Platy med bøy, svømmer dårlig.

hva feiler platyene mine? de har en bøy på kroppen og det ser ut som de sliter med å svømme, detter mye ned til bunnen, men de er oppe i vannflaten ved mating, de svømmer liksom med hele seg, i store bevegelser...de er ikke gammel for har bare hatt dem i 3 mnd. de ble slik etter å ha gått i mitt lille kar ei lita stund sammen med gullfisken.
er det noe jeg kan gjøre?
Fant dette i sykdomsartiklen:

"Endetarmsorm (Camallanus sp, m.fl). Parasitten henger ut fra tarmåpningen til smittede fisker, og er rødgrå. Vil trekke seg inn i tarmen igjen så snart fisken begynner å bevege seg. Smittede fisk er gjerne avmagret. Parasitten må ikke forsøkes fjernet med pinsett, da dette vil skade tarmen til fisken. I tilfeller med store mengder orm i tarmsystemet til fisken, vil fisken kunne få en knekk i ryggen etter hvert. Spesielt Guppy er utsatt for denne parasitten, men alle fisk kan rammes.

Har du først fått endetarmsorm i akvariet, bør du behandle all fisk. Denne parasitten smitter lett.
Parasitten innføres oftest med ny fisk, eller med for fra fiskeholdige vann\ tjern. Sank derfor levendeforet ditt i fiskeløse områder
."

Vet ikke om det er dette som forårsaker knekk i ryggen på dine, men det er vel slik at knekk på ryggen enten skyldes langvarig innavl (typisk guppy) eller sykdom. Du kan jo lese det som står i sykdomsartiklen og se selv. Kanskje noen andre har forslag også.
kan jo være dette, men har ikke sett noen orm på de, og har ikke fått nye fisk sammen med de og de andre fiskene har ingenting slikt..
bøyen på dem er ikke nedover men til siden..
Tilfeldig bekjentskap
© Academy of Science in Philadelphia
Reklame for plussmedlemskap