Liker du hodeskaller osv i akvariene dine?

Selv så liker jeg best akvarier som er naturlige , masse grønne planter, pene steiner, spesielle steiner og røtter og vakre fisker. Skattekister, hodeskaller eller lignende kommer aldri opp i mine akvarium. jeg vil ha en fredfull oase å hvile øynene på, ro i sjelen og glade fisker.

Hvordan liker du akvariene innredet? hodeskaller og dilldall, minimalt innhold, masse grønt, lite grønt, steiner og huler, eller litt av alt, eller kanskje noe helt annet??
Jeg har aldri hatt slott, hodeskaller, glinsende glass-stener eller flerfarget grus, skattekister eller lignende plastdingser i mine akvarier, og kommer aldri til å få det heller.

Jeg bruker kun naturlige materialer i innredningen av mine kar; røtter, sand, planter. I det naturlige er det mer enn nok skjønnhet i
Tja.... det hele kommer vel an på hva man vektlegger i karene sine. Jeg vil påstå at ingen av mine kar tåler dagens lys, i form av å være vakre eller dekorative. Derimot så prøver jeg å legge forholdene så godt til rette for mine fiskers behov. Og gjenstander som slott,kanoner, etc er faktisk flotte gjemmesteder for sky fisk. (i mitt tilfelle Botia). Det hele blir egentlig en smakssak, og smaken er som kjent lik baken

Ang hodeskaller så passer de ypperlig i sønnens pirat-kar...he-he...
Jeg har ikke noe imot unaturlige dekorasjoner i kar, men da må det gjøres skikkelig og se pent ut.

Men stort sett foretrekker jeg et litt vilt utseende med massevis av forvokste planter. Fiskene liker det også..
I mine egne kar holder jeg det naturlig, kunne ikke funnet å å dekorert sturkaret med noe plast jalla etc.
Men på gutterommet til sønnen min derimot skal vi sette inn et kar med et sunket skipsvrak. Her passer det godt inn, litt sånn pirates

Når jeg glor på andres akvarier, så er det de gjennomførte naturlige oppsettene jeg blir imponert av.
Er det så innmari viktig alltid hva alle andre synes?
For meg er det ikke viktig hva andre synes om mitt akvariet "innredningsmessig" sett. Men det er likevel artig å høre andres tanker om hvorfor de velger som de gjør i sitt/sine akvarier. Og la meg si, det er flott at vi har ulike syn og dermed ulike kar.

Mitt utgangspunkt er et akvarie mest mulig "naturlig" innredet. Det vil si, minst mulig av dekorasjoner som i mine øyne ikke hører hjemme i miljøet jeg skaper. Men har "ting" som i mine øyne betraktes som kunstig noen misjon i akvariet, så ok.
I min 720 liter står en ubåt. Min manns ønske. Hans lille ønske måtte jeg oppfylle, resten er opp til meg.
To ganske anonyme keramikk krukker. Mine SAE liker å gjemme seg her så de ble aldri fjernet etetr at jeg gikk over til linjen naturlig miljø.

mvh
Da jeg sa til typen en dag at jeg likte et 'naturlig utseende' i karene, kommenterte han at 'du burde kanskje hive oppi noen gamle handlevogner, flasker og plastposer da'.

Mvjnz
Da jeg sa til typen en dag at jeg likte et 'naturlig utseende' i karene, kommenterte han at 'du burde kanskje hive oppi noen gamle handlevogner, flasker og plastposer da'. :D


Nice one

Skal jeg ha en biotop lik nitelva her i lillestrøm, så er handlevogner, barnevogner, sykler osv en selvfølge. hehe..
Personlig synes jeg masse steinformasjoner og gråe farger, lite til ingen planter kombinert med fargerik fisk er fint Dette kan jeg ikke ha pga vekten desverre, men ønsker og innrede et slikt kar en gang, da med maller
Hvis man skal ha snegler/reker så liker jeg mange røtter som danner bruer, naturlig huler og gir adgang til det meste av akvariet kombinert med høye planter i bakgrunnen og små, litt store i forgrunnen og en mose av noe slag innimellom røttene. Dette er snop for mine øyne ^^

Men hvis noen har innredet et kar skikkelig fint med f.eks. en hodeskalle kan jeg ikke unngå å synes at det er fint. Personlig liker jeg mange av disse kunstige tingene, men p.g.a. dårlig erfaring med skarpe kanter så tørr jeg egentlig ikke ha flere slike ting :/
Dagfinn Lunde
Er det så innmari viktig alltid hva alle andre synes?


Nei, det er faktisk uten betydning Man setter jo opp et akvarium for sin egen (og evt familiens) del, og man dekorerer det etter hva man selv synes er fint

Smak kan ikke diskuteres.
mona o
[QUOTE=Dagfinn Lunde]Er det så innmari viktig alltid hva alle andre synes?


Nei, det er faktisk uten betydning Man setter jo opp et akvarium for sin egen (og evt familiens) del, og man dekorerer det etter hva man selv synes er fint

Smak kan ikke diskuteres.


Enig!

Jovisst kan smak diskuteres, men verre å enes om det

Dagfinn Lunde
Er det så innmari viktig alltid hva alle andre synes?


Selvsagt ikke, men det er da lov å spørre.

Selv liker jeg ikke "juggel" i akvarier, men så lenge det ikke er giftig eller gir feile vannverdier, må folk få putte oppi det de selv vil.
min menig er at de skal være så bitopriktige som mulige, slik at vi kan se fisken i sitt naturlige rike, vi prøver vertfall og skape ett akvarie som ligger innenfor der fiskene kommer fra, men smak og behag, jeg mener at vist vi skal kalle det en biotop så skal det også ligne på stede fisken kommer i fra, bruke samme type planter som finnes på lokasjonen osv

Det er min mening om en bitop, Så kommer f.eks barne kar da synes jeg det er rett med litt stæsj oppi, det er jo tross alt deres kar, så alt til sin bruk og øye som ser, men skal vi kalle det biotop så synes jeg det skal være bitop riktig dvs, tilnærmet slik det er der fisken kommer fra,
Hva man putter oppi er smak, hvordan man plasserer det er design. Første er variabelt det siste er fast

Jeg synes det er givende å ha et kar med litt å utforske. Morsomt når man har fiskene oppi nyinnreda kar og de svømmer rundt og utforsker og titter. Ellers er det mest mulig naturlig, utenom bakgrunnen da.
Eg liker best plante- eller moseakvarier. Eg synes, det er viktig, at akvariet holder stil. En hodeskalle inn i ett kar med store fine planter ville eg mest sannsynlig vurdere som en stilbrudd.

Men, en hodeskall i midten av ett kar med svart bunn, masse mørke røter og en moseart og masse løv som henger seg trist over hele innredningen. Dette kan være spennende. Kunne godt tenke meg en gjeng Gule Reker som de eneste "overlevende", ähem beboere, altså. Trasigt men ganske stilig også.

Depresjonsfaren er selvfølgelig stor, hvis man stirrer for masse i karet

Navnet på sånt kar kunne være "Sluttetiden" eller "Apokalypse".

Tror at en ide har rammet mitt lille hode nå.
Vet noen kor eg kan bestille en skikkelig "naturlig" utseende hodeskalle? Da blir det seriøse greier!

Kanskje noe små skiferstein som stikker opp fra bunnen (som gravstein) kunne også passe...
[QUOTE=Michael Niesar]
Tror at en ide har rammet mitt lille hode nå.
Vet noen kor eg kan bestille en skikkelig "naturlig" utseende hodeskalle? Da blir det seriøse greier!QUOTE]

Så noen skikkelig fine hos Tropehagen for en måned siden, men de forsvant fort, og det kan hende det bare var her i byen de hadde dem. Det går jo også an å ta en som ikke er så fin også male/få noen til å male den slik at den ser litt mer ekte ut.

Leste om noen som hadde/ hadde sett et pirayakar med ekte knokler fra kyr (hvis jeg ikke husker feil).

Superkult!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap