Nybegynner med sommerfugl ciklider i lek

Jeg har kjøpt meg et par sommerfuglciklider som allerede etter en dag begynte å grave grop i sandet. Hoa er synlig rund rundt magen og mye tyder på at det snart kommer egg. Og da kommer jeg med et tonn spørsmål som jeg håper noen her kan hjelpe meg med

Passer de egga sine selv? (jeg har maller, praktbotiaer etc)
Må jeg ha eget avlskar? I så fall hvor stort må dette være? hvordan innreder jeg det?
Må de har levende fôr fra dag èn? Hva slags fôr? Evt når er de klare for vanlig flakfôr?
Vil de andre fiskene spise opp fôret til yngelen?
Hvor lenge er hofisken gravid?
Hvor lang tid tar det før de klekkes?

Kort og godt: Hvordan holder jeg yngelen i live?

Det var vel de spørsmåla jeg hadde i første omgang
Takker på forhånd for svar^^
Passer de egga sine selv?

Sommerfuglciklidene passer egga sjølv. Egga blir lakt på flate områder som f.eks steiner.
Det er ikkje så vanskelig å få sommerfuglciklider i lek, men det som er vanskelig er å få egga/yngelen til å overleve.
Dei fleste som klarer å få egg med sommerfuglciklide opplever at foreldrene ikkje er dyktige nåk til å passe egga/yngelen den første gangen. Men det er noen fiskene lærer etter eit par runder med lek, så du må ikkje rekne med at du får fritsvømende yngel denne første gangen gangen

Må jeg ha eget avlskar? I så fall hvor stort må dette være? hvordan innreder jeg det?

Nei, som sakt så passer somerfuglciklidene egga/yngelen selv. Sommerfuglciklidene klarer seg fint i eit akvarium på ca 60 liter

Må de har levende fôr fra dag èn? Hva slags fôr? Evt når er de klare for vanlig flakfôr?

Yngelen tar levendefor/ nykekket artemia raskt. Det anbefales som hovudfor i den første perioden
Annet for som er anbefalt for Sommerfuglciklideyngel er avskallede artemiaegg, frossen cyklops og forsne bosmider, men kan også varieres med småkornet baby-tørrfor.


Vil de andre fiskene spise opp fôret til yngelen?

Hvor lenge er hofisken gravid?


Hofisken er gravid heilt til den er dyprød i buk/brystregionen

Hvor lang tid tar det før de klekkes?

Det tar ca 2-3 døgn til dei klekkes, og 5-7 døgne får yngelen er fritsvømende.

Da trur eg at eg fekk med med det meste du lurte på.

takker og bukker for alle svar. fant de veldig nyttige

Finner jeg denne yngelmaten i vanlige dyrebutikker?

Foreløpig har hoa en lilla flekk på buken men de er ivrige og ho begynne å bli rund rundt magen så vi får se. dette er deres første kull da jeg kjøpte hoa for 3 dager siden, men de graver grop i ene hjørnet så de er helt svette her:P
Du finner maten på noen dyrebutikker. Men om du søker litt på rubrikk her på AF så finner du heilt sikkert noen som selger artemia og annet levendefor.
Men eg er ganske sikker på at dei har avskallede ardemiaegg på dyrebutikken nærmast deg, for på alle dyrebutikker her i distrikte sellger dei det.

Lykke til, så håper eg at du får egga/yngelen til å overleve
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap