Vet det kan være et dumt spørsmål...

Når jeg skal kjøpe et nytt akvarium i butikken, så... så kan det vel være enkelte spørsmål det er lurt å stille selgeren?

som...ja...eh...

Der ser dere! Jeg kommer ikke på noe å si...

Kanskje noen andre har noen spørsmål som kan være lurt å stille?

Takker for alle mulige slags tips eller svar! =)

Filter og lys!!!

Selve akvariet betyr veldig lite egentlig (bortsett fra størrelsen da). Det viktigste er hvilket filter som følger med\du velger. Utvendige med stor filteroverflate er best.
Lys! Skal du ha mange planter betyr dette mye, så du må ha klart for deg hvilke fisk\planter du skal satse på.
Var jeg deg ville jeg ha funnet ut hva du har lyst å holde i karet, og når du vet det ville jeg ha lest mye om det.

Min er faring er at i butikkene er det dessverre mange som bare er ute etter å selge. De driter i om fiskene vil trives hos deg så lenge de tjener penger.

Spør å grav på akvaforum heller! her får du gode svar
Ja, jeg tengte å ha en stor rot i midten og planter.

Har tengt å prøve Eleocharis acicularis, Vanlig Skruvallisneria og Lotus.

Funker dette fint hvis man skal kjøpe juwel?

Og hva er forskjellen mellem Rio og Rekord?
Jeg har lyst å holde:

- Neontetra
- Boliviansk sommerfuglciklide eller kakadueciklide
- Corydoras
- Guppy

og egentlig alle fiskene jeg har i 90 liter'n

Nå er jeg en nybegynner selv, og har de siste 2 månedene lest utrolig mange artikler/innlegg etc for å finne ut selv de enkleste ting. Nå fikk jeg også utrolig mye hjelp av butikken(e) (Jan Holt i oslo) og Ramses Zoo (Jan) i drøbak.

Mine tips er å finne ut hva slags fisk du ønsker. Deretter finne ut hva slags forhold disse trives i, og om alle fiskene passer sammen.

Når dette er klart, har du egentlig bestemt størrelsen på akavariet (ihvertfall minimum av hva du bør ha).

Litt avhengig av hva slags kar du ender opp med, må du finne ut hva slags filter du satser på. Her er det utrolig mange poster og artikler om de forskjellige, og om du planlegger dette litt er det MYE penger å spare på å bestille dette på nett kontra butikk (Gjelder det meste av utstyr, problemet er ofte at noen ganger bare MÅ du ha det med den gang). Feks en Fluval FX5 har jeg sett forskjeller på over 1000 kroner (Ett sted 1999, ett annet 2999).

En annen ting jeg brukt litt tid på selv, er å finne den optimale plasseringen av karet hjemme (Selskapskar i stuen). Sørg for at det ikke får direkte sollys, samt at det samtidig skal være mulig å tømme/fylle (Høyde i forhold til sluk). Karet er vanskelig å flytte etter at vannet er kommet i

Dersom man går for røtter, HUSK å skylle disse og skrubbe før man putter de oppi karet (jeg gjorde ikke dette og det ble mye ektra farge og grums som jeg kunne unngått).

Dersom man ønsker en 3d bakgrunn (eller en annen type bakgrunn), er det også lurt å sette på denne FØR man fyller i vann

Men det viktigste jeg har erfart, er at de aller aller fleste spørsmål man skulle ha, er lagt inn her og besvart i ett eller annet innlegg eller artikkel. Bruk søkefunksjonen, og du finner ett vell av informasjon. Har ihvertfall gjort hverdagen min mye enklere mht akvariehold.
Jeg vil ha akvariet på rommet mitt. Jeg skal bytte det nye med 90 liter'n

Jeg har lyst til å kjøpe 125 - 180 liter juwel akvarie.

Hvordan er det med lys og filter i juwel?

(w T8 lysrør?)

Funker det fint sammen med de fiskene jeg har nevnt tidligere?

Fiskene bryr seg ikke så mye om hvilket lys du har, det er det plantene som bryr seg om.

Det finnes mange vakre planter som klarer seg greit med det t 8 lyset som juvel har i sine kar(juvel har lystopper med t5 for planter også)

Av de plantene du nevner, er det Eleocharis acicularis som vil slite. Vallisneria trenger ikke så mye lys, og Lotus vil vokse godt, selv om de ikke vil bli sterkt røde i svakt lys.
BIGBrother
Ja, jeg tengte å ha en stor rot i midten og planter. Har tengt å prøve Eleocharis acicularis, Vanlig Skruvallisneria og Lotus. Funker dette fint hvis man skal kjøpe juwel? Og hva er forskjellen mellem Rio og Rekord?

Forskjellen mellom Rio og Rekord er lystoppen (armaturet) og møbelet. dvs det er ikke noe møbel med skap eller lignende på Rekord. Det er også forskjell på målene og Rio serien er litt større skap og det som er forskjellig fra Rio og vanlig juwel er at SKAPET på Rio er mye finere (etter min mening). Det er god plass med skap på hver side og et mellomrom i midten uten dør. Det som også er med Rio er den rammaen øverst. Den er bare en tykk stripe og under der er armatur etc. Det er enda en grunn til at jeg liker Juwel spesielt Rio

Håper dette er utfyllende nok?

EDIT:

En annen ting: Sprørsmålet ditt er da aldeles ikke dumt! Det er et ganske vesentlig spørmål eller svar da for deg osm skal ha nytt akvarium.
Rose U
Fiskene bryr seg ikke så mye om hvilket lys du har, det er det plantene som bryr seg om. Det finnes mange vakre planter som klarer seg greit med det t 8 lyset som juvel har i sine kar(juvel har lystopper med t5 for planter også) Av de plantene du nevner, er det Eleocharis acicularis som vil slite. Vallisneria trenger ikke så mye lys, og Lotus vil vokse godt, selv om de ikke vil bli sterkt røde i svakt lys.

mange fisker trivest best i dunkel belysning, dette gjelder bla prakt botia og neontetra.
Jeg kjøpe akkurat ett Juwel Vision 450, det var ett restlager som ble tømt, slik at denne ble levert med T8 og ikke T5. Noe av det første jeg gjorde etter at jeg fikk planter i karet var å bytte ut rørene som fulgte med, til 2 stk planterør og 2 stk dagslys.

Disse rørene var ikke Juwel-rør men Sera. Har skjønt det slik at på Juwel T5-rør, passer ingen andre enn Juwel sine egne. Dette må noen andre verifisere, da jeg ikke har vært borti det selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap