Guramier

Jeg har planlagt å lage et gurami kar, der jeg vil ha gullgurami, blå gurami, honninggrurami og kanskje noen flere. Mann og dame av kvar selfølgeli
Vil dette gå bra? Karet mitt er 120 liter. Og kva vil det vere mogelig å få dei i leik når det er så mange fisk i ett kar?

Takk for svar
For å få de kjønnsmodne vil dette helt sikkert gå bra men for å få de i lek må du nok senke vannstanden til rundt 15 cm. Jeg lagde en slags strandsone ved å dra grusen fra midten i svak stigning opp til siden så kan guramien selv bestemme om den vil leke ved 12, 15 eller 17 cm vannstand. Hadde litt rusk og flyteplanter i overflaten og i midten la jeg en ganske stor stein som nesten delte karet i to slik at hunnen kunne rømme etter leken. Når hannen slipper å se hunnen blir det mindre voldelig etter leken.

Du kan heller ikke ha mye sirkulasjon da det kan ødelegge skumredet. Jeg brukte bare en luftpumpe. Mitt inntrykk er at guramier er ganske hardføre og har ingen problemer med en periode med møkkete vann. Andre har nok andre metoder men slik gjorde jeg det med flere guramiarter.

Jeg ville brukt ett eget kar til dette, jeg brukte en 60-70 liter og det var i hvert fall stort nok. Mindre går sikkert også. Jeg var innom en kjenning for en tid siden og han brukte en oppbevaringsboks fra Biltema på en rundt 60 liter. Tror den kostet under hundre kroner.
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap