Hjelp trengs til omrokking av akvariene mine

Har nå fått meg noen nye kar. Og skal prøve å få satt sammen de som passer sammen hver for seg. 420Liter`n er det nå Discuser i. Er der de skal være. Men hva kan jeg da ha av de fiskene jeg har sammen med dem igjen? Og likeså i de andre karene.

Slik ser det ut pr. nå men er enda en del omrokkinger som må til tenker jeg, derfor ber jeg dere nå om hjelp til å sette disse fiskene sammen i rette karet liksom. Venter på et 100L også, men er ikke kommet enda. Så jeg må vel bare gjøre så godt det lar seg gjøre frem til da Har også eplesnegler. Hvor mener dere disse passer best?

Her er 420L:

2 stk Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia
1 stk Flekket pansermalle Corydoras paleatus
1 stk Pleco Hypostomus plecostomus
3 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
5 stk Neontetra Paracheirodon innesi
2 stk Scalare Pterophyllum scalare
3 stk Diskus Symphysodon aequifasciatus

Her er 72 L:

1 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
2 stk Thomasiciklide Anomalochromis thomasi
2 stk Nøkkelhullciklide Cleithracara maronii
2 stk Stor smykketetra Nannostomus trifasciatus
5 stk Praktbarbe Puntius conchonius

Her er 60L:

2 stk Kakadueciklide Apistogramma cacatuoides
4 stk Sebrafisk Danio rerio
2 stk Flammetetra Hyphessobrycon flammeus
5 stk Guppy Poecilia reticulata
2 stk Molly, Black Molly Poecilia sphenops
3 stk Sverddrager Xiphophorus hellerii

Her er 22 L:

2 stk Guppy Poecilia reticulata
6 stk Cherrybarbe, Titteyabarbe Puntius titteya

Håper noen er snill å hjelper meg litt.
i 22literen er det ihvertfall for mange fisk=) Søk litt i fiskebasen og finn ut de forskjellige kravene til hver enkelt art.
Søk opp alle i fiskebasen og noter temperatur og krav til PH. Så kan du begynne å sortere og se hva som bør være sammen. Så kan jo også minstekravet i antall liter være med å styre litt også.

Du bør jo også samle alle corydorasene i et kar. De liker seg jo best i en gruppe, ingen vits å ha en i hvert kar når de vil være gladere sammen

Det ser vel egentlig ut som du har 5 cocktailer og prøver å blande 5 nye Synes det er altfor mange typer fisk her, og du har bla. tetraarter men veldig få av hver. Jeg ville ikke funnet på å hatt mindre av 10 av noen tetra art, de blir fort pirkne på andre fisker da.

Den 72 literen så også temmelig fullstappa ut, jeg ville kanskje prioritert å spredd ut et ciklide par og litt annet fra den. Men for å være helt ærlig synes jeg det var for mye overalt

Foreslår du sorterer litt i hovedfisk og hva som passer sammen basert på vannkvalitet. størrelseskrav og område de kommer fra. Det er vel det nærmeste du kommer harmoni med minst arbeid. Jeg ville ikke hatt to ciklidetyper i et kar under 200 blant annet.
har du en cory i hvert kar? de vil sikkert trives myyye bedre sammen, og kanskje noen til av samme sort, da de lever i flokk ... ehh stim kalles det vel med fisk hehe
cara79
har du en cory i hvert kar? de vil sikkert trives myyye bedre sammen, og kanskje noen til av samme sort, da de lever i flokk ... ehh stim kalles det vel med fisk hehe
Ok da gjør jeg det...
biXen
Det ser vel egentlig ut som du har 5 cocktailer og prøver å blande 5 nye :) Synes det er altfor mange typer fisk her, og du har bla. tetraarter men veldig få av hver. Jeg ville ikke funnet på å hatt mindre av 10 av noen tetra art, de blir fort pirkne på andre fisker da. Den 72 literen så også temmelig fullstappa ut, jeg ville kanskje prioritert å spredd ut et ciklide par og litt annet fra den. Men for å være helt ærlig synes jeg det var for mye overalt :D Foreslår du sorterer litt i hovedfisk og hva som passer sammen basert på vannkvalitet. størrelseskrav og område de kommer fra. Det er vel det nærmeste du kommer harmoni med minst arbeid. Jeg ville ikke hatt to ciklidetyper i et kar under 200 blant annet.
Jeg vet det hele er litt rotete, mange arter og få av hver stimfisk. men det er fordi alle kara ikke var/er på plass, så har ikke villet kjøpt for mange liksom(joda dere syns sikkert det er masse allerede). Er enda et par tre kar i vente bl.a et 100L så nå prøver jeg liksom å få ting på rett kjøl her. Har lest litt om hver fisk, men føler liksom jeg ikke får med meg alt det står så mye liksom(dysleksi). Så jeg hadde satt pris på littegranne hjelp bare. Om dere kunne tatt utgangspungt i de fiskene jeg har, og satt dem sammen slik dere mener er best? Det hadde jeg satt UTROLIG stor pris på.
Ojojoj, for en fiskesuppe, eller 5 stk da...

Veldig mye å ta tak i egentlig, så foreslår, som andre her at du setter deg ned i ro og mak og ser på de forskjellige fiskene du har. Noter ned antall liter de trenger, PH, temp, og ikke minst om de er stimfisk eller ikke og størrelse!

1; Er scalarene store? Om det er litt størrelse på de/at det er et par går det greit med to alene. Men til de har "paret" seg ut trives de best i gruppe på ca 5-7 stk.
Scalarene og discusene går vel bra sammen, men jeg er ikke noen stor discus-ekspert så les deg fram!
2; Pansermalle er "det gamle" navnet på Corydoras, og du har de stakkarene spredd utover alle karene dine! Disse trives i grupper på min. 5 stykker, så du bør sette disse sammen med engang! Merk deg også at disse skal ha sand! Har du grus så ødelegger dette bartene dems!

3; 22 literen din er overfylt, til randen... Når du får 100 literen bør vel alle fiskene du har der, gå over i den(100l).
22 l og den størrelsen der egner seg best til noen få, små yngler, eller aller helst en liten reke-art event. eplesnegler(andre snegler)

4; guppyer er også stimfisk, da helst ca 1 hann på 3 damer, ca tall da Husk også på at disse yngler som bare fy! Selg unna/gi unna til privatpersoner og dyrebutikk etterhvert, og bytt ut for å unngå innavl.

5; kuhlii-ålene dine er også stimfisk, og trives best i gruppe på minium 5 stykker. Dette er jo selvsagt varierende fa gruppe til gruppe, men generellt sett blir de tryggere og er mer framme når de er flere ilag, og har nok av gjemmeplasser.

6; mollyene og sverddragerne yngler også som bare fy, og trives og bedre flere sammen. Da noe lign. som 1 hann på 3 hunner.

7; ser og en del tetraer og cikllider av forskj. slag, disse bør du helt klart lese mer om! Etter min mening bør ikke f.eks neon tetra gå i en mindre stim enn 9-10 stk.

Dette var nå en begynnelse, du har litt jobb foran deg! Og håper du i framtiden tenker deg bedre om og planlegger bedre, dette har både du og fiskene dine mye bedre av!

Edit; du har skrevet et innlegg mens jeg har hold tpå med mitt

Sett ihvertfall coryene sammen. Du kan sikkert med fordel også kvitte deg med noe fisk, f,eks noen ciklider og tetraer, disse tar til dels mye plass og trives bedre med flere av sin art. Jeg ville ihvertfall gjort det

Å kjøpe noen fisker nå og da er ingen god ide, da er det mye bedre å vente til du har karet på plass! Jeg synes planleggingen er halve moroa jeg da! Også er jeg sikker på at fiskene jeg får trives sammen, jeg har rett antall fisk og dermed slipper slike supper som det du har nå.. Som til slutt bare går utover fiskene uansett!
Tilfeldig bekjentskap
© Patrik Edfors
Reklame for plussmedlemskap