Biltema sand. tips?

Hei! har nå fått med megat biltema sanden er til salgs igjen og har litt lyst på denne, men jeg har hørt at det finnes forskjellige grader av hvor fin (tynn) den er! Trenger litt tips om hvliken jeg da skal handle. Har hørt prat om at for fin sand ligger for "hardt" på bunnen?
Du tar den groveste av dem. Dener vel på ca 0.8-1.2 tror jeg. Men vis du spør etter den så sier du bare den grove og de finner den. Du må og ha sandsnegler/varmekabler i bunn for at det skal bli luftig nok.

Lykke til med kjøpet, og sand er så mye nydeligere en grus.
Husker ikke kornstørrelsen, men den er finere enn 0,8 - 1,2. Jeg har rådasand i den kornstørrelsen og den er synbart grovere.

all biltemasand er så fin at det er nesten en skam å omtale den med størst kornstørrelse for "grov" hehe. Spør du vil de som jobber der sikkert vite hvilken som er grovest. Ellers står det på sekken, så har de begge typene ser du hvilken som er grovest med en gang.

Jeg har kun den groveste typen, og vet ikke hvordan den fineste er å bruke...
Vist det er den samme sanden som det har vært snakk om skal komme tilbake nå heter den "Biltema blåsesand 0,2-1,0mm Art. 17-5427"

Det er den groveste sanden.
Da relanserer de den groveste typen i hvertfall. Det er jo bra.

Søkte kjapt i forumet og fikk fram denne tråden, hvor Frank Angell skriver i post #2 at de to kornstørrelsene biltema hadde var 0,1 - 0,7 og 0,2 - 1 mm. Det er vel den groveste som alltid har blitt anbefalt
Inaktiv bruker
jeg bruker den fineste i 160 litteren min.men jrg har sansnegler i masevis i det akvariumet å. =
Okay takk for kjappe svar! Dere skjønner at 200 literen min bli for kjip! Derfor skal jeg ha sand i stedet for grus, noen corydoras skal inn (mest sannsynlig svartrygg eller sterbai), sandsnegler, eplesnegler og jeg har mange planer! .

Men forresten i 180 literen. Der har jeg rådasand, 0,8-1.2. Trenger jeg sandsnegler der? Skal nettop til å kjøpe sandsnegler og hvor mange trengs til en 200 liter? Jeg regner med at 50-100 holder i starten siden de formerer seg som f..n?
EivindG
Du tar den groveste av dem. Dener vel på ca 0.8-1.2 tror jeg. Men vis du spør etter den så sier du bare den grove og de finner den. Du må og ha sandsnegler/varmekabler i bunn for at det skal bli luftig nok. Lykke til med kjøpet, og sand er så mye nydeligere en grus.

Spørsmål fra en uvitende "sand-nybegynner" : oops, man ha varmekabler ??? Har akkurat kjøpt nytt akvarium som jeg har fyllt med den groveste sanden. Kommer fiskene til å stryke med hvis jeg ikke anskaffer kabler ?
Nei, du må ikke ha varmekabler. Men en varmekolbe er kjekt å ha slik at vannet holder riktig og jevn temperatur.

Varmekabler blir brukt for plantenes skyld, men er ikke en nødvendighet selv om du skal ha planter.
Elin Berg Vetrhus
Spørsmål fra en uvitende "sand-nybegynner" : oops, [I]må[/I] man ha varmekabler ??? Har akkurat kjøpt nytt akvarium som jeg har fyllt med den groveste sanden. Kommer fiskene til å stryke med hvis jeg ikke anskaffer kabler ?

Som det er skrevet trenger man ikke varmekabler for at fisk skal overleve nei..
Men det diskuteres i det vide og det brede og det er viktig og enten ha VK eller sandsnegler pga disse "gass-lommene" som kan dannes under sanden vist den ligger stille konstant..
Akva-Math
Okay takk for kjappe svar! Dere skjønner at 200 literen min bli for kjip! Derfor skal jeg ha sand i stedet for grus, noen corydoras skal inn (mest sannsynlig svartrygg eller sterbai), sandsnegler, eplesnegler og jeg har mange planer! :). Men forresten i 180 literen. Der har jeg rådasand, 0,8-1.2. Trenger jeg sandsnegler der? Skal nettop til å kjøpe sandsnegler og hvor mange trengs til en 200 liter? Jeg regner med at 50-100 holder i starten siden de formerer seg som f..n?

Du klarer deg med 4 til å begynne med. Det gjorde ihvertfall jeg. og det tok ikke lang tid før det var mange.
NorthHawk
Som det er skrevet trenger man ikke varmekabler for at fisk skal overleve nei.. Men det diskuteres i det vide og det brede og det er viktig og enten ha VK eller sandsnegler pga disse "gass-lommene" som kan dannes under sanden vist den ligger stille konstant..

Gasslommer er oppskrytt.. Har man fisker som roter lit rundt i sanden, så er man iallefall sikret.
Ellers så kan man rote litt neddi bunnen med en hov eller slamsuger når man bytter vann.
bare av ren nysgjerrighet : hvis man ikke hadde hatt snegler/fisk som rotet i sanden, hva ville da ha skjedd hvis slike lommer ble dannet ? Ville det til slutt "gått hull på de" & at gassen da hadde gjort vannet skadelig for fiskene ?
Det kommer nok an på mengden avfall i bunnlaget. Med moderat befiskning og moderat fóring, så hadde ikke jeg problemer etter at jeg tok bort gravende fisk. Gasslommene stiger til overflaten når de blir store nok.
Noen gang kjent den kjipe lukta som henger i luften mange plasser der det er myr?
Samme gassen
Inaktiv bruker
det er vel bare en type Biltemablåsesand å få tak i nå, det er den fineste, på 0,1-0,7mm. artnr 17-541. ihvertfall ifølge nettsida til biltema. De hadde kun en type på biltema i Skien.
kipt. det er jo den groveste som er best. den andre bli rså hard at banjomallene har problemer å grave seg ned
på Hamar finnes begge to typene 0,1-0,7 og 0,2-1 mm..
Inaktiv bruker
Akva-Math
på Hamar finnes begge to typene 0,1-0,7 og 0,2-1 mm..

Da er du heldig Tror nesten jeg må reise opp dit hvis jeg skal ha grovere sand. Rart at de ikke opplyser om det på nettsiden. Når Biltetema hamar har den "grove" på så burde den ligget på Biltema sin nettside også.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap