- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Avlegger av echinodorus bleheri
Avlegger av echinodorus bleheri
Hei, jeg har en Echinodorus bleheri som ser slik ut.
Dere ser den lange stilken med den lille Echinodorus'n på?
Hvordan skal jeg knipe den av og plante den? Han jeg kjøpte den av på butikken sa at jeg kunne knipe de av og plante den for og få en ny Echinodorus. Han sa også noe om at jeg kunne finne beskrivelsen av denne planten og hvordan man steller den på Tropica.dk, jeg har letet rundt på den planten men finner ikke hvor det står hvordan man planter/kniper avlegger av denne.
Noen som kan hjelpe meg?
Mvh Tom
Dere ser den lange stilken med den lille Echinodorus'n på?
Hvordan skal jeg knipe den av og plante den? Han jeg kjøpte den av på butikken sa at jeg kunne knipe de av og plante den for og få en ny Echinodorus. Han sa også noe om at jeg kunne finne beskrivelsen av denne planten og hvordan man steller den på Tropica.dk, jeg har letet rundt på den planten men finner ikke hvor det står hvordan man planter/kniper avlegger av denne.
Noen som kan hjelpe meg?
Mvh Tom
Postet 04.10.08 kl 19:36
Postet 04.10.08 kl 19:40
Som ElinH sier, bare å klippe av stengelen, og stikke den lille planten i grusen.
Du kan plante den når den lille har noen grønne blader, og du ser antydning til knopper under. De knoppene, er starten på rotdannelse, og de vil fortsette å danne røtter enten de sitter fast på morplanten, eller klippes løs og plantes.
Egentlig en hardfør plante dette, bare den får næring nok.
Du kan plante den når den lille har noen grønne blader, og du ser antydning til knopper under. De knoppene, er starten på rotdannelse, og de vil fortsette å danne røtter enten de sitter fast på morplanten, eller klippes løs og plantes.
Egentlig en hardfør plante dette, bare den får næring nok.
Postet 04.10.08 kl 20:00
Takk til begge svarerne
Nå er jeg en sånn typisk "tesje-person" jeg da :S Mente dere at det bare er og klippe av hele den lange stengelen eller bare den lille knoppen? (Når den da har dannet røtter). Vet ikke om dere ser det, men det stengelen fortsetter til over vannet, og helt øverst har det kommet et par grønne blader til.
Nå er jeg en sånn typisk "tesje-person" jeg da :S Mente dere at det bare er og klippe av hele den lange stengelen eller bare den lille knoppen? (Når den da har dannet røtter). Vet ikke om dere ser det, men det stengelen fortsetter til over vannet, og helt øverst har det kommet et par grønne blader til.
Postet 04.10.08 kl 20:13
Endret: 04.10.08 kl 20:14
Postet 04.10.08 kl 20:26
Postet 04.10.08 kl 20:26
Postet 04.10.08 kl 20:38
Jeg lot den utløperen stå i fred en gang, tenkte jeg skulle se hvor mange småplanter som moderplanten kunne produsere på en sånn utløper. Da det kom opp i 12 stykker, hadde den kveilet seg rundt i hele akvariet og flere av "avleggerne" var så store at akvariet ble helt stappa av dem Det var ikke plass til mer, rett og slett. Så da tok jeg og kappet "navlestrengen" til moderplanten (helt nede ved roten), og med den lange "plante-remsen" jeg satt med da, klippet jeg så opp i deler slik at jeg fikk bort selve navlestrengen fra alle småplantene. Småplantene fordelte jeg rundt i andre kar og plantet der. En kule med plantegjødning til hver ble stappet ned i sanden som "start-matpakke" mens de slår rot
Postet 04.10.08 kl 23:13
Endret: 04.10.08 kl 23:23
Postet 05.10.08 kl 01:09