En hurtigvoksende høy plante og en lav plante med store blader - hva heter disse?

Hei

Noen som vet navnene på disse plantene??

Hilsen en nybegynner
den øverste er Anubias. er ikke helt sikker åp om jeg skrev det riktig
Tusen takk for svar!!

Ble så glad for når jeg så den i plantebasen for det ser ut til at den får blomster!! Ble helt sjokkert

Er det sjeldent de blomstrer??

Håper at jeg klarer å få blomster på dem!!

Anubias blomstrer ofte under vann. Det er ganske morsomt Jeg har hatt blomster på mine mange ganger. Det er mange som har hatt det, kommer stadig innlegg om akkurat det. Blomsten ligner på stueplanten Fredslilje sine blomster, en kolbe med et gulhvitt kronblad foldet rundt, som et halvt kremmerhus.

Det er liksom ikke vanlig at en akvarieplante blomstrer under vann, det vanligste er at de skyter en lang stilk opp over vannflaten og blomstrer der.
Men Anubias'en er litt treg av seg, det ser ikke helt ut til at den har skjønt at den er nedsenket under vann

litago
Tusen takk for svar!! Ble så glad for når jeg så den i plantebasen for det ser ut til at den får blomster!! Ble helt sjokkert:) Er det sjeldent de blomstrer?? Håper at jeg klarer å få blomster på dem!!
Min blomstret når jeg fikk den, men blomsten ble spist? av to sultene ancistruser som sugde seg på den.
Per Kristian Pettersen
Min blomstret når jeg fikk den, men blomsten ble spist? av to sultene ancistruser som sugde seg på den.


Ancistrus er jo glad i grønt, og en søt blomst...tja, det ble vel rene sukkertøyet for en Ancistrus kanskje?
mona o
Anubias blomstrer ofte under vann. Det er ganske morsomt :-) Jeg har hatt blomster på mine mange ganger. Det er mange som har hatt det, kommer stadig innlegg om akkurat det. Blomsten ligner på stueplanten Fredslilje sine blomster, en kolbe med et gulhvitt kronblad foldet rundt, som et halvt kremmerhus. Det er liksom ikke vanlig at en akvarieplante blomstrer [I]under[/I] vann, det vanligste er at de skyter en lang stilk opp [I]over [/I]vannflaten og blomstrer der. Men Anubias'en er litt treg av seg, det ser ikke helt ut til at den har skjønt at den er nedsenket under vann:-) [QUOTE=litago]Tusen takk for svar!! Ble så glad for når jeg så den i plantebasen for det ser ut til at den får blomster!! Ble helt sjokkert:) Er det sjeldent de blomstrer?? Håper at jeg klarer å få blomster på dem!!



Så flott

Jeg gleder meg

Vet dere hvordan jeg best mulig skal holde alger borte fra de?
I og med at den er så lav og vokser ganske sakte så kan de vel bli fort et bra alternativ for algevekst?
vargalnet
[URLBLOCK1] (Nederste)


ser ut til at det er den ja
den er så grei å ha for den formerer seg raskt, noen ganger så raskt at jeg må fjerne en del for at ikke hele akvariet skal bli gjengrodd, den er jo tross alt ganske høy
litago
Vet dere hvordan jeg best mulig skal holde alger borte fra de? I og med at den er så lav og vokser ganske sakte så kan de vel bli fort et bra alternativ for algevekst?


Det beste er å plassere dem i skyggen av andre, store planter, eller i et hjørne som ikke er så godt opplyst av lysrørene. Da får de mindre alger. Står de rett under lysrørene uten andre planter som skygger, så har de lett for å få alger, ja, siden de vokser ekstremt langsomt.
Anubias bør egentlig ikke plantes i grusen, men klemmes inn i sprekkene på en trerot eller noe. Den rotstokken som selve rot-trådene vokser ut fra, kalles rhizom, og den har lett for å råtne om man begraver den i sand eller grus. De liker altså å stå fritt, rhizomen bør være over grusen.
mona o
[QUOTE=litago]Vet dere hvordan jeg best mulig skal holde alger borte fra de? I og med at den er så lav og vokser ganske sakte så kan de vel bli fort et bra alternativ for algevekst?


Det beste er å plassere dem i skyggen av andre, store planter, eller i et hjørne som ikke er så godt opplyst av lysrørene. Da får de mindre alger. Står de rett under lysrørene uten andre planter som skygger, så har de lett for å få alger, ja, siden de vokser ekstremt langsomt.
Anubias bør egentlig ikke plantes i grusen, men klemmes inn i sprekkene på en trerot eller noe. Den rotstokken som selve rot-trådene vokser ut fra, kalles rhizom, og den har lett for å råtne om man begraver den i sand eller grus. De liker altså å stå fritt, rhizomen bør være over grusen.

Takk for svar Jeg har satt de i sanden, men med rotstokken over sanden, håper at det gjør at den vil trives.

Da skal jeg også passe på å plante noe som skygger for dem litt, de ligger litt oppunder en stor trerot, men tror kanskje at de ikke vil holde for den skygger ikke så mye, mulig at jeg justerer trestokken litt slik at de får litt mer skygge

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap