Tynn platy med hinne

Har en del platyer i karet på 85 liter, alle er friske og raske, bortsett fra én. Har hatt den siden mars, begynte da med 7-8 platyer som siden er blitt til ganske mange fler... (den lokale dyrebutikken tar imot halvstore yngel, så det er ikke overbefisket).
Det startet med at den syke platyen fikk litt frynsete finner. Ikke mye, men de virket litt kortere enn normalt. Etterhvert begynte den å oppføre seg annerledes, svømte litt "vrikkete" og virket tammere enn normalt, samt at andre fisker begynte å nappe mot den. Den er også blitt tynnere, men såvidt jeg har sett, spiser den. Nå virker det som om det er kommet en liten hinne på den ene siden av hodet, og det ene øyet virker matt. Hinnen er litt melkeaktig, men er ikke veldig tydelig. Noen forslag til hva dette kan være, og evt. behandling? Kan også nevne at denne platyen nok har bidratt kraftig til å øke bestanden av platyer i karet, det er en hunn.
Holder vannverdiene så stabile jeg kan med regelmessige vannskift.
Nå ser jeg at finnen på den siden hvor hinnen i øyeområdet er (ser fortsatt godt øyet, altså, hinnen er bare såvidt synlig) ligger inntil kroppen, mens fisken bruker finnen på den andre siden normalt.
Og ang. halefinnen, det ser ut som om den nærmest har vokst ut igjen siden den var en del kortere.
Hm... Nå bruker den finnen som bare det.

Og - jeg målte nettopp nitrittverdier, og det var nitritt, mer enn jeg noen gang har hatt. For ca. 10 dager siden var det ingenting, kommer det opp i såpass høye verdier så fort? Har skiftet ut ca. 60% vann nå, reiser bort til søndag, men får skifte ytterligere da. Kanskje det gjør susen også for den syke fisken? Den virker forresten kvikkere i dag enn i går.
Den lever fortsatt, og virker absolutt ikke sykere.

Er det virkelig ingen som har noen som helst formening?
vitaminmangel kanskje, kjøp vitamintilskudd og se om det blir bedre...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap