Brune prikker/felt?

Jeg har fått brune prikker og enkelte felt på akvarieglasset. Ser det er litt på plantene også- er det alger?
Hva skal jeg gjøre for å få det bort? Har en flaske med noe algedrepe- middel som vistnok skulle være uunnværelig (fra butikken sin side), kan jeg ha oppi dette i gitt mengde?

Jeg har ikke luftpumpe men kan få til stor lufttillførsel med filterpumpa...

Ikke bruk noen form for algedrepende kjemikalier. Det er altfor mange som har opplevd leie bivirkninger av den slags. De gjør ofte mer skade enn nytte.

Det at du har fått brunalger i akvariet, gjør at jeg gjetter på at akvariet ditt er ganske nyoppsatt? Stemmer det? Det er nemlig "sikkert som banken"; i nyoppsatte akvarier får man brunalger i en periode under innkjøringen. Det er ingen fare, det er bare en periode, og de vil forsvinne av seg selv etter noen uker. Det er derfor absolutt ikke nødvendig å begynne og gamble med kjemikalier for noe som er naturlig og vil forsvinne av seg selv.

Har du fisk i akvariet enda? Ancistrus (sugemalle, algeeter) er veldig glade i brunalger og rensker opp på rekordtid. Men det er ikke lurt å sette inn fisk for tidlig, så det er viktig at du lar akvariefilteret kjøres inn først.

Brunalger kan også komme i etablerte akvarier, men da gjerne i små mengder og alltid steder der lyset er dårlig (f.eks. et bortgjemt litt mørkt hjørne på et sideglass e.l.).
Har hatt 4 uker innkjøring av filter og har hatt fisk i karet i ca 3-4 uker nå. Så karet har vært i drift i bortimot 8 uker- skal jeg bare se d an videre uten å gjøre noe. Kan jeg bruke magnet på glasset for å fjerne de som er på glasset?
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap