimer flott til tider, mens noen ganger danner de sine "egne grupper" og stimer i lag med smågruppene
Hadde 5 ekstremt hissige scalarer (såppas hissige at jeg måtte dele dem og selge en del) i 240 l akvarium men de rørte aldri tetraene mine så tror det er litt hipp som happ, men som sagt hvis de er veldig små er vel oddsen større for at de blir tatt, men mine var ikke spesielt store
Liz H
Kardinaltetraene som har vært her i huset har aldri hørt at de stimer godt... :D

Du får si fra da
Rødmunnstetra er å anbefale som stimfisk. De stimer uansett om de er 5 eller 30, og dessuten er de flotte å se på. Men som andre sier så er de veldig følsomme mht vannverdier, men jeg har aldri selv opplevd å miste noen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap