Syk guppyhann?

For en stund siden ble den ene guppyhunnen min syk og døde tilslutt av det som jeg antar var bukvannsott. Mens hun var syk trodde jeg først at hun skulle få yngel men slik var det altså ikke. Guppyhannen min begynte å oppføre seg rart en eller annen gang på slutten av sykdommen hennes og fortsatte etter hun var død. Jeg kjøpte da medisin av typen: TetraMedica Contralck for å forsikre meg om at ingen av de andre fiskene skulle dø av sykdommen. Det er nå 2 uker siden jeg hadde i medisinen, og guppyhannen ser ikke ut til å ha endret oppførsel. Likevel har den ikke de samme symptomene som den avdøde hunnen. Han ligger stort sett bare på bunnen, svømmer noen ganger rundt langs bunnen, men velger innimellom å komme opp når det er foringstid. Men selv de gangene han ikke gidder å svømme opp etter maten finner han mat på bunnen som han spiser, og det som kommer ned til han, så altså ikke samme symptomer som hunnen. Har vært innom tanken på at han kanskje rett og slett kan være deppa?? Håper noen vet noe! Han har en annen guppyhunn oppi hos seg nå, som han nesten ikke bryr seg om, men som nettopp har ynglet.
Depresjon er en menneskelig egenskap, som ikke bør ilegges fisk, etter min oppfatning. Hvor stort er karet ditt? Hvor lenge har det vært i drift, og hva slags filter har du?
Karet er ca 60 liter, har to filtere akkurat nå, det ene har jeg hatt oppi for å kjøre inn så det er klart til et nytt akvarium, det er et gammelt og sikkert ikke så veldig bra filter, det andre er et innvendig eheim filter som fulgte med karet. Det har vært i drift siden mai,juni uten fisk. Fisken kom en gang i juli.
Fisker blir nok ikke deppa, men de kan bli apatiske hvis de ikke har nok å gjøre.
Så vidt jeg vet bryr guppyhanner seg bare om to ting:
* Damer
* Å vise seg frem som bedre enn de andre hannene

hvis ingen av de to tingene over kan gjøres så vil den nok ikke ha så mye å gjøre, så det samme her en periode etter at jeg flyttet en guppy før de andre over i et nytt kar. Han gjemte seg bort, men så snart det kom andre hanner var han i full fart og yppa seg igjen.
Apati kommer av for lite aktivitet, og kan skje med de fleste levende vesener. Hos fisk ser man det gjerne som at de enten ligger helt stille eller bare svømmer inn i veggene.
Kanskje du kan prøve å kjøpe noen damer til ham?
OK, ja for han har jo ei oppi der og har faktisk tenkt på å kjøpe ei til, men så har d seg sånn at fiskene mine har ynglet som bare d i d siste så har nå 2 kull me black molly yngel og 2 kull med guppy yngel, så er VELDIG mange fisk oppi der. Men har kjøpt et nytt akvarium som jeg får neste uke så da får jeg fordelt alle fiskene litt og tenker jeg kjøper ihvertfall en ny guppydame da
Hadde samme problemet da jeg begynte med guppyer, det hjelper veldig dårlig å kjøpe fler damer da, blir bare mer unger av det, he he. Du får heller kjøpe noe som spiser yngel..
Å men ungene er da ikke noe problem dyrebutikken her tar i mot så d tjener jeg jo bare på
Ååja
Men tviler på at han er apatisk hvis det er en dame rundt, da er det nok mest sannsynlig noe galt med ham desverre..
kjetilv det du sier om at h¤n bare kan kjøpe inn en fisk som spiser yngel,
det er faktis ulovlig å fore med levende fisk til en annen fisk.
hmm guppyer er levendefødte ja. Det er en ganske tynn linje der mellom helt nyfødte guppyyingel og egg... men tror ikke det var det denne tråden gikk på.

lima: Har du testet vannverdiene dine? Du har jo to filter oppi, men kan fortsatt være noe galt med dem.
guttn
det er faktis ulovlig å fore med levende fisk til en annen fisk.

Nåja... Det er forskjell på å aktivt fore yngel til andre fisk, kontra å sette sammen et kar hvor endel av yngelen vil bli spist av større fisk. Passer det i munnen er det mat. I motsatt fall vil det være ulovlig å la guppy-mor føde i karet... hun spiser jo også yngelen sin.
tender
Nåja... Det er forskjell på å aktivt fore yngel til andre fisk, kontra å sette sammen et kar hvor endel av yngelen vil bli spist av større fisk.

Ja. Denne loven er beregnet på å treffe de som har for eksempel pirayaer og slipper en haug med guppyer oppi for å se dem bli spist opp.. det er en ganske så annen sak, som jeg på ingen måte liker.

Men, back on topic:
Har du sett noe endring av farge på hannen, for eksempel på finnene? Og er dette noe som bare gjelder ham eller de andre fiskene også? Hvis det er to fra samme kjøp, hvor en har dødd og den andre er veldig passiv så er det jo ikke så rart å anta at de har blitt smittet av det samme.. da vil det være best å ta ham ut nå for å hindre at han smitter de andre fiskene.
Ja, jeg sjekka ihvertfall nitritten for litt siden og den var helt fin. Er d nødvendig å måle PH også? Noe annet?

Kan ikke si at jeg ser noen rare farger på noen av dem... Guppyen har jo mye farger, vanskelig å si om noen av dem er annerledes enn før...

Alle de tre guppyene var fra samme kjøp, men har vanskelig for å tro at han er smitta av d samme som hun døde av for 2-3 uker siden, da skulle han jo vært mye verre nå vil jeg tro.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap