Problemer med artemia-oppdrett!

Jeg har brukt en avsagd 1 1/2 L brusflaske med 5dl vann i. Brukte salt i henhold til pakningsvedlegget. Har hatt brusestein oppi vannet og har hatt en lampe som "varmer" over. Siden vi har litt bløtt vann så puttet jeg oppi litt ekstra GH-salt.

Jeg har prøvd å lage et oppsett hvor slangen skulle inn i korken, men denne slo lekk så jeg droppet det prosjektet.

Dette har stått og gått i snart 2 døgn, det er IKKENO liv. Hva i allverden gjør jeg galt da?
De gangene jeg har hatt problemer med artemiaklekking er det fordi jeg har hatt feil temperatur. Har du et termometer du kan slippe oppi og måle?

Du referer til pakningsvedlegget, hvor mye salt har du brukt, hvilket merke er det på artemiaen du bruker og hvor har du kjøpt den?

Noen ganger tar det opp til to døgn hos meg også, avhengig av temperaturen.

Hvordan sjekker du etter "liv"?
Det er ikke avskallede artemia du prøver å klekke? Disse har veldig liten til nesten ingenting klekkeprosent.
Jeg slo av lampen for et par timer siden for jeg tenkte at dette ble det ingenting av. Temperaturen NÅ er 24 grader. Så jeg vil tippe det var litt mer når lampen sto på.

Jeg har kjøpt en liten hvit boks på dyrebutikken av merket Eldorado (tror jeg), så står det Artemia - Salina på den.

Det som står på boksen er (orginalt på dansk) : utklekkingen av eggene foregår i en saltoppløsning. I en klar 3/4 liters flaske helles 1/2 L vann og 2-3 ts jodfritt salt. Etterpå tilsettes toppen 2 fulle ts artemia-egg. Viktig: sørg for god gjennomlufting og vannsirkulasjon i flasken. Det anbefales å bruke en luftesten. Den skal ligge på bunnen av flasken. Alt etter temperatur klekkes eggene iløpet av 24-28 timer. Den ideelle klekketemperaturen ligger på 25-28 grader.

Jeg sjekket etter liv ved å ta ut luftepumpen og la vannet stilne, så brukte jeg en lampe på siden for å se om det var noe bevegelse i vannet. Det var det ikke, og alt dalte stort sett bare til bunnen etterhvert.
Jeg bruker 5 dl vann, 3 teskjeer havsalt og 1/2 ts natron. Forsøkte uten natron den første gangen, da klekket ikke noe som helst. Vi har og bløtt vann her, så jeg bruker helt vanlig natron som er til baking. Det tar 24-36t før det er klekket her hos meg og jeg bruker bare ei lyspære på 15w som varme.
Kanskje jeg skal prøve med natron da Jeg tenkte at GH-salt gjorde samme nytten, men det er jo verdt et forsøk.
GH salt øker hardheten i vannet. Jeg har ikke lest noe om at bløtt vann er et problem. Derimot får du bedre resultat om PH er over 8, og her kommer natron inn i bildet. Natron øker nemlig PH (og KH) Tror nok du kan regne med å få bedre resultat om du bytter ut GH salt med natron
Ah, tusen takk for informasjonen! Da skal jeg reise til butikken for å handle litt Skal prøve på en ny runde i kveld. Skal gi tilbakemelding på natron-trikset når eggene skal ha klekket.
Har du sjekka om den har gått ut på dato? Jeg kjøpe også artemia med merket Eldorado, og det funka ikke i det hele tatt fordi den var gått ut på dato.
Det står desverre ingen dato på boksen. Funker det ikke denne gangen så tar jeg med den tilbake til butikken. Den kosta jo endel penger!
2 teskjeer med egg? Det kan kanskje tyde på at kvaliteten ikke er helt topp i utgangspunktet, og om eggene i tillegg er noen år gamle kan klekkeprosenten bli fryktelig lav.

Jeg prøvde selv forgjeves med egg fra Hobby kjøpt hos i en lokal butikk i Bergen. På tredje forsøket så jeg en eller to reker ^^

Anbefaler løsvekt fra tropefisk, de klekker meget bra her. Ca en kvart teskje i døgnet er vanligvis nok til mitt bruk. Disse er også betydelig rimeligere enn Hobby.
Takk for tips

Nå er klekkingen satt igang igjen, MED natron, så får vi se i morgen kveld eller senere om det har blitt noe utav dette.
nå har jeg vært og sjekket eggene men jeg har enda ikke sett noe liv... Ser dårlig ut dette! Men skal gi det noen timer til så får vi se...
Vel da kan jeg ihvertfall informere om at det ikke ble tegn til liv denne gangen heller, så da leverer jeg tilbake eggene.

Hvis noen andre skulle ha noen ide på hvorfor det ikke funket så gi lyd

Det var da synd...

Kan jo si hvordan jeg gjør det, siden jeg har veldig god klekkeprosent på mine egg. Det er forøvrig egg jeg har kjøpt på Tropefisk (hørt/lest mye bra om disse).

Jeg har oppi to glass lunkent vann (skulle vel være ca 4 dl det). To teskjeer jozo salt uten jod og en snau teskje natron. Lar vann, salt og natron boble en stund for å virkelig løse det opp før jeg har oppi eggene. Har en lampe som står veldig nær, tempen ligger på rundt 30 grader, og lyset står på døgnet rundt. Nå har jeg ikke fulgt med alt for nøye, men mine er i hvert fall klekt etter 24 timer.

Oppsettet er enkelt, og slik som artiklen her på AF beskriver, med avskåret 1,5 liters brusflaske og luftslangen gjennom korken (jeg borret bare et hull i korken med et bor som var hakket mindre enn luftslangen, så jeg måtte streve litt for å få den gjennom. Har ikke forseglet med silikon engang, jeg :p
Jeg lagde hull med en saks jeg, så det er ikke rart det gikk lekk, hehe. Men jeg hadde det litt travelt så jeg prøvde på den enkle måten. Men jeg gjør det jo nesten prikk likt som deg og ENDA er det ikke et tegn på liv.

Velvel, bedre lykke neste gang eller no :o) Takk for alle innspill!

Skal huske å gi beskjed hvordan de evnt nye eggene ter seg.
jeg har samme egg som deg og de har klekkt hver gang jeg har prøvd.
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Oscar Støleggen
Reklame for plussmedlemskap